Άποψη

Περί ηθικής των δημοσκοπήσεων

Υπεύθυνος Ερευνών της Opinion Poll και Πολιτικός Αναλυτής
Περί ηθικής των δημοσκοπήσεων
Ο πολιτικός αναλυτής της Opinion Poll Ζαχαρίας Ζούπης, αρθρογραφεί στο pagenews.gr για τη σημασία των δημοσκοπήσεων και κατά πόσο αυτές εν μέσω κορωνοϊού πρέπει ή να μην γίνονται, σε τέτοιες κρίσιμες καταστάσεις.

Στην πρόσφατη συνέντευξή του στον Νίκο Χατζηνικολάου ο Αλέξης Τσίπρας αναφέρθηκε και στις δημοσκοπήσεις των ημερών. Απέφυγε να κάνει ένα σχολιασμό στο κύριο ερώτημα για την μεγάλη αποδοχή της Κυβέρνησης, την αύξηση της δημοφιλίας του Πρωθυπουργού και την απογείωση της διαφοράς στην πρόθεση ψήφου μεταξύ Ν.Δ και ΣΥΡΙΖΑ που βρίσκουν και είπε το απίστευτο, ότι όσοι διεξάγουν δημοσκοπήσεις αυτή την κρίσιμη περίοδο και ρωτούν « τι θα ψήφιζαν οι πολίτες αν πραγματοποιούνταν εκλογές» διαπράττουν ένα απίστευτο κυνισμό!

Ασφαλώς στην συνέχεια κυρίως αναφέρθηκε σε πολιτικές δυνάμεις που μπορεί να διεξάγουν. Απέφυγε να αναφερθεί στις Εταιρείες Δημοσκοπήσεων, μιας και όταν το έκανε στο παρελθόν απλά εκτίθετο και γι αυτό ζήτησε συγγνώμη εκ των υστέρων αφού είχε ηττηθεί με τεράστια ποσοστά σε τρεις εκλογικές μάχες.

Πάντως το θέμα παραμένει: Τίθεται θέμα ηθικής στην πραγματοποίηση δημοσκοπήσεων και στο τι ερωτήσεις τίθενται στα ερωτηματολόγια, όταν αυτές γίνονται σε μια κρίσιμη περίοδο σαν την σημερινή; Δυστυχώς δεν άκουσα δεν διάβασα καμία απάντηση από τους εκπροσώπους του ΣΕΔΕΑ για αυτόν τον σχολιασμό και τα ηθικοπλαστικά μαθήματα από τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ.

Το θέτω ακόμα πιο συγκεκριμένα: Τα στελέχη της OPINION POLL που πραγματοποιήσαμε έρευνα στο πλαίσιο του Βαρόμετρού μας και της PULSE που πραγματοποίησε έρευνα – όπως κάθε μήνα – για λογαριασμό του ΣΚΑΙ διαπράξαμε κάποιο είδος θεσμικού, ηθικού ατοπήματος; Θα γελάσω.

  • Πουθενά στον κόσμο διαχρονικά δεν υπάρχει τέτοιο άτυπο έστω ηθικό συμβόλαιο.
  •  Παντού και πάντα και στις πιο κρίσιμες στιγμές δεν παύουν να γίνονται δημοσκοπήσεις.
  •  Αυτή την περίοδο σ΄όλες τις χώρες – αναφέρω ενδεικτικά Η.Π.Α, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Γερμανία, Ισπανία κ.λ.π χώρες που αντιμετωπίζουν εκρηκτικό υγειονομικό πρόβλημα σε σχέση με την Ελλάδα – πραγματοποιούνται μετρήσεις κοινής γνώμης , δημοσκοπήσεις που μελετούν τις κοινωνικές και πολιτικές διεργασίες.
  •  Από την εμπειρία μας στην OPINION POLL μάλιστα, συναντήσαμε ένα πολύ πιο θετικό ακροατήριο που ήθελε να εκφράσει την άποψή του για όλα, ασφαλώς και στα κρίσιμα πολιτικά ερωτήματα.
  •  Όλοι γνωρίζουμε, ότι όλα τα κόμματα διεξάγουν δικές τους δημοσκοπήσεις που δεν δημοσιεύουν, ακριβώς για να βλέπουν τι συμβαίνει. Δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι το Κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που εισπράττει και σημαντική οικονομική επιχορήγηση, δεν πράττει το ίδιο.
  •  Ακριβώς στις περιόδους κρίσεων είναι χρέος διερεύνησης των κοινωνικών και πολιτικών διεργασιών από τις Εταιρείες Δημοσκοπήσεων, γιατί σ΄αυτές τις περιόδους πραγματοποιούνται ανακατατάξεις και μαζικές μεταστροφές απόψεων και προσεγγίσεων.

Δεν τίθεται θέμα ηθικής λοιπόν. Ηθικό θέμα και όχι μόνο θα προέκυπτε αν οι αριθμοί, τα ποσοστά ήταν πειραγμένα, για να μιλήσουμε απλά. Ωστόσο δεν υπήρξε τέτοια κατηγορία. Αντίθετα υπήρξε αποφυγή σχολιασμού. Ουσιαστικά υπήρχε αποδοχή των ευρημάτων.

Αν είναι ποτέ να συζητηθεί θέμα ηθικό, επιστημονικό, δεοντολογικό αυτό θα ήταν πως εταιρείες εμφάνιζαν μέχρι τελευταία στιγμή πολύ μικρότερες διαφορές απ΄ότι τελικά είδαμε στις Ευρωεκλογές. Μετά όλες συμμορφώθηκαν. Είχε προηγηθεί η νίκη της Ν.Δ με 9.5% διαφορά και όχι με 1%, 2% ή 3%.

Ούτε ηθικό θέμα τίθεται, ούτε θέμα κυνισμού. Θα προσέθετα δε, ότι μάλλον ο κ. Αλέξης Τσίπρας δεν είναι και ο πιο κατάλληλος Πολιτικός να μιλήσει για κυνισμό. Ας μην επαναλαμβάνουμε τα ίδια. Πιστεύω ότι αλλού είναι το πρόβλημα:

ΠΡΩΤΟ: Δεν μπορεί να υπάρχει κανένα απαγορευτικό, ούτε η επίκληση κανενός ηθικού δήθεν προβλήματος για να μην πραγματοποιούνται δημοσκοπήσεις ή για να παγώνουν μεταρρυθμίσεις ή να μην προχωρούν εξαγγελθέντα μέτρα ή να μην προωθούνται Πολιτικές σε περιόδους κρίσεων.

Αν σε κάτι μπορεί και πρέπει να δίνεται αναβολή είναι μόνο σε θέματα οικονομικής υφής( δόσεις στην εφορία, πληρωμή εισφορών κ.λ.π) όταν δημιουργείται οξυμένο οικονομική πρόβλημα στους πολίτες, όπως και σήμερα. Αντίθετα, σε τέτοιες περιόδους πρέπει να επιταχύνεται η προώθηση Μεταρρυθμίσεων για να μένει όρθια η χώρα και να θέτει τα θεμέλια της επανεκκίνησης της κανονικής ζωής και της Οικονομίας. Αλίμονο αν η Κυβέρνηση παγώσει τα πάντα μέχρι να κλείσουμε τον κύκλο της πανδημίας.

ΔΕΥΤΕΡΟ: Όλοι γνωρίζουν ή διαισθάνονται τι συμβαίνει σε επίπεδο πολιτικών συσχετισμών. Οι επιτυχημένοι χειρισμοί και η αποτελεσματικότητα του Πρωθυπουργού τόσο στο θέμα της υπεράσπισης των συνόρων μετά την ανοικτή πρόκληση Ερντογάν και ιδιαίτερα στην αντιμετώπιση της πανδημίας που μας έχουν κάνει χώρα πρότυπο διεθνώς, έχουν ενισχύσει το εθνικό, ηγετικό προφίλ του.

Αυτό οδηγεί σε νέους συσχετισμούς, σε διείσδυση της αποδοχής του Κυριάκου Μητσοτάκη και βέβαια σε σοβαρή ενίσχυση της Ν.Δ. Σ΄αυτό βοηθά και η απροσδιοριστία του ΣΥΡΙΖΑ, η πολυφωνία με την εμφάνιση δηλώσεων στελεχών που οργίζουν την κοινωνία.

Σ΄αυτό βοηθά και η ανυπαρξία τρίτου ισχυρού πόλου αυτή την στιγμή. Πάντα αυτή την στιγμή. Ωστόσο ακόμα και στην περίπτωση απρόοπτων υγειονομικών επιδεινώσεων και πολύ περισσότερο μπροστά στην πρόκληση πιθανά τεράστιων οικονομικών καταστροφικών αποτελεσμάτων, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δημιουργήσει ένα πολύ ισχυρό πολιτικό απόθεμα, ένα απόθεμα αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας.

Μάλλον αυτά ενοχλούν τον Α. Τσίπρα και όχι αν είναι ηθικό ή ανήθικο να κάνεις δημοσκοπήσεις. Γι αυτό αντιμετωπίζει τα αποτελέσματα των τελευταίων δημοσκοπήσεων σαν ο διάολος το λιβάνι.

Ας είμαστε ειλικρινείς.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments