Κόσμος

Ρωσία: Ο πόλεμος επηρεάζει άμεσα το φυσικό αέριο

Ο πόλεμος που ξεκίνησε η Ρωσία στην Ουκρανία θα της έρθει... μπούμερανγκ, καθώς την επηρεάσει άμεσα στο φυσικό αέριο, αλλά και το πετρέλαιο

Ο πόλεμος που ξεκίνησε η Ρωσία στην Ουκρανία θα της έρθει… μπούμερανγκ, καθώς την επηρεάσει άμεσα στο φυσικό αέριο, αλλά και το πετρέλαιο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δηλώσει πως θα διακόψει την αγορά τους από τη χώρα και αυτό σημαίνει πως θα χάσει πάνω από 250 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως σε έσοδα.

Έτσι οι Ρώσοι στρέφουν αλλού την προσοχή τους και ψάχνουν αγοραστές από άλλα κράτη, προκειμένου να μην τους μείνει απούλητο το απόθεμα που θα τους μείνει.

Όμως τι σημαίνει αυτό για την Ευρώπη;

Αυτή η διακοπή θα διαφοροποιήσει αρκετά τους συσχετισμούς στην Ευρώπη και σημαίνει ότι πρέπει να βρει νέους προμηθευτές και μάλιστα σε επαρκή ποσότητα ώστε να μη χρειασθεί να κλείσει εργοστάσια, να αυξηθεί η ανεργία και να «παγώσουν» οι ευρωπαίοι τον επόμενο χειμώνα.

Ποιος από τους δύο θα κλείσει πρώτος τις στρόφιγγες στους ρωσικούς αγωγούς;

Ο αναπροσανατολισμός της ροής του ρωσικού φυσικού αερίου από την Δύση προς την Ανατολή και τον Νότο, έχει αρχίσει εδώ και κάποιο χρονικό διάσημα, με συμφωνίες, που αναμένεται να γνωστοποιηθούν στο άμεσο μέλλον, και άλλες κυοφορούνται αλλά ήδη «ακούγονται» στις αγορές.

Σε κάθε περίπτωση όμως είτε κλείσουν τους αγωγούς πρώτοι οι Ρώσοι είτε μπουν πρώτα σε εφαρμογή νέες κυρώσεις από την Ευρώπη με διακοπή των αγορών από την Ρωσία, η «αλλαγή» αυτή της κατεύθυνσης του φυσικού αερίου και του πετρελαίου θα έχει μία εξαιρετικά σημαντική επίπτωση.

Και πάνω σ’ αυτή την επίπτωση παίζονται τα νέα στοιχήματα στις αγορές. Το ρωσικό φυσικό αέριο «κυλάει» προς την Ευρώπη μέσα από αγωγούς που έχουν ήδη αποσβέσει το κόστος τους δεκάδες φορές μέχρι σήμερα, τόσο για τον πωλητή όσο και για τον αγοραστή και για τον λόγο αυτό δεν επιβαρύνεται παρά ελάχιστα η τελική του τιμή.

Ο αναπροσανατολισμός των πωλήσεων δεν μπορεί να γίνει με αγωγούς που δεν υπάρχουν ήδη, προϋποθέτει κυρίως θαλάσσιες μεταφορές με υγροποιημένη μορφή. Τόσο από την Ρωσία προς τους νέους πελάτες της όσο και από τους νέους προμηθευτές προς την Ευρώπη.

Και προφανώς αυτό σημαίνει αυξημένο κόστος αλλά και πλαφόν – που επηρεάζει το κόστος – στους όγκους προμήθειας, καθώς τόσο ο αριθμός των κατάλληλων θαλάσσιων μέσων μεταφοράς όσο και οι δυνατότητες υγροποίησης και επαναφοράς σε αέρια μορφή είναι επίσης περιορισμένες.

Η μεν Ρωσία μπορεί και το πράττει όπως στην περίπτωση της Ινδίας να πουλάει με έκπτωση προκειμένου να εξασφαλίσει νέους «πελάτες» απορροφώντας το επιπλέον λόγω μεταφοράς κόστος.

Για την Ευρώπη όμως είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν όλες οι χώρες μέλη της Ε.Ε. έχουν τα οικονομικά μέσα να αντιμετωπίσουν το επιπλέον κόστος, λόγω της ακριβότερης αρχικής τιμής, αλλά και του επιπλέον κόστος μεταφοράς.

Μια ματιά στο έκτακτο σχέδιο, που έχει ετοιμάσει και είναι έτοιμο να μπει σε ισχύ, από την γερμανική κυβέρνηση, καθιστά σαφές ότι στην πρώτη φάση μια τέτοιας κίνησης απογαλακτισμού από το ρωσικό φυσικό αέριο η ευρωπαϊκή βιομηχανία θα πρέπει να περιορίσει την παραγωγή της και η οικονομική δραστηριότητα να υποστεί τις συνέπειες.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο