Ακρίβεια: Οι αυξήσεις των τιμών έχουν φέρει μεγάλες αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών
Πηγή Φωτογραφίας: Eurokinissi
Ο πληθωρισμός, η αύξηση των των τιμών από την ενεργειακή κρίση, καθώς και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν φέρει τεράστιες ανατιμήσεις στα βασικά προϊόντα και έχει φέρει μεγάλες αλλαγές στις συνήθειες κατανάλωσης και το καλάθι της νοικοκυράς έχει υποστεί μεγάλες μειώσεις.
Για ακόμη μία φορά τα τελευταία χρόνια φαίνεται να αλλάζουν τις αγοραστικές τους συνήθειες, προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί.
Μάλιστα, οι νέες αλλαγές έρχονται να προστεθούν στις ριζικές αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών που έφερε η προηγούμενη διετία, λόγω της πανδημίας και της επιβολής περιοριστικών μέτρων, όπως για παράδειγμα η ταχύτατη εξοικείωσή τους με τις online αγορές.
Κόβουν… από παντού
Όπως προκύπτει από σύνολο των ερευνών που έχουν διεξαχθεί το τελευταίο εξάμηνο, οι Έλληνες στην πλειονότητά τους δηλώνουν ότι προχωρούν σε μείωση των δαπανών τους προκειμένου να αντιμετωπίσουν το συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας σε προϊόντα και υπηρεσίες.
Τους πρώτους μήνες, η περικοπή των εξόδων τους, αφορούσε κυρίως σε δευτερεύουσες ανάγκες και αγορές καταναλωτικών αγαθών. Όμως, όσο οι πληθωριστικές πιέσεις συνεχίζονται, τόσο το «ψαλίδι» στα έξοδα μεγαλώνει.
«Κόφτης» μπαίνει ακόμη και στις αγορές στο καλάθι του σούπερ μάρκετ όπως προκύπτει από τα στοιχεία για τη μείωση του όγκου πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο αλλά και στις μεμονωμένες επιχειρήσεις τροφίμων.
Πρόθεση για μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου
Ενώ η Ελλάδα κατατάσσεται στην τρίτη θέση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο σε καθημερινή χρήση αυτοκινήτου, όπως προκύπτει από την Πανελλαδική Έρευνα της Focus Bari, YouGov, περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες δηλώνουν πλέον έτοιμοι να αλλάξουν συνήθειες εξαιτίας της αύξησης της τιμής της βενζίνης.
Στροφή στις τοπικές αγορές
Περαιτέρω αποδυνάμωση της σχέσης του καταναλωτή με τις μάρκες, η οποία παρατηρήθηκε στη διάρκεια της πανδημίας, καταγράφεται σε έρευνα της Future Consumer Index Ελλάδα 2022.
Συγκεκριμένα το 47% των καταναλωτών δηλώνει ότι οι μάρκες αποτελούν σήμερα λιγότερο σημαντικό κριτήριο κατά τις αγοραστικές τους αποφάσεις. Παράλληλα το 56% αναφέρει ότι έχει αλλάξει τα brands που αγοράζει, είτε για να μειώσει τα έξοδά του, είτε γιατί επιλέγει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είτε για να υποστηρίξει την τοπική οικονομία ή καταστήματα της γειτονιάς τους.
Επιπλέον, μόλις το 17% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει διατεθειμένο να πληρώσει περισσότερα χρήματα για brands που εμπιστεύεται.
Περιμένουν τις μεγάλες εκπτώσεις
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, δύο στους τρεις καταναλωτές αναμένουν ένα μεγάλο αγοραστικό ή εκπτωτικό γεγονός (όπως π.χ. η Blacκ Friday) για να πραγματοποιήσουν αγορές ενώ περισσότεροι από οκτώ στους δέκα αναβάλλουν κάποιες από τις αγορές τους μέχρι τότε.
Έτσι τα μεγάλα εκπτωτικά γεγονότα, όπως η Black Friday, οι έκτακτες εκπτώσεις, ή οι στοχευμένες μειώσεις τιμών σε προϊόντα β’ διαλογής, αποκτούν μεγαλύτερη σημασία στη συνείδηση τους και αρκετοί καταναλωτές εναποθέτουν τις ελπίδες τους, ή και το άλλοθι για αυξημένη κατανάλωση, σε αυτά.
Ωστόσο, μόλις το 15% δηλώνει ότι θα ξοδέψει περισσότερα χρήματα στις εκπτώσεις σε σχέση με πέρσι, έναντι του 53% που θα ξοδέψει τα ίδια και του 32% που θα ξοδέψει λιγότερα.
«Ψήφο εμπιστοσύνης» στο σπιτικό φαγητό και μείωση στις εξόδους για φαγητό
Όπως προκύπτει από την έρευνα Global Consumer Insights Survey της PwC που διεξήχθη σε 25 διαφορετικές χώρες, το 46% των καταναλωτών σχεδιάζει τους επόμενους μήνες να μαγειρεύει περισσότερο στο σπίτι του ενώ το 41% θα πραγματοποιήσει κατ’ οίκον περισσότερες δραστηριότητες που σχετίζονται με τη διασκέδαση και την ψυχαγωγία.
Την ίδια στιγμή σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ το πρώτο εξάμηνο του 2022, ο αριθμός των πελατών μειώθηκε για το 52,9% των καταστημάτων εστίασης ενώ οι ποσότητες των παραγγελιών για το 63,7% των επιχειρήσεων σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας