Κόσμος

Κυρώσεις Ρωσία: Ο αντίκτυπος στις επιχειρήσεις της ΕΕ

Κυρώσεις Ρωσία: Ο αντίκτυπος στις επιχειρήσεις της ΕΕ

Πηγή Φωτογραφίας: Storyblocks

Κυρώσεις Ρωσία: Μέσα σε αυτά που θα συζητηθούν στην Σύνοδο Κορυφής είναι και το αντίκτυπο των κυρώσεων στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.

Οι κυρώσεις στην Ρωσία είναι ατύπως μεταξύ των θεμάτων που θα συζητηθούν στην σημερινή έκτακτη σύνοδο Κορυφής. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μη έχοντας υπολογίσει το κόστος των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων δεν έχει λάβει τις αντίστοιχες αποφάσεις.

Αν και το πρόγραμμα λοιπόν έλεγε να ενημερωθούν οι ηγέτες των 27 για την προεργασία της Κομισιόν, αυτό τελικά δεν θα γίνει. Παρόλα αυτά η Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν είχε φροντίσει να επικοινωνήσει με την κα Λαγκάρντ και τον κ. Ντράγκι προκειμένου να συζητήσουν το αντίκτυπο.

Επιχείρηση: Βρείτε την ομοφωνία

Η κομισιόν ξέρει από τώρα ότι μία τέτοια υπόθεση δεν είναι εύκολη και θα βρεθεί ομοφωνία – ακόμα και να γίνει πόλεμος. Οι Ευρωπαίοι έχουν χωριστεί σε αυτούς που είναι αντίθετοι στην επιβολή των κυρώσεων, μεταξύ των οποίων η Αυστρία και η Ουγγαρία, ενώ υπάρχουν και κάποιοι που είναι υπέρ όπως η Γερμανία, αν και δεν είναι η πλειοψηφία.

Ο λόγος είναι ένας και πολύ απλός. Η οικονομία της ΕΕ. Πως δηλαδή θα επηρεαστούν κραταιές επιχειρήσεις της ΕΕ από τις κυρώσεις στην Ρωσία. Την ίδια ώρα η πλάστιγγα βαραίνει ακόμα περισσότερο αν κάποιος προσθέσει και το αντίκτυπο που είχε η πανδημία στην Ευρώπη, τόσο ανά έθνος, όσο και στο σύνολο.

Σύμφωνα με το Associated Press,  «Οι κυρώσεις θα έχουν στόχο να μεγιστοποιήσουν το κόστος για το Κρεμλίνο, τις βασικές του τράπεζες και τους ενεργειακούς ομίλους. Ταυτόχρονα δε, να μην διακινδυνευθούν οι ενεργειακές προμήθειες της ηπείρου που είναι εξαρτημένη από τη Ρωσία, ούτε όμως και να προκληθεί μεγάλο κόστος για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που έχουν ισχυρούς δεσμούς με τη Ρωσία – όπως o γερμανικός βιομηχανικός γίγαντας της Siemens (το 1% των πωλήσεων της οποίας προέρχεται από τη συγκεκριμένη αγορά), η ιταλική κατασκευάστρια ελαστικών Pirelli και αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen και η Mercedes-Benz».

Εν αγωνία οι επιχειρήσεις

Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, από την άλλη, αγωνιούν, περιμένουν και παρακολουθούν  τις εξελίξεις. Η BMW ανέφερε ότι «Η πολιτική καθορίζει τους κανόνες με τους οποίους λειτουργούμε ως εταιρεία (…) Εάν το πλαίσιο αλλάξει, θα το αξιολογήσουμε και θα αποφασίσουμε πώς να το αντιμετωπίσουμε».

«Ειλικρινά, δεν είμαστε εμείς που ασκούμε γεωπολιτική. Σεβόμαστε τους κανόνες, αλλά υπηρετούμε τους Ιταλούς πελάτες μας και το κάνουμε σε όλες τις χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας. Εφόσον οι κανόνες αλλάξουν και προκαλέσουν εμπόδια, θα κάνουμε τα αναγκαία βήματα», είπε και ο CEO της ιταλικής τράπεζας Intesa SanPaolo.

«Συνεχίζουμε να επενδύουμε και πιστεύουμε στην ανάπτυξη της ρωσικής αγοράς και τη διεθνοποίηση», δήλωσε από την πλευρά του ο Τροντσέτι Προβέρα, CEO της Pirelli – μια εταιρεία-σύμβολο της Ιταλίας, η οποία έχει εξαγοραστεί από Κινέζους και απασχολεί περίπου 2.500 εργαζόμενους στη Ρωσία. Εξέφρασε δε την ελπίδα ότι «στο τέλος θα βρεθεί ένα σημείο ισορροπίας».

Όσο για τη γαλλική Total, έχει τους δικούς της λόγους να βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού: Κατέχει μερίδιο 19,4% της ρωσικής Novatek, η οποία δραστηριοποιείται στην παραγωγή φυσικού αερίου και, κατά πάσα πιθανότητα, θα αποτελέσει στόχο των κυρώσεων.

Διατηρούν διαύλους με το Κρεμλίνο – Στην ουρά και η Κίνα

Όσο περιμένουν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις συνεχίζουν να τηρούν δεσμούς με το Κρεμλίνο. Υπάρχει και ακόμα μία βασική ανησυχία. Το «πάγωμα» των δικών τους δραστηριοτήτων στη Ρωσία θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο στους Κινέζους ανταγωνιστές τους.

Φέρνουν δε ως παράδειγμα το γεγονός ότι μόλις δύο χρόνια μετά τις κυρώσεις του 2014 (σε απάντηση της προσάρτησης της Κριμαίας στη Ρωσική Ομοσπονδία), δηλαδή το 2016, η Κίνα εξήγε στη Ρωσία περισσότερο μηχανολογικό εξοπλισμό σε σύγκριση με τη Γερμανία.

Πάντως, υπάρχουν και εκείνοι που θεωρούν ότι οι συνέπειες για την Ευρώπη δεν θα είναι σοβαρές – και σίγουρα θα είναι διαχειρίσιμες, με την κατάλληλη κρατική βοήθεια. «Παρά το μέγεθος και τη δυναμική της, η κακή διαχείριση της ρωσικής οικονομίας έχει ως συνέπεια να μην αποτελεί σημαντική αγορά για την Ευρώπη», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της τράπεζας Berenberg.

Ο Χόλγκερ Σμίντινγκ πρόσθεσε, μάλιστα, ότι μόνο το 1,9% των εξαγωγών της Γερμανίας κατευθύνεται προς τη Ρωσία, έναντι 5,6% που έχει προορισμό την Πολωνία. Ακόμη κι έτσι, ωστόσο, με δεδομένη τη στρατηγική σημασία της ενέργειας, η επιβολή σκληρών κυρώσεων δεν θα είναι εύκολη. Κι αυτό θα φανεί και στη σημερινή έκτακτη σύνοδο των «27».

Πηγή φωτογραφίας: Pixabay

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments