Διεθνή

Βουβός κινηματογράφος: Τα απίθανα κασκαντερικά που άφησαν εποχή

Βουβός κινηματογράφος: Τα απίθανα κασκαντερικά που άφησαν εποχή
Βουβός κινηματογράφος: Πρόκειται για εντυπωσιακές σκηνές που ηθοποιοί γύρισαν οι ίδιοι παρά τους τραυματισμούς που μπορούσαν να υποστούν.

Ο βουβός κινηματογράφος έχει για πολλούς λόγους αφήσει εποχή. Ένας από αυτούς ήταν τα κασκαντερικά που κόβουν την ανάσα, από ηθοποιούς οι οποίοι ρίσκαραν τη σωματική τους ακεραιότητα για να παράξουν το τέλειο πλάνο και γιατί αγαπούσαν αυτό που έκαναν. Αρκετοί είναι οι ηθοποιοί που έχουν αφήσει ιστορία με αυτά που δημιούργησαν. Μερικά ονόματα εξ αυτών με τα οποία θα ασχοληθούμε είναι ο Μπάστερ Κίτον, ο Χάρολντ Λόιντ, ο Τομ Μιξ και ο Ντάγκλας Φέρμπανκς και η Χέλεν Γκίμπσον

Βουβός κινηματογράφος: Ο Μπάστερ Κίτον

Ο Μπάστερ Κίτον γεννήθηκε στις 4 Οκτωβρίου του 1895 σε μία μικρή πόλη του Κάνσας. Οι γονείς του ήταν πλανόδιοι θεατρίνοι. Πατέρας του ήταν ο Joseph Hallie Keaton, γέννημα-θρέμμα της επαρχίας Vigo County στην Ιντιάνα. Ο Τζο Κίτον είχε ένα περιπλανώμενο θίασο μαζί με το Χάρρυ Χουντίνι, το Mohawk Indian Medicine Company, που ενώ δινόταν μια παράσταση, πίσω από τη σκηνή πωλούνταν φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα. Ο Μπάστερ Κίτον γεννήθηκε στην Πικούα του Κάνσας, τη μικρή πόλη όπου έτυχε να βρίσκεται η μητέρα του, Myra Edith Cutler, την ώρα του τοκετού.

Το Φεβρουάριο του 1917, συνάντησε τον Ρόσκοε «Φάττυ» Άρμπακλ στα στούντιο Talmadge στη Νέα Υόρκη, όπου ο Άρμπακλ είχε υπογράψει συμβόλαιο με τον παραγωγό Τζόζεφ Μ. Σενκ. Ο Keaton αποδοκίμαζε τις ταινίες και ο Μπάστερ είχε τις επιφυλάξεις του για το μέσο. Κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντησης του με τον Άρμπακλ, ζήτησε να δανειστεί μια κάμερα για να μάθει πώς λειτουργεί. Πήρε την κάμερα στο δωμάτιο του ξενοδοχείου όπου έμενε, την αποσυναρμολόγησε και την επανασυναρμολόγησε.

Έχοντας κατανοήσει τη μηχανική του κινηματογράφου, επέστρεψε την επόμενη μέρα, με την κάμερα στο χέρι, ζητώντας δουλειά. Προσελήφθη ως συμπρωταγωνιστής και συντάκτης κωμικών ατακών, κάνοντας την πρώτη του εμφάνιση στην ταινία The Butcher Boy. Ο Κίτον ισχυρίστηκε πως έγινε σύντομα βοηθός σκηνοθέτη του Άρμπακλ και ολόκληρου του τμήματος συγγραφής κωμικών διαλόγων. Ο Κίτον και ο Άρμπακλ έγιναν στενοί φίλοι.

Μετά την επιτυχημένη συνεργασία του Κίτον με τον Άρμπακλ, ο Σενκ του έδωσε μια δική του μονάδα παραγωγής, την Buster Keaton Comedies. Έκανε μια σειρά από κωμωδίες μικρού μήκους, όπως το «Μια Εβδομάδα» (One Week, 1920), «Το Στοιχειωμένο Σπίτι» (The Haunted House, 1921), «Το Θέατρο» (The Playhouse, «Η Βάρκα» (The Boat, 1921), «Το Χλωμό Πρόσωπο» (The Paleface, 1922), «Μπάτσοι» (Cops, 1922) και «The Electric House» (1922). Βασιζόμενος στην επιτυχία αυτών των ταινιών μικρού μήκους, ο Κίτον μεταπήδησε στις ταινίες μεγάλου μήκους.

Οι πιο περιπετειώδεις ιδέες απαιτούσαν επικίνδυνα ακροβατικά, τα οποία εκτελούνταν επίσης από τον Keaton. Κατά τη διάρκεια της σκηνής του σιδηροδρόμου-υδατοδεξαμενής στο Σέρλοκ ο Νεότερος, έσπασε το λαιμό του όταν έπεσε πάνω σε μια σιδηροτροχιά αλλά δεν το κατάλαβε παρά μόνο μετά από χρόνια. Μια σκηνή από την ταινία Το ατμόπλοιο Μπιλ, απαιτούσε να τρέξει και να σταθεί ακίνητος σε ένα συγκεκριμένο σημείο.

Μετά η πρόσοψη ενός τριώροφου κτιρίου κατέρρεε πέφτοντας πάνω του. Ο χαρακτήρας του Κίτον αναδυόταν από τα συντρίμμια αλώβητος, χάρη σε ένα και μοναδικό ανοιχτό παράθυρο, μέσα από το οποίο περνούσε. Η σκηνή απαιτούσε ακρίβεια γιατί το σκηνικό ζύγιζε δύο τόνους και το παράθυρο πρόσφερε μόνο μερικά εκατοστά χώρου γύρω από το σώμα του Κίτον. Η σκηνή έγινε μία από τις εικονικές στιγμές στην καριέρα του.

Βουβός κινηματογράφος: O Χάρολντ Λόιντ

Ο Χάρολντ Λόιντ ήταν Αμερικανός σκηνοθέτης, παραγωγός, σεναριογράφος, διασκεδαστής κωμικός ηθοποιός, ένας από τους σημαντικότερους, παγκοσμίως, στο είδος του. Μαζί με τον «Σαρλό», τον Μπάστερ Κίτον, τους Αδελφούς Μαρξ αλλά και το δίδυμο Χονδρός και Λιγνός αποτελεί μία εξίσου εμβληματική μορφή του βωβού κινηματογράφου.

Ξεκίνησε να ασχολείται με την υποκριτική σε θεατρικές παραστάσεις του σχολείου του, από την ηλικία των 12 ετών. Από το 1914 έως το 1947 ο Λόιντ πήρε μέρος σε σχεδόν 200 κωμικές παραγωγές, ενώ από το 1923 είχε τη δική του κινηματογραφική εταιρεία.  Είχε δημιουργήσει έναν λεπτεπίλεπτο τύπο με γυαλιά και ψάθινο καπέλο, ενώ στο ξεκίνημα της καριέρας του είχε υιοθετήσει έναν χαρακτήρα μικρού «αλητάκου» (Ουίλι Ουόρκ ή και Λόνσαμ Λουκ), επηρεασμένος από προγενέστερη επινόηση του Τσάρλι Τσάπλιν.

Στην ιστορία του σινεμά, με πρωταγωνιστή το Λόιντ έχει καταγραφεί ως ιδιαίτερα αξιοσημείωτη μία σκηνή του έργου Safety, Last! (1923) όπου ο ίδιος αιωρείται κρεμασμένος από τους δείκτες ενός επιτοίχιου ρολογιού στο πλάι ενός ουρανοξύστη, άσχετα αν προστατευόταν, σε ενδεχόμενη πτώση του, από ένα μικρό ταρατσάκι το οποίο δεν ήταν ορατό στους θεατές. Παρά ταύτα η σκηνή ακόμα και για τον μοντέρνο θεατή, κόβει την ανάσα.

Τη δεκαετία του ’40 εγκατέλειψε σιγά – σιγά την παραγωγή ταινιών και στράφηκε στη φωτογραφία. Το 1953 τιμήθηκε με ειδικό βραβείο Όσκαρ ως εξαίρετος κωμικός και υπόδειγμα πολίτη. Απεβίωσε, σχεδόν ξεχασμένος, σε ηλικία 77 ετών.

Βουβός κινηματογράφος: Ο Τομ Μιξ

Ο Τομ Μιξ ήταν Αμερικανός ηθοποιός κινηματογράφου και ο πρωταγωνιστής πολλών ταινιών Western μεταξύ 1909 και 1935. Εμφανίστηκε σε 291 ταινίες, όλες εκτός από εννέα που ήταν βωβές ταινίες. Ήταν το πρώτο αστέρι του Χόλιγουντ στα γουέστερν και βοήθησε στον καθορισμό του είδους, το οποίο γνώρισε μεγάλες δόξες τις επόμενες δεκαετίες.

Ο Μιξ ήταν ένας πρώην σταβλίτης βοοειδών που είχε μάθει να δίνει παραστάσεις ως μέρος περιοδειών σε θεάματα της άγριας δύσης. Μαζί με το άλογό του Τόνι, ενσωμάτωσε ακροβατικά σε όλα τα γουέστερν του, με κυνήγια υψηλής ταχύτητας και κόλπα με λάσο. Συμμετείχε σε rodeos μεταξύ ταινιών, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για τις ικανότητες του. To 1915, μάλιστα, ο Mix τραυματίστηκε σοβαρά, ενώ μετά από λίγο καιρό ανάρρωσε και επέστρεψε στην ενεργό δράση.

Βουβός κινηματογράφος: Η Χέλεν Γκίμπσον

Κασκαντέρ και ηθοποιός, η Χέλεν Γκίμπσον ήταν και αυτή «απόφοιτος» των διαφόρων shows Άγριας Δύσης η οποία συνδύασε τη δουλειά ως βοηθητική ηθοποιός σε western με τα κόλπα ιππασίας στα ροντέο.

Το 1915, χρησιμοποιήθηκε ως κασκαντέρ της ηρωίδα Έλεν Χολμς στο The Hazards of Helen, αποδεικνύοντας την ικανότητά της, όταν έπρεπε να πηδήξει από μια στέγη στην κορυφή ενός κινούμενου τρένου. Σύντομα είχε την ευκαιρία να πάρει πρωταγωνιστικό ρόλο σε δύο επεισόδια, πριν της δοθεί το δικό της σίριαλ για να πρωταγωνιστήσει, «Η κόρη του τολμηρού». Ασθένεια και  χρεοκοπία πλήγωσαν την καριέρα της τη δεκαετία του 1920, αλλά η ίδια συνέχισε να εργάζεται. Ο τελευταίος της ρόλος ήταν ως βοηθητική ηθοποιός στην την ταινία The Man Who Shot Liberty Valance (1962).

Βουβός κινηματογράφος: O Ντάγκλας Φέρμπανκς

O Ντάγκλας Φέρμπανκς ήταν Αμερικανός ηθοποιός σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός κυρίως του βωβού κινηματογράφου. Οι πιο σημαντικές του ταινίες στις οποίες πρωταγωνίστησε είναι: Το σημάδι του Zoρό (1920), Ρομπέν των Δασών (1922), Ο κλέφτης της Βαγδάτης (1924), Ο Μαύρος Πειρατής (1926), Το σιδηρούν προσωπείο (1929) και Η ιδιωτική ζωή του Δον Ζουάν. Είχε το παρατσούκλι “Ο βασιλιάς του Hollywood” που αργότερα πήρε ο Κλαρκ Γκέιμπλ.

Το 1919 ίδρυσε μαζί με τον Τσάρλι Τσάπλιν και την Μαίρη Πίκφορντ την εταιρεία United Artists. Ο Ντάγκλας Φέρμπανκς υπήρξε ο πρώτος πρόεδρος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών (1927-29) και ένας από τους δύο παρουσιαστές στην πρώτη τελετή για την απονομή των κινηματογραφικών βραβείων Όσκαρ που έγινε το 1929.

Γεννημένος στο Ντένβερ του Κολοράντο, ο Φέρμπανκς ήταν ένας από τους μεγάλους σταρ της εποχής του βωβού κινηματογράφου.Το πραγματικό του όνομα ήταν Douglas Elton Thomas Ullman και το επίθετο Φέρμπανκς, το πήρε μετά το διαζύγιο που πήραν οι γονείς του.

Αν ήταν στο χέρι του θα είχε πραγματοποιήσει όλα τα κασκαντερικά στις ταινίες, κάτι που όμως οι παραγωγοί του δεν το επέτρεψαν. Δεν ήταν λίγα αυτά που έκανε όμως στις ταινίες του. Στην ιστορία θα μείνουν μεταξύ άλλων οι σκηνές παρκούρ στο ”The Mark of Zorro” ή οι πτώσεις του από μεγάλα ύψη στα ”Robin Hood” και ”The Thief of Baghdad” χάρη σε κρυμμένα τραμπολίνα στο σετ των γυρισμάτων.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments