Που θα πάνε τα 32 δισεκατομμύρια ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης
Η εξάπλωση του κορωνοϊού επηρέασε άμεσα στην Παγκόσμια Οικονομία. Μια από τις χώρες που αντιμετωπίζει πρόβλημα είναι και η Ελλάδα. Η χώρα μας κατάφερε να μειώσει την διασπορά, αλλά αυτό έγινε με κλείσιμο καταστημάτων. Τελικά η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να ενισχύσει τις Ευρωπαϊκές χώρες με χρήματα προκειμένου να μπορέσουν να σταθούν και πάλι στα πόδια τους. Στην περίπτωση μας η Ελλάδα θα λάβει από το Ταμείο Ανάκαμψης το ποσό των 32 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει σε συγκρότηση μηχανισμού για να διαχειριστεί αυτά τα χρήματα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθόρισε τις τρεις δέσμες προγραμμάτων που θα ενισχυθούν με την πρόσθετη χρηματοδότηση, αλλά η κυβέρνηση θέλει να εντάξει στα προγράμματα αυτά μερικούς σημαντικούς πυλώνες της ατζέντας της. Για παράδειγμα την “πράσινη” μετάβαση, τις υποδομές, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την κατάρτιση και την απόκτηση δεξιοτήτων.
Πως θα λειτουργήσει ο μηχανισμός
Σύμφωνα με όσα ανέφερε “Το Βήμα” ο μηχανισμός θα λειτουργήσει ως εξής: Τα υπουργεία θα καταθέσουν τις προτάσεις τους στο Μέγαρο Μαξίμου, το υπουργείο Οικονομικών θα λειτουργήσει ως project manager, στην αξιολόγηση θα συνδράμει Επιτροπή Πισσαρίδη και τον κεντρικό συντονισμό όλων των δράσεων θα τον αναλάβει το επιτελεί του πρωθυπουργού.
Στόχος είναι να συγκεραστούν οι κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – “πράσινη” συμφωνία για το κλίμα, διευκόλυνση των ιδιωτικών επενδύσεων, ενίσχυση της πολιτικής προστασίας, της υγείας και της έρευνας με τις με τις μεταρρυθμιστικές και αναπτυξιακές ανάγκες της Ελλάδας. Τα χρήματα θα διοχετευτούν μέσα από τα κανάλια του ΕΣΠΑ και ήδη αρκετά υπουργεία είτε ετοιμάζουν τις προτάσεις τους, είτε επισπεύδουν διαδικασίες, νομοθετικές και άλλες, προκειμένου να είναι έτοιμα το φθινόπωρο.
Τα έργα που έχουν προτεραιότητα
Μεταξύ αυτών που δρομολογούνται περιλαμβάνονται έργα: Στον τομέα της Υγείας, κυρίως ενίσχυση των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας και επενδύσεις στον κλάδο της φαρμακοβιομηχανίας. Στο πλαίσιο της ΚΥΑ για τον συμψηφισμό της αυτόματης επιστροφής φαρμακευτικής δαπάνης clawback, έτους 2019 έχουν κατατεθεί στη Γενική Γραμματεία Ερευνάς και Τεχνολογίας του υπουργείου Ανάπτυξης 37 αιτήματα από φαρμακευτικές εταιρίες. Οι 14 από αυτές υπέβαλαν αιτήματα για έργα έρευνας και ανάπτυξης και επενδύσεις.
Οι 17 εταιρείες για έρευνα και ανάπτυξη και οι 5 υπέβαλαν μόνο ερευνητικά σχέδια. Ο προϋπολογισμός της συγκεκριμένης δράσης ανέρχεται στα 50 εκατομμύρια ευρώ και αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η αξιολόγηση των προτάσεων. Επίσης, αποφασίστηκε να χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων με περίπου 2,5 εκατομμυρίων ευρώ μεγάλο ερευνητικό πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν 4 ΑΕΙ και 6 ερευνητικά κέντρα, με αντικείμενο “την επιδημιολογική μελέτη του SARS – CoV-2 στην Ελλάδα μέσω εκτεταμένων εξετάσεων ανίχνευσης του ιού και αντισωμάτων, αλληλουχισης ιικών γονιιωμάτων και γενετικής ανάλυσης ασθενών”, για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού.
Στον τομέα των υποδομών, θα υπάρξει επανεκκίνηση των μεγάλων έργων και επενδύσεων, σε συνδυασμό με τον νέο αναπτυξιακό νόμο και διασύνδεσή τους με το πρόγραμμα “Αντώνης Τσίτσης”. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ύψους 2.5 δισεκατομμυρίων ευρώ συντονίζει το υπουργείο Εσωτερικών και αφορά τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Ανοίγει ο δρόμος για “καθαρές” μεταφορές
Σε ό,τι αφορά την “πράσινη” ατζέντα θα ενταχθεί μια βεντάλια έργων αρχής γενομένης από το Σχέδιο Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση, το οποίο παρουσιάστηκε την Παρασκευή και στην ουσία ανοίγει τον δρόμο στις “καθαρές” μεταφορές. Τα θέματα που αφορούν το περιβάλλον βρίσκονται υπό την άμεση εποπτεία του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος ασχολείται επί πολλά χρόνια με αυτά, καθώς υπήρξε πρώτος τομεάρχης Περιβάλλοντος της Νέας Δημοκρατίας. Το εθνικό σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα θέτει φιλόδοξους στόχους για την ηλεκτροκίνηση, προσδιορίζοντας ότι το 30% των νέων οχημάτων έως το 2030 στην Ελλάδα θα είναι ηλεκτροκίνητα και plug in υβριδικά.
Η Ηλεκτροκίνηση εξοικονομεί 18 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη μείωση των ορυκτών καυσίμων και άλλα 6 δισεκατομμύρια από την εισαγωγή πετρελαίου. Ο τομέα των μεταφορών ευθύνεται για το 20% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και αν η Ελλάδα ανανεώσει τον στόλο των οχημάτων της, συμμετάσχει στον ευρωπαϊκό στόχο μείωσης του διοξειδίου του άνθρακα κατά 170 εκατομμύρια τόνους έως το 2030.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση κυκλοφορούν συνολικά 1,3 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα και λειτουργούν 170.000 σημεία φόρτισης, ενώ η χώρα μας κατατάσσεται 4η από το τέλος στους “28”με λιγότερα από 1.000 ηλεκτρικά οχήματα και μόλις 51 σημεία φόρτισης. Ο στόχος της κυβέρνησης είναι μέχρι το 2030 το ένα στα τρία οχήματα να είναι ηλεκτρικό και για να επιτευχθεί αυτό θα δοθεί σειρά κινήτρων στους ενδιαφερόμενους.
Ακόμα και το Just Transition Fund, ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ, θα βοηθήσει στην απολιγνιτοποίηση και στη μετάβαση στη νέα εποχή βάζοντας την Ελλάδα στην πρωτοπορία της “πράσινης” οικονομίας. Στα επόμενα χρόνια το Εθνικό Ενεργειακό Σχέδιο έχει στόχο την προσέλκυση επενδύσεων ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ, που θα αλλάξουν πλήρως την ενεργειακή εικόνα της χώρας.
Δρομολόγηση ψηφιακών έργων
Σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό πέρα από τις πρωτοβουλίες για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης, το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής δρομολογεί σειρά ψηφιακών έργων, τα οποία θα καλύψουν μεγάλα έργα, όπως πχ η ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου, των Αρχείων του Κράτους, εισαγωγή ψηφιακής τεχνολογίας σε έργα υποδομών κ.α. Όλ τα παραπάνω δημιουργούν ένα ευνοϊκό περιβάλλον για εταιρίες υψηλής τεχνολογίας που θέλουν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα, όπως το κέντρο ανάπτυξης RPA από την Microsoft. Την προηγούμενη Πέμπτη ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε τηλεδιάσκεψη με τον Matt Brittin, διευθύνοντα σύμβουλο της Google Europe, τον οποίο έχει γνωρίσει στο Ντάβος τον Ιανουάριο, σχετικά με το ενδιαφέρον της εταιρίας για προγράμματα που αφορούν τον πολιτισμό, τον ψηφιακό μετασχηματισμό καθώς και προγράμματα πιστοποίησης.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας