Πολιτισμός

Καρυάτιδες – Σπίτι: Το ζωγράφισε ο Τσαρούχης και φωτογραφήθηκε από τον Μπρεσόν

Καρυάτιδες – Σπίτι: Το ζωγράφισε ο Τσαρούχης και φωτογραφήθηκε από τον Μπρεσόν
Καρυάτιδες - Σπίτι: Κρύβει έναν αστικό μύθο για δύο “αδικοχαμένες αδελφές” που δήθεν εξόντωσε η κακιά μητριά, οι κόρες όμως “επέζησαν” και χάρηκαν στο μέγιστο τη ζωή τους.

Ένα ιστορικό σπίτι που με τα χρόνια το ακολούθησε ένας αστικός μύθος είναι αυτό στον αριθμό 45 της Ασωμάτων. Ένα διόροφο νεοκλασικό αρχοντικό, με πολλά διάπλατα παράθυρα στην περιοχή του Ψυρρή. Το στοιχείο που το κάνει εντυπωσιακό είναι ότι στο μπαλκόνι τοποθετημένες δύο περήφανες Καρυάτιδες. Με τoν λαϊκό θρύλο να αναφέρει τον καημό του ιδιοκτήτη για το χαμό των δύο θυγατέρων του (θρύλος που δεν επιβεβαιώνεται από κανένα φιλικό ή συγγενικό πρόσωπο), το σπίτι μάγεψε τον Γιάννη Τσαρούχη που κανονικά πριν από λίγες μέρες είχε γεννηθεί αλλά και τον περίφημο Γάλλο φωτογράφο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν που το φωτογράφισε για να το θαυμάσουν.

View this post on Instagram

A post shared by Anastasia Hammer (@anastasia_sfyr)

Το σπίτι χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα και έχει όλα τα σύνηθες χαρακτηριστικά μιας λαϊκής αρχιτεκτονικής περιοχής. Το αποτέλεσμα είναι εκθαμβωτικό, σπάνιο, αγέρωχο για αυτό κιόλας έγινε πίνακας από τον Γιάννη Τσαρούχη αλλά και καθήλωσε τον Μπρεσόν που το φωτογράφησε καθώς από μπροστά περνούσαν δυο μαυροντυμένες γυναίκες, δημιουργώντας μια εμβληματική εικόνα που δεν περνά σε καμία περίπτωση απαρατήρητη.

Ο πίνακας από τον Γιάννη Τσαρούχη

Όμως, το σπίτι με τις καρυάτιδες, ήταν και η οικία της Εκάβης στο περίφημο μυθιστόρημα του Κώστα Ταχτσή το λεγόμενο  «Τρίτο Στεφάνι».

View this post on Instagram

A post shared by Vassia Dania (@vassia_dania)

«Η χρήση του Σπιτιού με τις Καρυάτιδες στο Τρίτο Στεφάνι μοιάζει να αποκρυσταλλώνει όλη την ιδεολογική φόρτιση του νεοκλασικισμού σαν συνδετικού κρίκου ανάμεσα στην αρχαία και την σύγχρονη Αθήνα. Αποτυπωμένο πρώτη φορά το 1952 από τον Γιάννη Τσαρούχη, το λαϊκό νεοκλασικό της Αγίων Ασωμάτων θα περάσει από το Τρίτο Στεφάνι για να συμπεριληφθεί, τριάντα χρόνια αργότερα και πάλι από τον Τσαρούχη στα σκηνικά των Θεσμοφοριαζουσων του Αριστοφάνη, σε μετάφραση του ίδιου του Κώστα Ταχτσή, μετάφραση που ο ίδιος υποστήριζε ότι συγγένευε με τη γλώσσα που μιλούσαν οι γυναίκες των παιδικών του χρόνων, τις λογοτεχνικές αντανακλάσεις των οποίων τοποθετεί στο ίδιο σπίτι.

Σε αυτό το πλαίσιο, ίσως να μην είναι τυχαίο ότι ο πατέρας της Εκάβης, έτερος ένοικος αυτού του σπιτιού – συμβόλου, εμφανίζεται ως «πρακτικός αρχαιολόγος» που ήθελε «να γεφυρώσει το χάσμα που χώριζε την αρχαία Ελλάδα από την νέα».

Καρυάτιδες – Σπίτι: Ανακηρύχθηκε διατηρητέο το 1989

Μιλώντας για λογοτεχνικές αντανακλάσεις, αξίζει να παρατηρήσουμε ότι ο Άκης, alter ego του Κώστα Ταχτσή στο Τρίτο Στεφάνι, ξεκινά την πορεία του ως ζωγράφος ζωγραφίζοντας «παλιά αθηναϊκά σπίτια», μια αναφορά ίσως στον Γιάννη Τσαρούχη, που έθεσε τη βάση για το πέρασμα του Σπιτιού με τις Καρυάτιδες στον μύθο.»

Το σπίτι ανακηρύχθηκε διατηρητέο το 1989 και το υπουργείο του Πολιτισμού το έσωσε από βέβαιη κατάρρευση. Δέκα χρόνια αργότερα ανακαινίστηκε με την επίβλεψη του αρχιτεκτονικού γραφείου του Στέφανου Πάντου-Κίκκου.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments