Την ανησυχία του για τις επόμενες μέρες για την πορεία της πανδημίας στην Ελλάδα εξέφρασε ο Αθανάσιος Τσακρής, καθηγητής του ΕΚΠΑ, ενώ αναφέρθηκε και στη βρετανική μετάλλαξη του κορωνοϊού. Το μέλος της Επιτροπής των λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας ανέφερε οτι η συγκεκριμένη μετάλλαξη δείχνει να έχει επιθετικό χαρακτήρα και στα παιδιά εκτός από τους ενήλικες, σύμφωνα με βρετανικές μελέτες.
«Είμαι ιδιαίτερα ανήσυχος για τις επόμενες μέρες. Έχουμε φτάσει μέχρι εδώ με τρομερές οικονομικές θυσίες, είναι κρίμα σε αυτή τη φάση να μην μπορέσουμε να ελέγξουμε την όλη κατάσταση στους επόμενους μήνες που είναι ιδιαιτέρα κρίσιμοι, να μην ξεχνάμε ότι το επιδημιολογικό φορτίο είναι υψηλό αυτή τη στιγμή και πολύ εύκολα μπορούμε να έχουμε αναζωπυρώσεις εάν χαλαρώσουμε, αν νομίζουμε ότι επειδή άνοιξε η αγορά ότι το ξεπεράσαμε κι ότι έχει τελειώσει. Μην περάσει αυτό το μήνυμα στον κόσμο», ανέφερε.
Θα τα επανεξετάσουμε όλα την επόμενη εβδομάδα, αν συνεχιστεί η αυξητική τάση, είναι πολύ σημαντικό για τις επόμενες αποφάσεις, ξεκαθάρισε.
«Αν δούμε αυξητικές τάσεις και στις νοσηλείες, και στις ανάγκες μηχανικής υποστήριξης, που είναι αντικειμενικοί δείκτες, αυτό δείχνει ότι τα μέτρα πρέπει να είναι πιο εντατικά», εξήγησε ο καθηγητής.
«Αυτοί οι μήνες θα είναι οι πιο δύσκολοι, πιστεύω μέχρι το καλοκαίρι και μέχρι να έχουν ολοκληρωθεί οι εμβολιασμοί με υψηλό ποσοστό πληθυσμού εμβολιασμού… Πιστεύω ότι από το Σεπτέμβριο έχοντας εμβολιάσει ένα υψηλό ποσοστό πληθυσμού, θα έχουμε εντελώς διαφορετική στάση απέναντι στην επιδημία», είπε ο κ. Τσακρής.
Σύμφωνα με τον κ. Τσακρή, διαμορφώνεται τάση στην Ελλάδα ότι υπάρχει σχετικά υψηλό επιδημιολογικό φορτίο, και αν δεν πάρουμε τα μέτρα σωστά μπορεί να έχουμε δυσάρεστες εκπλήξεις στη συνέχεια. «Συγχρωτισμός, χαλάρωση από την περίοδο των γιορτών, καιρικές συνθήκες -χάλασε ο καιρός κι οι χαμηλές θερμοκρασίες βοηθάνε τη μεταδοτικότητα του ιού- κινητικότητα γύρω από το άνοιγμα της οικονομίας, συνέτειναν στην αυξητική τάση στην Αττική για να δούμε πιο σχολαστικά τα μέτρα. Αν ξεφύγει η κατάσταση, όπως στην Βρετανία, Πορτογαλία, Ισπανία, είναι δύσκολο να τη γυρίσεις πίσω, είναι το έχει διδάξει αυτό ο ιός από το πρώτο κύμα» είπε.
Πώς αποφασίστηκε το άνοιγμα των Γυμνασίων
Για τα Γυμνάσια ανέφερε ότι τελικά προκρίθηκε το άνοιγμα και στις «κόκκινες» περιοχές με τη λογική ότι η ανάγκη κοινωνικοποίησης και εκπαίδευσης των παιδιών είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα που ζητάνε όλοι. Από την άλλη, συνέχισε ο κ. Τσάκρης, έχει σημασία πώς ανοίγει κάτι, χρειάζεται πολύ καλή επιτήρηση, πιστή εφαρμογή πρωτοκόλλων, συντονισμένοι εργαστηριακοί έλεγχοι. «Τα παιδιά δεν πρέπει να κάνουν τεστ πριν πάνε στο σχολείο, πρέπει να υπάρχουν οργανωμένοι δειγματοληπτικοί έλεγχοι που είναι απαραίτητο εργαλείο στη διαχείριση της σωστής επαναλειτουργίας», υπογράμμισε ο καθηγητής.
«Σύμφωνα με τις μελέτες μέχρι τα 12 έτη η μεταδοτικότητα είναι μικρή, σιγά σιγά κατόπιν αρχίζει και αυξάνει, και στα παιδιά του λυκείου είναι πολύ παρόμοια με των ενηλίκων». Μόνο τα γυμνάσια είναι ανοιχτά σε αυτή τη φάση για τις ‘’κόκκινες’’ περιοχές, πρόσθεσε.
Τι συμβαίνει με τη βρετανική μετάλλαξη
Όπως υπογράμμισε δε, ο κ. Τσακρής υπήρξαν πρώτες επιδημιολογικές παρατηρήσεις, κυρίως στη Βρετανία, όπου είναι το μεταλλαγμένο στέλεχος πιο επιθετικό, τόσο επιθετικό στα παιδιά όσο και στους μεγαλύτερους, δεν φαίνεται διαφορά στα παιδιά του δημοτικού. «Ο ιός μεταλλάσσεται όπως στους εποχικούς ιούς, πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τις μεταλλάξεις» σχολίασε.
«Δεν πρέπει να γίνει πάλι το λάθος του Οκτωβρίου όταν η Ευρώπη ξέχασε ότι οι ιοί ξεκινάνε τα μεγάλα τους επιδημικά κύματα το φθινόπωρο», κατέληξε ο καθηγητής.