Πάνω από 43 δισεκατομμύρια ευρώ οι επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια και ηλεκτροκίνηση
Ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις συνολικού ύψους 43,8 δις. ευρώ σε πράσινη ενέργεια και ηλεκτροκίνηση, μέχρι το 2030, φέρνει το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ). Στο επίκεντρο της επενδυτικής δραστηριότητας αναμένεται να βρεθούν τα νέα έργα ΑΠΕ, τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικού ρεύματος, οι αγωγοί και οι αποθήκες φυσικού αερίου, οι δράσεις ενεργειακής απόδοσης, η διαχείριση αποβλήτων και τα μέτρα προώθησης της κυκλικής οικονομίας.
Το σχέδιο για τις ΑΠΕ- Θα καλύπτουν το 64 % της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα καλύπτουν το 2030 το 35 % της συνολικής κατανάλωσης και το 61 – 64 % της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. Εκτιμάται ότι μέχρι το 2030 θα επενδυθούν για την εγκατάσταση νέων ΑΠΕ στη χώρα 9 δισ. ευρώ δηλαδή περίπου 900 εκατ. ευρώ ετησίως χωρίς να υπολογίζονται οι επενδύσεις για υποδομές του ηλεκτρικού συστήματος.
Αιολικά
Ειδικότερα, το νέο σχέδιο για τα αιολικά προβλέπει ότι θα φτάσουν συνολικά τα 7 GW από 3,6 GW σήμερα. Οι προσθήκες νέας ισχύος χρονικά τοποθετούνται ως εξής: μέχρι το 2022 600MW (4,2GW στο σύνολο), μέχρι το 2025 1GW (5,2GW στο σύνολο) μέχρι το 2027 800MW (6 GW στο σύνολο) και μέχρι το 2030 1GW (7 GW στο σύνολο)
Για τα φωτοβολταϊκά προβλέπεται ότι θα φτάσουν τα 7,7GW από 3 GW σήμερα. Χρονικά η αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος των φβ αναμένεται να γίνει ως εξής:
Μέχρι το 2022 900MW (3,9GW στο σύνολο) μέχρι το 2025 1,4GW (5,3GW στο σύνολο) μέχρι το 2027 1GW (6,3GW στο σύνολο) και μέχρι το 2030 1,4GW (7,7GW στο σύνολο).
Τέλος ο λιγνίτης
Μπαίνει τέλος στο ρυπογόνο ορυκτό, καθώς η παραγωγή ενέργειας από λιγνίτη θα μηδενιστεί από το 2028 και ο ρυθμός απόσυρσης των μονάδων θα εξειδικευθεί πριν το τέλος του χρόνου. Θα καταρτιστεί στρατηγικό σχέδιο για τη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών (Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη) στη νέα εποχή με επενδύσεις σε πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα.
Ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία το 2030 να είναι ηλεκτρικά
Για την ηλεκτροκίνηση, σύμφωνα με το Σχέδιο, ο στόχος είναι ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία το 2030 να είναι ηλεκτρικά. Η αρχή σχεδιάζεται από τα βουλευτικά αυτοκίνητα που διατίθενται με λήζινγκ, τα οποία από το 2020 θα είναι ηλεκτρικά. Θα σχεδιασθεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παροχής κινήτρων, καταρχάς οικονομικού χαρακτήρα (επιδότηση στην τιμή αγοράς κλπ) και κίνητρα για στη χρήση ( ελεύθερη στάθμευση στους Δήμους κλπ.). Τα κίνητρα αυτά διαφοροποιούνται και ανάλογα με το αν παρέχονται για ιδιωτικά οχήματα, ΤΑΧΙ ή κρατικά οχήματα
Τις πρωτοβουλίες που αναπτύσσονται μέσω του Σχεδίου στον τομέα των ΑΠΕ και της ηλεκτροκίνησης ανέλυσε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου, κάνοντας ειδική μνεία στην απλοποίηση και επιτάχυνση του αδειοδοτικού πλαισίου και στα νέα δεδομένα για τα Δίκτυα Ηλεκτρικού Ρεύματος, καθώς ο μελλοντικός σχεδιασμός θα πρέπει να ενσωματώνει τους νέους στόχους αυξημένης διείσδυσης ΑΠΕ. Η κ. Σδούκου παρουσίασε επίσης συνοπτικά τις νέες τεχνολογίες ΑΠΕ για παραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας (υβριδικά, μικρές ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά στις στέγες, μπαταρίες). «Ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων μας βρίσκεται και η ηλεκτροκίνηση και θεωρούμε ότι με τα μέτρα που θα λάβουμε μέχρι το 2030 η διείσδυση των ηλεκτροκίνητων ΙΧ σε σχέση με τις νέες ταξινομήσεις μπορεί να φτάσει το 30%, ενώ οι προβλέψεις της αγοράς κάνουν λόγο για 24%».
Ο υφυπουργός Ενέργειας (και πρόεδρος της Επιτροπής για το ΕΣΕΚ) Γεράσιμος Θωμάς δηλώνει πως το ΕΣΕΚ αποτελεί μια ολοκληρωμένη στρατηγική με ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους και προτεραιότητες έως το 2030. «Είναι ένα σχέδιο με πρόσημο εξωστρέφειας, που προωθεί την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας και την προσπάθεια ανάδειξης της χώρας ως ενεργειακού κόμβου στην περιοχή των Βαλκανίων, επιδιώκοντας παράλληλα να αξιοποιήσει στο μέγιστο τους διαθέσιμους πόρους για επενδύσεις ώστε να τονωθεί η ανάπτυξη και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας».
Στρατηγική επιδίωξη της κυβέρνησης είναι οι στόχοι που τίθενται στο πλαίσιο του ΕΣΕΚ να συμβάλλουν καθοριστικά στην απαραίτητη ενεργειακή μετάβαση με τον πιο οικονομικά ανταγωνιστικό τρόπο για την εθνική οικονομία και να τοποθετήσουν τη χώρα στο επίκεντρο των εξελίξεων της Ενεργειακής Ένωσης τόσο για το 2030 όσο και μακροπρόθεσμα για το 2050.
Ο κ. Θωμάς υπογράμμισε ότι μέσα από τα μέτρα του ΕΣΕΚ οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας θα αναδειχθούν ως ο βασικός εγχώριος ενεργειακός πόρος. Στόχος είναι η αύξηση της συμμετοχής τους στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% έως το 2030 (από 18% σήμερα). Ο δε στόχος που έχει τεθεί για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου υπερβαίνει σε φιλοδοξία τον κεντρικό στόχο της ΕΕ και προσεγγίζει τον νέο στόχο 50% που θα θέσει η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας