Κοινωνικό μέρισμα αιτήσεις: Τα λάθη, τα προβλήματα και οι… εξαφανισμένοι
Κοινωνικό μέρισμα αιτήσεις: Περισσότεροι από το 1/3 των δικαιούχων έκαναν αίτηση μέσα στο Σαββατοκύριακο προκειμένου να λάβουν μια οικονομική “ανάσα” ενόψει Χριστουγέννων.
Ωστόσο, τα “νερά” που έκανε η πλατφόρμα από την πρώτη ημέρα τις λειτουργίας της φαίνεται να συνεχίζονται, αφού ναι μεν μπορεί να λειτουργεί κανονικά, ωστόσο πλέον υπάρχουν προβλήματα που σχετίζονται με λάθη στα προσυμπληρωμένα στοιχεία των δικαιούχων.
Έτσι λοιπόν δεν είναι λίγοι εκείνοι που είδαν το σύστημα να μην τους βρίσκει στην Ελλάδα τα τελευταία πέντε έτη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την διάρκεια της ημέρας, αναμένονται ανακοινώσεις για τη διόρθωση του λάθους που οδήγησε στην απόρριψη των αιτήσεων, κυρίως ανέργων και συνταξιούχων.
Ο Αναστάσιος Τάγαρης, πρόεδρος της ΗΔΙΚΑ δεν διευκρίνισε ποια θα είναι η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για τη διόρθωση του λάθους, άφησε ωστόσο ανοιχτό το ενδεχόμενο οι δικαιούχοι να χρειαστεί να κάνουν την αίτηση από την αρχή.
Σημειώνεται, ότι σήμερα (10/12) ξεκινάει και η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων μέσω λογιστικών γραφείων. Σε κάθε περίπτωση, οι δικαιούχοι δεν πρέπει να ανησυχούν, αφού υπάρχει δυνατότητα να διορθωθούν τα λάθη και οι δικαιούχοι να μπορέσουν τελικά να καταβάλουν την αίτηση προκειμένου να λάβουν το ποσό που τους αναλογεί.
Ποια είναι τα λάθη και πως αυτά διορθώνονται
Τα συνηθέστερα λάθη εντοπίζονται στα προσυμπληρωμένα στοιχεία. Εάν υπάρχει λάθος στον ΑΜΚΑ οι δικαιούχοι θα πρέπει να απευθυνθούν σε ένα από τα ΚΕΠ για να γίνει ενημέρωση του ΑΜΚΑ ως προς τον ΑΦΜ.
Για τον χρόνο ασφάλισης οι δικαιούχοι θα πρέπει να απευθυνθούν στον ΕΦΚΑ και στον ΟΑΕΔ για τον χρόνο ανεργίας. Μόλις ο ΟΑΕΔ διορθώσει τον χρόνο ανεργίας θα πρέπει άμεσα να εμφανιστεί και στο σύστημα για το Κοινωνικό Μέρισμα.
Από την άλλη σημειώνεται, ότι σε περίπτωση που υπάρχουν λάθη σε προσωπικά στοιχεία (εάν υπάρχει αλλαγή σε οικογενειακή κατάσταση κλπ) θα πρέπει οι δικαιούχοι να πάνε στα ΚΕΠ με ένα έγγραφο που να επιβεβαιώνει την αλλαγή για να γίνει αυτή η αλλαγή και στο σύστημα.
Ένα άλλο σημείο όπου οι δικαιούχοι πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί είναι ο αριθμός ΙΒΑΝ, αφού και εκεί είναι συχνά τα λάθη. Εάν δεν είναι θέμα αριθμού τότε θα πρέπει να προσέξετε εάν ο λογαριασμός του οποίου το IBAN δηλώνετε είναι ενεργός. Εάν είναι ανενεργός υπάρχει πρόβλημα, θα πρέπει να επιλέξετε έναν ενεργό λογαριασμό.
Εάν υπήρξε αλλαγή στην οικογενειακή κατάσταση το 2018 δεν προσμετράται για το φετινό μέρισμα, όπως δεν προσμετράται και καμία αλλαγή στα περιουσιακά στοιχεία που δεν αφορά στο 2017.
Οι αλλαγές στην οικογενειακή κατάσταση, το εισόδημα και την περιουσία που έγιναν μέσα στο 2018 δεν αναγνωρίζονται καθώς το Κοινωνικό Μέρισμα “μετράει” τα εισοδήματα, την περιουσία και την οικογενειακή κατάσταση του 2017.
Κοινωνικό μέρισμα 2018: Τα έξι βήματα της διαδικασίας
Βήμα 1
Με την είσοδό σας στο σύστημα θα σας ζητηθεί:
Να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να εισάγετε μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων. Σας συνιστούμε να συμπληρώσετε το πεδίο του email καθώς σε περίπτωση προβλημάτων με την πληρωμή σας στέλνονται ενημερώσεις. Να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή των στοιχείων που αφορούν εσάς, την/τον σύζυγό σας, τα προστατευόμενα τέκνα σας ή/και τυχόν φιλοξενούμενα μέλη.
- Αν το σύστημα δεν πιστοποιεί τον συνδυασμό ΑΦΜ και ΑΜΚΑ που έχετε εισάγει, θα εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να ζητήσετε να ενημερώσετε την εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ. Για το σκοπό αυτό θα χρειαστείτε ένα έγγραφο που να αποδεικνύει την ταυτότητά σας (ΑΔΤ, Διαβατήριο, κ.τ.λ.) και ένα έγγραφο που να αναγράφει το ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (π.χ. εκκαθαριστικό εφορίας).
Μόλις πραγματοποιηθεί η διόρθωση μπορείτε να ξεκινήσετε εκ νέου τη διαδικασία (Βήμα 1) προκειμένου να διαπιστώσετε αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.
Βήμα 2
Αφού συναινέσετε στην επεξεργασία προσωπικών και λοιπών στοιχείων, θα εμφανιστεί μια φόρμα που αναφέρει:
- τα προσωπικά σας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, φύλο κτλ),
- οικονομικά στοιχεία (φορολογητέο και αφορολόγητο ετήσιο εισόδημα),
- περιουσιακά στοιχεία (αξία ακίνητης περιουσίας, τόκους καταθέσεων),
- μια ένδειξη για το αν πληρούται το κριτήριο της μόνιμης κατοικίας στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία,
- μια ένδειξη για το αν ικανοποιείται το κριτήριο της ύπαρξης έστω και ενός μήνα πλήρους ασφάλισης φορέα κύριας ασφάλισης και τέλος, έναν κατάλογο με τα μέλη του νοικοκυριού σας.
- Αν κάποια από τα προσωπικά σας στοιχεία εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα θα πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να διορθώσετε το στοιχείο που εμφανίζεται εσφαλμένα χρησιμοποιώντας κάθε πρόσφορο έγγραφο που μπορεί να αποδείξει την αλλαγή που θέλετε να κάνετε.
- Αν το σύστημα δεν έχει σωστή ένδειξη για το κριτήριο ύπαρξης έστω και ενός μήνα ασφάλισης σε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, θα πρέπει να μεταβείτε σε υποκατάστημα του ΕΦΚΑ και να ζητήσετε να διορθωθούν τα στοιχεία σας προσκομίζοντας κάθε αναγκαίο έγγραφο. Οι διορθώσεις σχετίζονται μόνο με αποκατάσταση σφαλμάτων αναφορικά με την ταυτότητα του ασφαλισμένου και όχι σε εκ των υστέρων αναγνώριση χρόνου ασφάλισης.
- Αλλαγές σχετικά με τα οικονομικά σας στοιχεία ή τη διασταύρωση της επί πενταετίας μόνιμης κατοικίας στην χώρα δεν είναι δυνατή, καθώς προκύπτει από παρελθούσες φορολογικές σας δηλώσεις και από τα στοιχεία του ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ.
Βήμα 3
Απαραίτητη είναι η σωστή συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού IBAN στον οποίο είστε δικαιούχος ή συνδικαιούχος.
- Θα πρέπει να δηλώσετε έγκυρο και ενεργό IBAN, στον οποίο είστε υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Σε αντίθετη περίπτωση, δε θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή ακόμα και αν πληρούνται όλα τα παραπάνω κριτήρια. Για τον λόγο αυτό, προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε τυχόν δηλωμένο ακατάσχετο λογαριασμό, τον λογαριασμό μισθοδοσίας ή καταβολής σύνταξης ή επιδομάτων (ανεργίας, ΚΕΑ κ.τ.λ.).
- Υπογραμμίζεται η σημασία της ορθής συμπλήρωσης του συγκεκριμένου πεδίου. Επισημαίνεται επίσης, ότι θα διερευνηθεί η συσχέτιση των αριθμών λογαριασμών IBAN με τους ΑΦΜ των δικαιούχων, όπως και η τυχόν εμφάνιση του ίδιου IBAN σε περισσότερους του ενός δικαιούχους.
- Σε περίπτωση που από λάθος δηλωθεί ενεργός λογαριασμός IBAN ο οποίος δεν ανήκει στον δικαιούχο ή συνδικαιούχο του μερίσματος (ανήκει δηλαδή σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο), ενδέχεται η πληρωμή να προχωρήσει κανονικά καθώς δεν είναι πάντοτε δυνατός ο έλεγχος του συνδυασμού του ΑΦΜ με το IBAN. Σε αυτή την περίπτωση θα εισπραχθεί το κοινωνικό μέρισμα από κάποιον άλλον. Απαιτείται επομένως μεγάλη προσοχή στη συμπλήρωση του πεδίου του IBAN.
Βήμα 4
Σε περίπτωση που το νοικοκυριό σας περιλαμβάνει και ενήλικα φιλοξενούμενα μέλη, απαιτείται η συγκατάθεσή τους, μέσω των κωδικών τους στο TAXISnet, για την προσπέλαση των στοιχείων τους από την Α.Α.Δ.Ε., προκειμένου να διαπιστώσετε αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης.
- Η θετική συγκατάθεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης και υποβολής της αίτησης. Συνεπώς, θα πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τους φιλοξενούμενούς σας (στη φόρμα αναγράφονται τα στοιχεία των ατόμων των οποίων η συναίνεση απαιτείται) ώστε να μπουν στον διαδικτυακό τόπο με τους δικούς τους κωδικούς και να συναινέσουν.
- Προσοχή: Η ύπαρξη φιλοξενούμενων μελών έχει επιβεβαιωθεί μέσω ηλεκτρονικής αντιπαραβολής από των τελευταίων φορολογικών δηλώσεων. Συνεπώς, δεν υπάρχει η δυνατότητα να προστεθούν ή να αφαιρεθούν φιλοξενούμενα μέλη στην αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα.
- Προσοχή: Εάν ο φορολογούμενος έχει δηλώσει ότι φιλοξενείται αλλά αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί από το φιλοξενούντα (κατά την υποβολή της τελευταίας φορολογικής δήλωσης), και ο φιλοξενούμενος δεν άλλαξε την κατάσταση «φιλοξενίας» στη δήλωσή του, τότε ο φορολογούμενος αυτός δεν θα έχει τη δυνατότητα υποβολής αίτησης για το κοινωνικό μέρισμα. Αν έχετε αποκτήσει τέκνο μετά την 1/1/2018 μπορείτε να το δηλώσετε εισάγοντας τον αριθμό Α.Μ.Κ.Α. Το σύστημα ενημερώνεται αυτόματα για θανάτους που έχουν δηλωθεί στο ληξιαρχείο. Καμία άλλη αλλαγή στη σύνθεση του νοικοκυριού δεν είναι δυνατή.
Βήμα 5
Εφόσον όλα τα ενήλικα μέλη του νοικοκυριού σας έχουν συναινέσει, εμφανίζεται η ένδειξη που αναφέρει αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης. Στην περίπτωση που είστε δικαιούχος, ενημερώνεστε άμεσα για το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Διαφορετικά, εμφανίζεται η πρώτη αιτία απόρριψης.
- Εάν δεν εμφανιστεί αυτή η πληροφορία, κάποιο από τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχει δώσει ακόμα την συναίνεση του.
Βήμα 6
Εφόσον πληρούνται τα κριτήρια, θα πρέπει να κάνετε την επιλογή [Έγκριση – Συναίνεση] ώστε να καταστείτε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.
- Προσοχή: Σε περίπτωση μη αποδοχής δεν θα καταστείτε δικαιούχος ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας