Τουρισμός: Η ανάπτυξη του έρχεται αντιμέτωπη με μια νέα πραγματικότητα
Πηγή Φωτογραφίας: Αρχείου
“Η Ελλάδα εξάγει τουρισμό“. Αυτή είναι η πιο κλισέ φράση που ακούμε εδώ και πολλά χρόνια από την πλειονότητα του κόσμου, μιας και η χώρα μας έχει το μεγάλο πλεονέκτημα να διαθέτει εξαιρετικό κλίμα τους καλοκαιρινού μήνες και οι παραλίες της να μνημονεύονται παγκοσμίως και είναι μια σίγουρη πηγή εσόδων στα ελληνικά ταμεία.
Όμως η πανδημία του κορωνοϊού έφερε τα πάνω κάτω. Η δικαιολογημένη μείωση των αφίξεων των τουρισμό έφερε ορισμένες ανατροπές στη λεγόμενη “βαριά βιομηχανία” της Ελλάδος, αλλά μετά από 2 χρόνια η χώρα μας αναμένεται όχι μόνο να πρωταγωνιστήσει, αλλά και πάρει την πρωτιά από πολλούς δημοφιλείς προορισμούς ανά τον κόσμο.
Η θετική επιρροή του τουρισμού σε αλυσίδα υπηρεσιών
Η κρίση της πανδημίας κατέδειξε την σημασία του τουρισμού για την ελληνική οικονομία, στην επιρροή του σε πολλούς κλάδους της οικονομικής ζωής, από τις κατασκευές και την εστίαση μέχρι το εμπόριο και τις υπηρεσίες. Η φετινή ανάκαμψη που μέχρι στιγμής προσεγγίζει τα επίπεδα του 2019, χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό, αποτελεί μία σημαντική δικλείδα ασφαλείας για τα δημόσια έσοδα.
Ωστόσο ο ελληνικός τουρισμός διαχρονικά αναπτύχθηκε έως ένα βαθμό άναρχα, χωρίς να έχει κάποιες συγκεκριμένες στρατηγικές κατευθύνσεις. Και παρά το γεγονός ότι από τη δημοσιονομική κρίση του 2009, ο τομέας του τουρισμού όχι μόνο ανταπεξήλθε με σχετική επιτυχία στις προκλήσεις που παρουσιάστηκαν, αλλά το μοντέλο του δεν κατάφερε να αλλάξει σε μια πιο σύγχρονη και ευέλικτη στις εξελίξεις μορφή.
Οι προορισμοί όσο και οι επιχειρήσεις καλούνται πλέον να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα
Η αναγκαιότητα πρόβλεψης και προετοιμασίας καθίσταται πλέον επιτακτική έτσι ώστε τόσο από πλευράς τουριστικής επιχείρησης όσο και κεντρικά σε επίπεδο οργάνωσης πολιτικής για τον τουρισμό, να υπάρχει η δυνατότητα αποτελεσματικής ανταπόκρισης στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της τουριστικής προσφοράς και ζήτησης, στις νέες τάσεις, στις τεχνολογικές εξελίξεις όπως και στις αλλαγές στη συμπεριφορά του δυνητικού επισκέπτη.
Η επιτυχία στο άμεσο μέλλον δεν εξαρτάται πλέον μόνο από την ελκυστικότητα του τουριστικού προϊόντος ή την προβολή του. Η προσαρμογή και η μετάβαση των προορισμών και των επιχειρήσεων σε σύγχρονα μοντέλα λειτουργίας που ενθαρρύνουν τη βιωσιμότητα, την επέκταση της τουριστικής περιόδου, τη διασύνδεση με τις τοπικές κοινωνίες, τη διατήρηση της αυθεντικότητας, την ανάδειξη νέων προορισμών και νέων τουριστικών προϊόντων αλλά ταυτόχρονα και την χρήση σύγχρονων εργαλείων είναι μονόδρομος για την επιτυχημένη επανατοποθέτηση του ελληνικού τουρισμού.
Ζητήματα όπως η διαχείριση εσόδων, η κοστολόγηση, ο υπολογισμός ρίσκου αθέτησης μελλοντικών απαιτήσεων, η επαναδιαπραγμάτευση δανειακών υποχρεώσεων, η διαχείριση συμβάσεων, η εκτίμηση αξίας και η διαχείριση περιουσιακών στοιχείων χρήζουν άμεσης ανάλυσης. Η ανάπτυξη του τουρισμού έρχεται σήμερα αντιμέτωπη με μια νέα πραγματικότητα. Τόσο οι προορισμοί όσο και οι επιχειρήσεις καλούνται πλέον να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα, τα οποία θα προσδιορίσουν σε μεγάλο βαθμό τη μελλοντική τους βιωσιμότητα.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας