Πολιτισμός

Ντέιβιντ Μπάουι: Ο χαμαιλέοντας της ροκ σκηνής και η ταινία εμπνευσμένη από το θάνατό του

Ντέιβιντ Μπάουι: Ο χαμαιλέοντας της ροκ σκηνής και η ταινία εμπνευσμένη από το θάνατό του
Ο Ντέιβιντ Μπόουι έφυγε από τη ζωή στις 10 Ιανουαρίου 2016, αλλά όσα άφησε πίσω του δεν θα σβήσουν ποτέ. Το pagenews.gr γράφει για τον καλλιτέχνη που επηρέασε όσο ελάχιστοι, όχι μόνο τον ήχο της ροκ, αλλά και την εικόνα της.

Ένας εξωγήινος που κατέβηκε στη γη για να τον δοξάσουν ως ένα από τα λαμπρότερα σύμβολα της ροκ σκηνής και της ποπ κουλτούρας. Μια ζωή δαιδαλώδη χαμένη σε άσπρες ψευδαισθήσεις και ερωτικούς συντρόφους, ο Ντέιβιντ Μπάουι πορεύτηκε στη μουσική ως ένα ξεχωριστό φαινόμενο που κανείς μέχρι το θάνατό του στις 10 Ιανουαρίου του 2016 δεν μπόρεσε να ξεδιαλύνει.

Άλλοτε εξωγήινος και άλλτε μια ευάλωτη φιγούρα, ο Βρετανός ροκ σταρ δημιούργησε ένα φαντασμαγορικό κόσμο στη βιομηχανία του θεάματος. Πολλοί τον χαρακτήρισαν χαμελαίοντα που αψηφούσε τα στεγανά και τα κλισέ. Λένε συχνά ότι ο Μπάουι έκανε για την πόζα και τη σκηνική εκζήτηση ό,τι έκανε ο Τζίμι Χέντριξ για την ηλεκτρική κιθάρα και πιθανότατα έχουν δίκιο. Ο ροκάς που έκανε τη μουσική του ολοκληρωμένη τέχνη το έλεγε εξάλλου καλύτερα: «Όλη η τέχνη είναι ασταθής. Το νόημά της δεν υπονοείται απαραίτητα από τον δημιουργό. Δεν υπάρχει εξουσιαστική φωνή. Υπάρχουν μονάχα διαφορετικά νοήματα».

Ο Ντέιβιντ Μπάουι ή Μπόουι για κάποιους (Ντέιβιντ Ρόμπερτ Τζόουνς το κανονικό όνομά του) γεννήθηκε στις 8 Ιανουαρίου του 1947 στο Μπρίξτον του νότιου Λονδίνου. Μεγάλωσε σε φτωχή οικογένεια, ωστόσο, έδειξε από νωρίς την κλίση του προς την μουσική, ενώ και οι χορευτικές του ικανότητες ήταν εντυπωσιακές από μικρή ηλικία. Σε ηλικία 16 ετών ένας καβγάς του άφησε ως… παράσημο ένα πρόβλημα στο αριστερό μάτι. Η κόρη του θα παραμείνει διεσταλμένη δίνοντας την εντύπωση πως τα μάτια του είχαν διαφορετικό χρώμα.

Τα πάντα ανατράπηκαν όταν άκουσε για πρώτη φορά τον Έλβις να τραγουδάει το «Tutti Frutti». «Άκουσα τον θεό» είπε ο Ντέιβιντ Μπάουι σε μια συνέντευξή του. Ο νεαρός από το νότιο Λονδίνο παρατάει το σχολείο και αποφασίζει να ασχοληθεί αποκλειστικά με τη μουσική του καριέρα.

Ντέιβιντ Μπόουι: Η ώρα της απογείωσης

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 ο Μπάουι παρέμενε σχετικά στην αφάνεια μέχρι το 1969 όπου έρχεται η απογείωση. Τότε κυκλοφορεί τον δεύτερό του δίσκο, ο οποίος περιλαμβάνει ένα από τα πιο εμβληματικά κομμάτια, το «Space Oddity» και η καριέρα του (όπως ο πρωταγωνιστής του κομματιού, ο Major Tom) εκτοξεύθηκε.

Η δεκαετία του 1970 θα είναι η περίοδος κατά την οποία ο Ντέβιντ Μπόουι θα φθάσει στο απόγειο της δημιουργικότητάς του, αλλά και της εμπορικής του επιτυχίας, ενώ σε επτά μόλις χρόνια θα καταφέρει να επηρεάσει όσο λίγοι την πορεία της μουσικής είτε αυτή είναι ροκ, ποπ, γκλαμ ροκ κλπ κλπ.

Ο Ντέιβιντ Μπάουι μεταμορφώνεται σε Ziggy Stardust, Aladdin Sane, The Thin White Duke και κάθε φορά οι διαφορετικές του περσόνες μαγνητίζουν το κοινό και κατακτούν τα τσαρτς. Οι συναυλίες του μεταμορφώνονται σε ξεχωριστά καλλιτεχνικά γεγονότα, ενώ η φήμη του αρχίζει να εξαπλώνεται και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Ντέιβιντ Μπόουι: Καλλιτέχνης… χαμαιλέων

Τα μαθήματα μιμητικής που είχε παρακολουθήσει, το ενδιαφέρον του για το καμπαρέ, την μόδα και το θέατρο έδωσαν στον Ντέιβιντ Μπάουι την ικανότητα να γίνει ένας πραγματικός καλλιτέχνης-χαμαιλέων, ένας άνθρωπος με χίλια πρόσωπα. Γίνεται με την ίδια ευκολία ο ερμαφρόδιτος Ζiggy Stardust, o Aladdin Sane,, ο κυνικός ναζί, ο Λευκός Δούκας ο… σούπερ σταρ Ντέιβιντ Μπόουι.

Παράλληλα, πίσω από τις μάσκες, συνεχίζει να ασχολείται με το θέατρο, τη μόδα, μπορεί με την ίδια ευκολία να μελετήσει τον Νίτσε και τον Μπέκετ, αλλά και να «ροκάρει» με τους φίλους του Lou Reed και Iggy Pop.

Ο Ντέιβιντ Μπόουι γίνεται πολίτης του κόσμου ζει στην Αγγλία, στις ΗΠΑ και στο Βερολίνο όπου γράφει μουσική ιστορία (σε συνεργασία με έναν ακόμη σπουδαίο τον Bryan Eno) κυκλοφορώντας την «τριλογία του Βερολίνου», τα «Low», «Heroes» και «Lodger».

Ντέιβιντ Μπόουι: Η μάχη με τα ναρκωτικά

Την ίδια περίοδο θα παλέψει να αντιμετωπίσει την εξάρτησή του από τα ναρκωτικά, ενώ δεν θα δώσει μόνος τη «μάχη», καθώς θα έχει για συμπαραστάτη τον φίλο του Iggy Pop. Άλλωστε, ο Μπάουι θεωρείται ως ο κύριος υπεύθυνος για την… ανάσταση του Iggy, αλλά και την αναβίωση της καριέρας του.

Ο Ντέιβιντ Μπόουι, ωστόσο, απασχολεί ασταμάτητα το κοινό και τα ΜΜΕ τόσο με τις δηλώσεις του για τον σεξουαλικό του προσανατολισμό (είχε δηλώσει ότι είναι αμφιφυλόφιλος, κάτι για το οποίο αρκετά χρόνια μετά σημείωσε ότι έχει μετανιώσει), με διάφορα αντιφατικά σχόλια και, κυρίως, με τους άνισους δίσκους που ηχογραφεί. Ακόμη κι έτσι παραμένει αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ κουλτούρας, ενώ πετυχαίνει να αναδείξει ζητήματα περί ομοφυλοφιλίας και αμφιφυλοφιλίας σε μια περίεργη χρονικά περίοδο.

Υπήρξε, άλλωστε, ένας καλλιτέχνης που εξόργιζε, αλλά και γοήτευε τους πάντες, αλλά πάντα πρωτοπορούσε. Η δεκαετία του 1980 βρίσκει τον Ντέιβιντ Μπόουι μακριά από την εμπορική επιτυχία της περασμένης δεκαετίας, ωστόσο, το άλμπουμ «Let’s dance» του 1983 τον βάζει ξανά στον χάρτη και ανοίγει νέους ορίζοντες, καθώς ένα κοινό νεότερης ηλικίας χορεύει στις πίστες με τις επιτυχίες του και έρχεται σε επαφή με τον ανατρεπτικό καλλιτέχνη.

Είναι η περίοδος που ξεκινάει η κυριαρχία του MTV και ένας οραματιστής σαν τον Μπόουι δεν θα μπορούσε παρά να εκμεταλλευτεί τη δύναμη της εικόνας και να κυριαρχήσει με εντυπωσιακές εμφανίσεις και βιντεοκλίπ. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 ο Μπόουι κάνει ξανά την έκπληξη και παίζει… χαρντ ροκ με τους Tin Machine κίνηση η οποία έτυχε μια μάλλον επιφυλακτική υποδοχή από κοινό και κριτικούς.

Παράλληλα αρχίζει να ασχολείται ακόμη πιο ενεργά με τον κινηματογράφο (είχε εμφανιστεί σε ορισμένες ταινίες και στη δεκαετία του 1970) και αποσπά θετικά σχόλια για τους ρόλους του σε ταινίες όπως οι «Merry Christmas, Mr. Lawrence», «Absolute Beginners» και «The Last Temptation of Christ».

Την τελευταία δεκαετία του περασμένου αιώνα ο Ντέιβιντ Μπόουι είναι πλέον ένα μουσικό είδωλο έχοντας υπάρξει εξαιρετικά πρωτοπόρος για περίπου είκοσι χρόνια. Το 1990, όμως, φέρνει στο προσκήνιο ένα διαφορετικό, ηλεκτρονικό είδος μουσικής και ένας… χαμαιλέων σαν τον Μπόουι δε θα μπορούσε να μην πειραματιστεί με αυτό.

Κυκλοφορεί μια σειρά από δίσκους όπου παίζει ένα μείγμα από dance, electronica, jazz, hip hop ακόμη και… jungle, ενώ ο πολυδιαφημισμένος γάμος του με την πανέμορφη Ιμάν (το 1992) του εξασφαλίζει συνεχή προβολή σε πρωτοσέλιδα και τηλεοπτικές εκπομπές. Ο 21ος αιώνας τον βρίσκει, ως συνήθως, σε δημιουργική έξαρση με κυκλοφορίες δίσκων και περιοδείες, ωστόσο, ένα καρδιακό επεισόδιο τον Ιούνιο του 2003 τον αναγκάζει να τερματίσει άδοξα τη συναυλιακή του ιστορία.

Καθώς του επιβλήθηκε για ιατρικούς λόγους μακρά περίοδος ανάπαυσης, οι εμφανίσεις του στη σκηνή είναι σπάνιες, και αυτές γίνονται δίπλα στο συγκρότημα των Καναδών Arcade Fire και στον πρώην κιθαρίστα των Pink Floyd, Ντέιβιντ Γκίλμουρ. Η τελευταία του live εμφάνιση είναι το 2006 (μετά σταματάει τις συναυλίες), ενώ την ίδια χρονιά ενσαρκώνει και τον τελευταίο του κινηματογραφικό ρόλο, υποδυόμενος τον Νίκολα Τέσλα στο «The Prestige».

«Speed of Life»: Ταινία εμπνευσμένη από τον θάνατο του Ντέιβιντ Μπάουι

Στην ταινία πρωταγωνιστούν η Άλισον Τόλμαν και η Αν Ντόουντ, ως η ίδια γυναίκα, αλλά σε δυο διαφορετικές εποχές της ζωής της. Η ταινία θέτει το ερώτημα τι θα συνέβαινε «εάν ο θάνατος του Ντέιβιντ Μπόουι δημιούργησε ένα ανεξήγητο εναλλακτικό χρονοδιάγραμμα για τον μεγαλύτερο θαυμαστή του». Η ταινία επικεντρώνεται σε ένα συνηθισμένο αμερικανικό ζευγάρι, την Τζουν και τον Έντουαρντ, που υποδύονται η Άλισον Τόλμαν και ο Ρέι Σαντιάγκο.

Την ημέρα του θανάτου του Ντέιβιντ Μπάουι το 2016, η Τζουν και ο Έντουαρντ έχουν μία έντονη διαφωνία για το μέλλον τους. Ο Έντουαρντ σύντομα απορροφάται από μία σκουληκότρυπα που δημιουργήθηκε από τον πρόωρο θάνατο του θρύλου της ροκ. Και μεταφέρεται στο 2040. Τώρα η Τζουν είναι 24 χρόνια μεγαλύτερη και την υποδύεται η Αν Ντόουντ και εξακολουθεί να είναι μπερδεμένη από τη μυστηριώδη εξαφάνιση του Έντουαρντ.

Αλλά όταν ο Έντουαρντ εμφανίζεται ξαφνικά στη ζωή της είναι ακριβώς όπως την ημέρα της εξαφάνισής του και τότε η Τζουν πρέπει να επανεκτιμήσει το μέλλον της σχέσης τους και της κοινής τους ζωής. Η ταινία έχει τον ίδιο τίτλο με το τραγούδι του Ντέιβιντ Μπόουι που κυκλοφόρησε με το άλμπουμ «Low» το 1977. Το σενάριο και την σκηνοθεσία έχει η Λιζ Μανάσιλ. Το «Speed of Life», αναμένεται να κυκλοφορήσει σήμερα 10 Ιανουαρίου σε πολλές ψηφιακές πλατφόρμες, όπως η Apple TV, το Amazon Prime Video, το Google Play και άλλα.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments