ΥΠΕΞ: Το σχέδιο του υπουργείου για το μετασχηματισμό του ΟΑΕΠ
Πηγή Φωτογραφίας: Ευρωκίνηση
Ένα χρόνιο πρόβλημα, το οποίο έχει μπει στην λίστα για να επιλυθεί από το ΥΠΕΞ είναι εκείνο του Οργανισμού Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ). Μέσα στο νομοσχέδιο που συζητείται βρίσκεται η μετατροπή του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ) σε Ανώνυμη Εταιρία Ελληνική Εταιρία Εξαγωγικών Πιστώσεων.
Ο ελληνικός ΟΑΕΠ είχε διάφορα μειονεκτήματα, όπως ανεπάρκεια στην κάλυψη των αναγκών των Ελλήνων εξαγωγέων. Μετά την επιτυχή αναδιοργάνωση του Οργανισμού Enterprise Greece, σειρά είχε η ανάδειξη της σημασίας της ασφάλισης των εξαγωγικών πιστώσεων, η οποία πρέπει να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα ενίσχυσης της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας και βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων.
Τα τέσσερα κρίσιμα σημεία του νομοσχεδίου
Από την τοποθέτηση του ΣΕΒ στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, διαφαίνονται τέσσερα κρίσιμα σημεία που αφορούν το Ν/Σ, για την περαιτέρω ενίσχυση των εξαγωγών.
Πρώτον κρίνεται θετικό ότι η αναδιαμόρφωση του ΟΑΕΠ γίνεται με βάση τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές και με ιδιαίτερη έμφαση στο νέο επιχειρηματικό μοντέλο και τα προσφερόμενα προϊόντα του.
Με στόχο την προσαρμογή στις απαιτήσεις και προκλήσεις ενός διαρκώς μεταβαλλόμενου εξωτερικού περιβάλλοντος, ο ΟΑΕΠ πρέπει να μπορεί ταυτόχρονα να καλύπτει τις ανάγκες των ΜμΕ, που εξάγουν μικρότερες ποσότητες και των μεγάλων παικτών, που καλύπτουν το μεγαλύτερο ποσοστό των εξαγωγών.
Δεύτερον, η μετατροπή του Οργανισμού σε Ανώνυμη Εταιρεία θα βελτιώσει τα θέματα διακυβέρνησης.
Είναι σημαντικό ότι ο Οργανισμός εφεξής θα λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας με τις ευελιξίες που αυτή προσφέρει. Αυτό είναι ουσιαστικό όσον αφορά τους σύγχρονους κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης, όπως εσωτερικός έλεγχος, οικονομικός έλεγχος από εξωτερικούς ελεγκτές, νέοι κανονισμοί προμηθειών κτλ. Ωστόσο, από μόνη της η μετατροπή σε Α.Ε. δεν λύνει τα προβλήματα διοίκησης. Χρειάζεται μια νέα εμπορική και διοικητική λογική με κανόνες της αγοράς, για να ανταπεξέλθει ο ΟΑΕΠ στις ανάγκες της.
Τρίτον, κρίνεται θετικό ότι μέσα από τη βελτίωση της οργανωτικής του δομής αλλά και τη διεύρυνση των εργασιών του, ο νέος ΟΑΕΠ θα είναι σε θέση να προσφέρει ένα ευέλικτο portfolio προϊόντων και χρηματοπιστωτικών εργαλείων.
Ώστε να ανταποκρίνεται άμεσα στα αιτήματα των εξαγωγέων και στις προκλήσεις της εγχώριας (όπως η έλλειψη ρευστότητας) και διεθνούς αγοράς (όπως τα φαινόμενα προστατευτισμού και οι συνθήκες παγκόσμιας εμπορικής κρίσης λόγω πανδημίας). Είναι σημαντικό ότι θα μπορεί να παρέχει εφεξής εγγύηση, ασφάλιση μαζί με χρηματοδότηση (κάτι που δεν γίνεται τώρα) αλλά και συμβουλευτικές υπηρεσίες στις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Επίσης, θα πρέπει να υποστηρίζει και το κομμάτι των επενδύσεων.
Τέλος, παραμένει χωρίς λύση ένα διαχρονικό θέμα των εξαγωγικών επιχειρήσεων.
Δεν περιλαμβάνεται στο Ν/Σ, ενώ θα έπρεπε, το πάγιο αίτημα απαλλαγής της εισφοράς 0,60% του Ν128/75, για τα δάνεια που χορηγούν οι τράπεζες μέσω του προγράμματος «Εξωστρέφεια» του ΟΑΕΠ, σε συνδυασμό με την προχρηματοδότηση εξαγωγών για αγορά πρώτων και βοηθητικών υλών και υλικών συσκευασίας. Είναι μεγάλης σημασίας, τα επόμενα προγράμματα να μην περιλαμβάνουν την κράτηση υπέρ τρίτων, χωρίς όφελος για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Επιπλέον, η αποδοχή της πρότασης, θα δώσει ώθηση στον κύκλο εργασιών του ΟΑΕΠ, θα μειώσει τις εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου ως προς τις τράπεζες και θα δώσει ρευστότητα με χαμηλότερο κόστος.
Για να φύγει η χώρα μπροστά ακόμα ταχύτερα, απαιτείται συνεχής και ισχυρή στήριξη των εξαγωγών, να διατηρήσουμε δηλαδή το εξαιρετικό μομέντουμ που έχουμε τα τελευταία χρόνια και να ενισχύσουμε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας. Σημαντική διάσταση στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του εξωστρεφούς επιχειρείν, είναι η ενδυνάμωση των κρατικών μηχανισμών που συνδράμουν στην εξαγωγική διαδικασία.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας