Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν πια την απόλυτη προτεραιότητα των ΗΠΑ
Πηγή Φωτογραφίας: Qualityenergy- ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο
Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν πια την απόλυτη προτεραιότητα των ΗΠΑ. Σχέδιο νόμου για το κλίμα ύψους 430 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο υπέγραψε ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν στις 16 Αυγούστου, σκοπεύει να δώσει κίνητρα στους καταναλωτές να αγοράσουν αυτοκίνητα που θα κινούνται με καθαρή ενέργεια. Οι φοροαπαλλαγές, οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και τα 7.500 δολάρια, θέτουν στο στόχαστρο προμηθευτές από την Κίνα και από άλλες χώρες, υπονομεύουν, όμως, τους περιβαλλοντικούς στόχους.
Τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία εγκρίθηκαν από το Κογκρέσο την Παρασκευή, είναι αρκετά περιοριστικά για να είναι αποτελεσματικά. Το εν λόγω σχέδιο περιλαμβάνει πρότυπα που ευνοούν την εγχώρια παραγωγή, όπως, π.χ., η τελική συναρμολόγηση των οχημάτων να γίνεται στη Βόρεια Αμερική. Από το 2024, τα οχήματα, μέρη ή εξαρτήματα των οποίων προέρχονται από κάποια ξένη εταιρεία «ανταγωνιστή», δεν θα πληρούν τις προϋποθέσεις φοροαπαλλαγής.
Η εν λόγω διάταξη αγνοεί τη σημερινή εφοδιαστική αλυσίδα
Σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, η Κίνα διαθέτει σχεδόν το 80% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας μπαταριών ιόντων λιθίου, βασικό συστατικό των ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, οι νέοι κανόνες, οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ από το επόμενο έτος, απαιτούν τουλάχιστον το 40% της χρηματικής αξίας σημαντικών ορυκτών για τις μπαταρίες να προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες ή από κάποιον αμερικανικό εταίρο ελεύθερου εμπορίου. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σταδιακά στο 80%, μέχρι το 2027.
Πολλά μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων ενδέχεται να μην πληρούν τις προϋποθέσεις. Η Alliance for Automotive Innovation εκτιμά ότι το 70% των 72 μοντέλων που έχουν επιλεχθεί για την πίστωση των 7.500 δολαρίων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρόκειται να απαγορευτεί, βάσει των νέων κριτηρίων. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να κατανοήσουν τα μέτρα, μεταξύ των οποίων η Tesla και η General Motors, οι οποίες έχουν χρησιμοποιήσει όλες τις δυνατότητες φοροαπαλλαγής που έχουν δοθεί από το κράτος μέχρι στιγμής, αλλά θα είναι και πάλι μεταξύ των εταιρειών που θα επιλεχθούν για τις νέες φοροαπαλλαγές, εφόσον τα οχήματά τους πληρούν τα αναθεωρημένα κριτήρια.
Τα μέτρα αυτά, όμως, υπονομεύουν τους στόχους του Μπάιντεν για το κλίμα. Ο πρόεδρος θέλει τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το ήμισυ των πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ μέχρι το 2030. Ωστόσο, μόνο περίπου 173.000 αυτοκίνητα θα πληρούν τις προϋποθέσεις για την φοροαπαλλαγή μέχρι τότε, σύμφωνα με το μη κομματικό Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει περίπου το 1% των αυτοκινήτων που εκτιμάται ότι θα πωληθούν, τη φετινή χρονιά, σύμφωνα με την Cox Automotive.
Η ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και των εξαρτημάτων που τα απαρτίζουν αποτελούν αξιέπαινους μακροπρόθεσμους στόχους. Ο τρόπος που τα αγαθά διακινούνται ανά τον κόσμο σήμερα απαιτεί, πρακτικά, τη μετάβαση σε ένα τέτοιο πράσινο μέλλον. Αντιθέτως, όμως, το σχέδιο του Κογκρέσου θέτει τον αγώνα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής σε δεύτερη μοίρα.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας