Τεχνολογία

Fake news: Νέα έρευνα για τα social media

Fake news: Νέα έρευνα του ΜΙΤ για τα fake news στα social media έρχεται υποστηρίζει πως ένα στα δύο είναι προϊόν βιασύνης και όχι πρόθεσης.

Προϊόν βιασύνης και όχι πρόθεσης υποστηρίζει νέα έρευνα, πως είναι ένα στα δύο fake news που διαδίδονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σε αυτό το συμπέρασμα οδηγήθηκε μίας νέα μελέτη ερευνητών του αμερικανικού Πανεπιστημίου ΜΙΤ, η οποία προτείνει ως «φάρμακο» την ενθάρρυνση των χρηστών να μη βιάζονται να κάνουν ακόμη ένα «like» αλλά να είναι πιο προσεκτικοί στο τι αναπαράγουν.

Μάλιστα το twitter δοκιμάζει τη λειτουργία unsend για τα τιτιβίσματά του. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι προβλέψεις του Μπιλ Γκέιτς από το 1999, που μοιάζουν ιδιαίτερα επίκαιρες.

Fake news: Τα συμπεράσματα της έρευνας

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Ντέιβιντ Ραντ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature», πραγματοποίησαν μία σειρά από πειράματα με χιλιάδες χρήστες social media, οι οποίοι κλήθηκαν να διαβάσουν και να μοιραστούν με άλλους χρήστες μία σειρά από ειδήσεις, οι μισές από τις οποίες ήταν αληθινές και οι άλλες μισές ήταν ψευδείς.

Η αρχική διαπίστωση είναι ότι από τους ανθρώπους που μοιράστηκαν και εξάπλωσαν τις ειδήσεις με την παραπληροφόρηση περίπου το 50% το έκαναν κατά βάση λόγω ελλιπούς προσοχής και του βιαστικού τρόπου που οι περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το 33% (ένας στους τρεις) το έκαναν επειδή εσφαλμένα νόμιζαν ότι η είδηση ήταν ακριβής, ενώ το υπόλοιπο 16% το έκαναν εν γνώσει τους ότι πρόβαλαν ψέματα. Είναι ακριβώς αυτή η τελευταία μειονότητα χρηστών, συχνά πολύ δυναμικών, που είναι πιο δύσκολο να αντιμετωπιστούν.

Fake news: Πώς θα περιοριστούν

Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι εάν οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης βρουν τρόπο να υπενθυμίζουν στους χρήστες την ανάγκη ακρίβειας και να τους επιβραβεύουν γι’ αυτό, η κακή συνήθεια της παραπληροφόρησης θα περιοριστεί σημαντικά. «Κάνοντας τους ανθρώπους να σκεφτούν για την ακρίβεια, τους κάνουμε να γίνονται πιο προσεκτικοί στο τι μοιράζονται με άλλους, άσχετα από την ιδεολογία τους. Τα ευρήματα μας δείχνουν ότι η μεγάλη πλειονότητα των ανθρώπων από όλο το ιδεολογικό φάσμα θέλει να μοιράζεται μόνο ακριβές περιεχόμενο. Δεν ισχύει ότι οι περισσότεροι ξέρουν πως κάτι είναι ψευδές αλλά δεν τους νοιάζει», δήλωσε ο Ραντ.

Άλλοι επιστήμονες έχουν προτείνει ότι η παραπληροφόρηση στο διαδίκτυο τροφοδοτείται είτε από την επιθυμία πολλών ανθρώπων να προπαγανδίσουν πάση θυσία τις προσωπικές, πολιτικές ή άλλες ιδεολογικές απόψεις τους είτε -απλώς- προκειμένου να τραβήξουν την προσοχή πάνω τους και έτσι να νιώσουν πιο σημαντικοί. Η νέα έρευνα αναδεικνύει μία άλλη παράμετρο: Την έλλειψη επαρκούς προσοχής των χρηστών και την αποτυχία τους να σκεφτούν όσο χρειάζεται τι ακριβώς αναμεταδίδουν.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο