Δημήτρης Δασκαλόπουλος: Δώρισε 350 έργα σύγχρονης τέχνης σε μουσεία Αθήνα, Σικάγο και Νέα Υόρκη
Πηγή Φωτογραφίας: Forbes
Ο συλλέκτης έργω τέχνης Δημήτρης Δασκαλόπουλος ανακοίνωσε ότι θα κάνει μια πολύ σημαντική δωρεά παγκόσμιου ενδιαφέροντος. Ένα µεγάλο σύνολο σηµαντικών έργων σύγχρονης τέχνης από τη συλλογή του δωρίζεται σε τέσσερα μεγάλα δημόσια µουσεία 3 χωρών σε 2 ηπείρους. Περισσότερα από 350 έργα από 142 καλλιτέχνες αποτελούν τη δωρεά, εκ των οποίων 140 προορίζονται για το ΕΜΣΤ, περίπου 100 σε κοινή δωρεά στα Guggenheim και MCA Chicago και 110 για την Tate. Μια ιδιωτική συλλογή µετατρέπεται σε δηµόσιο αγαθό µέσω µεγάλων δηµόσιων ιδρυµάτων σε Αθήνα, Σικάγο, Νέα Υόρκη και Ηνωµένο Βασίλειο.
Ο διαμοιρασμός των έργων μεταξύ των αποδεκτών υπήρξε αντικείμενο προσεκτικής επεξεργασίας έτσι ώστε κάθε υποσύνολο της συνολικής δωρεάς να είναι αντιπροσωπευτικό του πνεύματος της συλλογής και να εκφράζει το μήνυμα της, καθώς και να είναι συμβατό με τις υπάρχουσες συλλογές των μουσείων χωρίς να δημιουργεί επικαλύψεις. Τα μουσεία είχαν επίσης την ευκαιρία να κάνουν την τελική δική τους επιλογή από τον ευρύτερο κατάλογο έργων που τους προσφέρθηκε αρχικά.
Παράλληλα ανακοινώθηκε από τον συλλέκτη ότι αρκετά έργα που περιλαμβάνονται στη δωρεά προς τα ξένα μουσεία, κυρίως μεγάλες εγκαταστάσεις, θα παρουσιαστούν σε μια έκθεση το επόμενο διάστημα στο χώρο του Καπνεργοστασίου.
Η συλλογή ∆ασκαλόπουλου ξεκίνησε την πορεία της πριν από 28 χρόνια, το 1994. Αποτελεί ένα ευρύ σύνολο έργων σύγχρονης τέχνης από κορυφαίους καλλιτέχνες της διεθνούς εικαστικής σκηνής των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών, οι οποίοι διέπλασαν και εξακολουθούν να διαπλάθουν τις επόµενες καλλιτεχνικές γενιές. Τα έργα της συλλογής αντικατοπτρίζουν τους καίριους προβληµατισµούς της τέχνης και ταυτόχρονα αφορούν οικουµενικά, αρχέγονα και διαχρονικά θέµατα, όπως η ανθρώπινη οντότητα ως πηγή δηµιουργίας, αλλά και ως πεδίο υπαρξιακής, κοινωνικής και ιδεολογικής πάλης. Κεντρική θέση σε αυτή κατέχουν οι εγκαταστάσεις και τα γλυπτά µεγάλων διαστάσεων, αλλά και το σχέδιο, το κολάζ, ο κινηµατογράφος και το βίντεο.
Σε αυτήν περιλαµβάνονται σηµαντικοί καλλιτέχνες όπως:
Marina Abramović, Kutluğ Ataman, Matthew Barney, Louise Bourgeois, Βλάσης Κανιάρης, Helen Chadwick, Paul Chan, Bruce Conner, Abraham Cruzvillegas, Robert Gober, David Hammons, Mona Hatoum, Isaac Julien, Γιάννης Κουνέλλης, Στάθης Λογοθέτης, Sarah Lucas, Paul McCarthy, Steve McQueen, Ana Mendieta, Marisa Merz, Annette Messager, Wangechi Mutu, Ernesto Neto, Rivane Neuenschwander, Cornelia Parker, Pipilotti Rist, Dieter Roth, Doris Salcedo, Kiki Smith, Paul Thek.
Μέσω της συλλογής, ο δηµιουργός της λειτούργησε για σχεδόν 30 χρόνια ως θεµατοφύλακας των ιδεών και της ανθρώπινης δηµιουργικότητας, έχοντας ως βασικό µέληµα τη διάχυση των µηνυµάτων της τέχνης σε όσο το δυνατόν περισσότερους αποδέκτες, λόγω της βαθιάς πεποίθησής του ότι η τέχνη έχει την ικανότητα να εµπνέει τους ανθρώπους και να κεντρίζει τη συλλογική συνείδηση. Στην προσπάθεια αυτή να µεταφέρει τον θαυµασµό του, ο ∆ηµήτρης ∆ασκαλόπουλος, σε όλο το διάστηµα της ενασχόλησής του µε την τέχνη, στήριξε ενεργά µε προσωπική και οικονοµική συνεισφορά πολλά µουσεία, εκθέσεις και καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες ανά τον κόσµο.
Συγχρόνως, διατήρησε ανοιχτή πολιτική δανεισµού των έργων της Συλλογής, ενώ δηµιούργησε τον ΝΕΟΝ που ασχολείται µε την προαγωγή της σύγχρονης τέχνης στο κοινό της Ελλάδας. Αποτελεί λοιπόν την φυσική εξέλιξη αυτής της νοοτροπίας και αυτού του τρόπου δράσης η απόφαση για δωρεά του µεγαλύτερου µέρους της συλλογής σε δηµόσιους οργανισµούς, δηλαδή σε µεγάλα µουσεία σύγχρονης τέχνης ανά τον κόσµο.
Η συλλογή έχει άλλωστε ολοκληρωθεί
Ο ∆ηµήτρης ∆ασκαλόπουλος ανέφερε ότι έχει σταματήσει να συλλέγει έργα εδώ και πολύ καιρό και επισήμανε: «Η ενασχόληση μου με την τέχνη ήταν εκείνη ενός λάτρη της και δεν περιορίστηκε στα πλαίσια του χτισίματος της συλλογής. Είχε κύριο χαρακτηριστικό την συνεχή επιδίωξη της επαφής με την ομορφιά της τέχνης και της χαράς και έμπνευσης που αυτή η επαφή προκαλεί. Η δική μου συλλογή πραγματεύεται το αρχέγονο και διαχρονικό ζήτημα της ανθρώπινης κατάστασης. Εξερευνά πως οι καλλιτέχνες αντιμετωπίζουν το ανθρώπινο σώμα ως πηγή δημιουργίας αλλά και ως πεδίο υπαρξιακών, κοινωνικών και ιδεολογικών μαχών. __Όταν μια συλλογή έχει επαρκώς εκφράσει το νόημα της, όταν η θεματολογία της και το πνεύμα της είναι εμφανή, τότε πρέπει να σταματά να μεγαλώνει, γιατί τότε η προσθήκη έργων αποτελεί ανούσια συνάθροιση αντικειμένων».
Ο ίδιος συμπληρώνει: «Θεωρώ ότι ο συλλέκτης έχει ευθύνη απέναντι στα έργα της συλλογής του και τους καλλιτέχνες: έχει την ηθική υποχρέωση να φροντίζει για το µέλλον της συλλογής του µε την ίδια έγνοια και προσοχή που επένδυσε για τη δηµιουργία της. Η τέχνη αποκτά νόηµα και επιρροή µόνο µέσα από τη συνδιαλλαγή της µε το κοινό. Γι’ αυτό η τέχνη περισσότερο από ιδιοκτήτες, χρειάζεται κοινωνούς. Αυτό το σκεπτικό µε οδήγησε στην απόφαση να δωρίσω το µεγαλύτερο µέρος της συλλογής µου σε σηµαντικά µουσεία σύγχρονης τέχνης. Μέσω της δωρεάς, τα έργα θα είναι προσβάσιµα στο ευρύ κοινό, θα έχουν την απαραίτητη φροντίδα ώστε να διατηρηθούν για τις µελλοντικές γενιές και θα παραµείνουν σε διάλογο µε την τέχνη του µέλλοντος».
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας