Λιμάνι Ηγουμενίτσας: Ο Όμιλος Γκριμάλντι και οι νέες επενδύσεις
Πηγή Φωτογραφίας: banks.com.gr /Αρχείο
Αποτίμηση-ρεκόρ για ελληνικό λιμένα διαμόρφωσε η προσφορά του ομίλου Γκριμάλντι με την οποία απέκτησε το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Κατέβαλε 84,17 εκατομμύρια υπερκαλύπτοντας την προσφορά του ανταγωνιστή του, του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, διαμορφώνοντας έτσι την αξία του 100% της επιχείρησης στα 125 εκατομμύρια.
Το υψηλό τίμημα της προσφοράς
Δύο είναι οι λόγοι για τους οποίους κατέβαλε ένα τόσο υψηλό τίμημα, σύμφωνα με κύκλους του ιταλικού ομίλου: ο πρώτος είναι αμυντικός. Με δεδομένο ότι η Ηγουμενίτσα αποτελεί ένα από τα δύο βασικά λιμάνια (το άλλο είναι η Πάτρα) προσέγγισης των γραμμών με τις οποίες συνδέει την Ελλάδα με την Ιταλία. Tα λιμενικά τέλη που καταβάλλει αντιστοιχούν στο 60% περίπου του κύκλου εργασιών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας. Έτσι, επιδίωξε να αποτρέψει την απόκτηση του ελέγχου από τρίτα μέρη. Ο δεύτερος λόγος είναι τα μελλοντικά σχέδια ανάπτυξης. Ειδικότερα, ο όμιλος Γκριμάλντι θέλει αφενός να βελτιώσει τις υποδομές του λιμανιού της Ηγουμενίτσας ώστε οι προσφερόμενες υπηρεσίες στους βασικούς πελάτες του, που είναι οι εταιρείες μεταφορών και φορτηγών, να αναβαθμιστούν και αφετέρου να αναπτύξει εμπορευματικό κέντρο το οποίο αξιοποιώντας την οδική σύνδεση της Εγνατίας να προσελκύσει ακόμα μεγαλύτερους αριθμούς φορτηγών που κατευθύνονται στην Ευρώπη, με αφετηρία όχι μόνο την Ελλάδα αλλά και σε βαλκανικές χώρες και την Τουρκία.
Στόλος 130 πλοίων και διεθνές δίκτυο 20 λιμανιών
Αν και η ακτοπλοΐα και η ποντοπόρος εμπορική ναυτιλία αποτελούν τις βασικές του δραστηριότητες, ο όμιλος δεν είναι καινούργιος στη διαχείριση λιμένων: Ηδη ελέγχει με ολικές ή μερικές παραχωρήσεις περισσότερα από 20 λιμάνια διεθνώς, με συνολική χερσαία ζώνη και αποθηκευτικούς χώρους που ξεπερνούν τα 6 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα. Αυτό το δίκτυο τερματικών λιμενικών σταθμών θεωρείται ένα από τα ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ομίλου που αυτή την εποχή επεκτείνεται περαιτέρω.
Οι διαγωνισμοί σε Βόλο και Ηράκλειο και οι νέες ισορροπίες στη ναυτιλία
Η πρώτη ένδειξη πως τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης θα αρχίσουν τα επόμενα χρόνια να έχουν εντονότερο ανταγωνισμό από περιφερειακά λιμάνια όπως η Ηγουμενίτσα, η Πάτρα και ο Βόλος, και ενδεχομένως να απολέσουν και κάποια από τα μερίδια του εμπορίου που έχουν σήμερα, ήρθε με την εξαγορά του λιμένα της Ηγουμενίτσας από τον όμιλο Γκριμάλντι.
Η ανάπτυξη αυτού του λιμένα μπορεί να οδηγήσει σε μετατόπιση φορτίων από τη Θεσσαλονίκη προς την Ηγουμενίτσα – ένας από τους λόγους εξάλλου που ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης συμμετείχε μέχρι το τέλος στον διαγωνισμό για την απόκτηση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου. Αυτό εξηγούν πηγές της λιμενικής βιομηχανίας, προσθέτοντας πως η δεύτερη πρόκληση για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης θα έρθει από την παραχώρηση του λιμένα στον Βόλο. Γι’ αυτό άλλωστε και εκτιμούν πως ο ΟΛΘ θα είναι μεταξύ των διεκδικητών στον διαγωνισμό που ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα από το ΤΑΙΠΕΔ.
Οργανισμοί λιμένων Πατρών και Ηρακλείου: διαμόρφωση νέων δεδομένων στη ναυτιλία
Παράλληλα, η προοπτική παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Πατρών τα επόμενα χρόνια θα δώσει άλλη μία διέξοδο προς την Ευρώπη σε φορτία που αυτή τη στιγμή χρησιμοποιούν τον Πειραιά, εξηγούν οι ίδιες πηγές. Επιπλέον, η παραχώρηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου στην Κρήτη που βρίσκεται στην τελική φάση (το πρώτο τρίμηνο του 2023 αναμένεται να κατατεθούν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του) μπορεί να διαμορφώσει νέα δεδομένα και στην αγορά της επιβατηγού ναυτιλίας και ειδικότερα στην κρουαζιέρα. Η αναβάθμιση των υποδομών στο μεγάλο λιμάνι της Κρήτης και η ανάπτυξη του νέου αεροδρομίου πλησίον του μπορούν να αποτελέσουν μαγνήτη για τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, ώστε να ξεκινούν και να ολοκληρώνουν εκεί τα δρομολόγια, ειδικά αν έχουν καλύτερες εμπορικές συμφωνίες από αυτές που προσφέρονται, για παράδειγμα, από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς.
Λιμάνι Καβάλας και Αλεξανδρούπολης
Την ίδια ώρα, λιμάνια στρατηγικής σημασίας όπως της Καβάλας και κυρίως της Αλεξανδρούπολης, που εμπίπτουν στη σφαίρα ενδιαφέροντος των Ηνωμένων Πολιτειών για γεωστρατηγικούς λόγους, αναμένεται να αναζητήσουν και την οικονομική τους ανάταξη προκειμένου να καλυφθούν τουλάχιστον τα ολοένα αυξανόμενα λειτουργικά κόστη τους, αναζητώντας έτσι μερίδιο από τη διακίνηση των εμπορικών φορτίων τα οποία διέρχονται από τη χώρα.
Αυξανόμενες ιδιωτικοποιήσεις λιμένων
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι ελληνικές κυβερνήσεις διαχρονικά, και ειδικότερα κατά την τελευταία δεκαετία, οπότε και «τρέχει» το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων των λιμανιών, έχουν εισαγάγει δύο βασικές δικλίδες ελέγχου σε όλα τα ιδιωτικοποιημένα ή υπό ιδιωτικοποίηση λιμάνια. Στα περισσότερα από αυτά τα λιμάνια διατηρούν, και θα συνεχίσουν να διατηρούν, συμμετοχή με μειοψηφικά ποσοστά και έχουν συνάψει και συνάπτουν συμφωνίες μεταξύ μετόχων (shareholders agreement) που περιορίζουν τη δυνατότητα των επενδυτών να αποφασίζουν μονομερώς σημαντικές επιχειρηματικές κινήσεις.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας