Βενζίνη: Αυξάνεται η τιμή του καυσίμου στα νησιά
Πηγή Φωτογραφίας: Ευρωκίνηση
Πολύ κοντά στα 3 ευρώ έχει φτάσει πλέον η βενζίνη να πωλείται σε πολλά νησιά της Ελλάδας. Ήδη τα Σαντορίνη, Κάλυμνος, Μήλος, Αμοργός, Ρόδος κλπ ξεκίνησαν πρώτες τις μεγάλες αυξήσεις με τους πρατηριούχους να ζητούν να μειωθεί ο ΦΠΑ έστω και πιλοτικά κατά την καλοκαιρινή περίοδο κάτι που θα είχε ως αποτέλεσμα την μείωση κατά 20 λεπτά στην τιμή αντλίας (αν ο ΦΠΑ κατέγραφε μείωση της τάξεως του 7%-8%).
Τα έκτακτα μέτρα στα νησιά αποτελούν θέμα που έχει τεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων του κυβερνητικού επιτελείου, το οποίο επεξεργάζεται τη στρατηγική που θα θέσει σε εφαρμογή από τον Ιούλιο προκειμένου μεταξύ άλλων να αντισταθμίσει και τη νέα άνοδο που αναμένεται στη διεθνή τιμή του Brent.
Τι δείχνουν τα στοιχεία του υπουργείου ανάπτυξης
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 2,356 δολάρια το βαρέλι και του πετρελαίου κίνησης στα 1,933 με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για περαιτέρω σταδιακή άνοδο αυτές τις μέρες κατά 2 περίπου λεπτά. Σε πολλά νησιά, οι τιμές έχουν πατήσει τα 2,7 ευρώ το λίτρο και όπως εξηγούν εκπρόσωποι του κλάδου οι υψηλότερες τιμές οφείλονται στον ΦΠΑ και στα μεταφορικά τα οποία προσθέτουν περί τα 30 λεπτά στο τελικό κόστος.
Το υπουργείο Οικονομικών αναμένει τα επίσημα στοιχεία για τα έσοδα του προϋπολογισμού τον Μάιο προκειμένου να συγκεκριμενοποιήσει τα μέτρα που θα λάβει. Σημειώνεται ότι στο πρώτο τετράμηνο του έτους τα φορολογικά έσοδα του προϋπολογισμού κατέγραψαν υπέρβαση έναντι του στόχου κατά 1,748 δισ. ευρώ, με το 43% αυτών (755 εκατ. ευρώ) να αφορούν υπερεισπράξεις από ΦΠΑ, που βοηθούν στη δημιουργία του δημοσιονομικού χώρου για νέο πακέτο στήριξης το οποίο, όπως φαίνεται, θα είναι στον τομέα των καυσίμων.
Η εκτίμηση της Goldman Sachs για το πετρέλαιο
Η Goldman Sachs αύξησε αυτή την εβδομάδα τον στόχο της τιμής του Brent στα 140 δολάρια το βαρέλι από 125 δολάρια το βαρέλι, επικαλούμενη ανεπίλυτες διαρθρωτικές ελλείψεις. O επικεφαλής έρευνας εμπορευμάτων ενέργειας της επενδυτικής τράπεζας, Damien Courvalin, σε σχετική έκθεση επεσήμανε τους καθοριστικούς παράγοντες που διαμόρφωσαν την τιμή φέτος όπως είναι τα λουκέτα που επέβαλε η Κίνα σε πολλές πόλεις, τη σχετικά ασήμαντη μείωση των ρωσικών εξαγωγών και τις μειώσεις ρεκόρ από τα στρατηγικά αποθέματα.
Η κινεζική ζήτηση ήδη ανακάμπτει. Από την άλλη πλευρά, η ρωσική παραγωγή πετρελαίου θα μπορούσε να μειωθεί κατά ακόμη μισό εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με τον Courvalin. ΣΤο αργό πετρέλαιο Brent θα μπορούσε να διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στα 135 δολάρια το βαρέλι στους 12 μήνες που ξεκινούν τον Ιούλιο για να επανέλθουν τα αποθέματα στα κανονικά επίπεδα μέχρι το τέλος του 2023.
Ως αποτέλεσμα, η παγκόσμια αγορά πετρελαίου παραμένει σε διαρθρωτικό έλλειμμα και θα χρειαζόταν πολύ υψηλότερες τιμές για να ανακτήσει την ισορροπία της, σύμφωνα με την επενδυτική τράπεζα. Ένας λόγος για αυτήν την αντίδραση της αγοράς ήταν το γεγονός ότι λίγα μέλη του ΟΠΕΚ έχουν πραγματικά την πλεονάζουσα ικανότητα να αυξήσουν την παραγωγή περισσότερο από ό,τι αντλούν σήμερα, με πολλά μεγάλα πετρελαιοπαραγωγά κράτη να αγωνίζονται να εκπληρώσουν τις τρέχουσες ποσοστώσεις τους, πόσο μάλλον να τις ενισχύσουν.
Παράλληλα, η ζήτηση πράγματι φαίνεται να είναι ακόμα ισχυρή παρά το ράλι των τιμών, υποδηλώνοντας ότι οι τιμές πρέπει να κινηθούν υψηλότερα προκειμένου να αρχίσουν να επηρεάζουν τη ζήτηση με οποιονδήποτε ουσιαστικό τρόπο.
Ιστορική απόφαση της ΕΕ για τα αυτοκίνητα
Οι βουλευτές της ΕΕ υποστήριξαν την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα από το 2035 στην Ευρώπη. Την Τετάρτη οι Ευρωπαϊοι βουλευτές κλήθηκαν να ψηφίσουν υπέρ μιας αποτελεσματικής απαγόρευσης που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Ένωση για την πώληση νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ από το 2035, απορρίπτοντας τις προσπάθειες να αποδυναμωθεί η πρόταση για επιτάχυνση της στροφής της Ευρώπης στα ηλεκτρικά οχήματα.
Η ψηφοφορία υποστηρίζει έναν βασικό πυλώνα των σχεδίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των καθαρών εκπομπών που συμβάλλουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη κατά 55% έως το 2030 συγκριτικά με τα επίπεδα του 1990 -στόχος που απαιτεί ταχύτερες μειώσεις των εκπομπών από τη βιομηχανία, την ενέργεια και τις μεταφορές.
Οι βουλευτές υποστήριξαν την πρόταση που έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι, η οποία περιλαμβάνει 100% κατά 100% των εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα έως το 2035. Με απλά λόγια, η πρόταση αυτή καθιστά αδύνατη την πώληση οχημάτων που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα (βενζίνη και ντίζελ) στην ΕΕ από εκείνη τη χρονιά και έπειτα.
Οι προσπάθειες ορισμένων βουλευτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να αποδυναμώσουν τον στόχο για μείωση του CO2 σε 90% έως το 2035 απορρίφθηκαν.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας