Πτήσεις στη Ρωσία: Η αεροπορική επιστροφή της Κίνας “πιέζει” την ΕΕ για τον κλειστό ρωσικό εναέριο χώρο
Πηγή Φωτογραφίας: Αρχείου
Η επιστροφή της Κίνας στους ουρανούς, καθώς χαλαρώνει τους περιορισμούς του COVID-19 εντείνει τις ανησυχίες για συμφόρηση και πιθανές εμπορικές εντάσεις που θα φέρει στην Ευρώπη, καθώς οι αερομεταφορείς επιδιώκουν να αποκαταστήσουν προσοδοφόρες υπηρεσίες ορισμένες από τις οποίες ωστόσο δεν μπορούν να πετάξουν πάνω από τη Ρωσία.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να αποσαφηνίσει τις διαδικασίες για την αποκατάσταση της πρόσβασης των ρωσικών αεροπορικών εταιρειών μόλις τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών Γουίλι Γουόλς.
Οι δυτικές αεροπορικές εταιρείες δεν είχαν πρόσβαση στους αεροπορικούς διαδρόμους Ανατολής-Δύσης της Ρωσίας από τότε που η εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο προκάλεσε κυρώσεις από τη Δύση και αντίποινα από τη Ρωσία. Αλλά οι κινεζικές μεταφορείς εμπορευμάτων συνέχισαν να πετούν και οι επιβάτες κατά συνέπεια ακολουθούν.
Οι πτήσεις προς και πάνω από την ΕΕ αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι για την απελευθέρωση της αμοιβαίας πρόσβασης στον ρωσικό εναέριο χώρο για τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς που εξυπηρετούν την Ασία, δήλωσε ο Γουόλς την Τρίτη.
Η απαγόρευση της ΕΕ για περίπου 20 ρωσικούς αερομεταφορείς, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ελβετία, βασίστηκε σε ανησυχίες για την ασφάλεια που προκλήθηκαν από τη σύγκρουση και δεν σχετίζεται με διεθνείς κυρώσεις που αφορούν ορισμένες ρωσικές εταιρείες, δήλωσε ο Γουόλς από τη Γενεύη.
«Προφανώς όλοι θέλουν να τελειώσει ο πόλεμος», είπε. «Το θέμα είναι πώς θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα; Πρέπει να αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε για το πώς θα φτάσουμε σε ένα εκ νέου άνοιγμα του ρωσικού εναέριου χώρου για υπερπτήσεις».
Το ζήτημα θα γίνει πιο έντονο όταν οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες εντείνουν τις υπηρεσίες προς την Ευρώπη,μετά τη χαλάρωση των μέτρων για τον covid, πετώντας πάνω από τη Ρωσία. Η απαίτηση για τους αερομεταφορείς της ΕΕ να ακολουθούν μεγαλύτερες διαδρομές αποφεύγοντας τη Ρωσία θα ενισχύσει στη συνέχεια το «στρεβλό ανταγωνιστικό τοπίο», σημείωσε χαρακτηριστικά. Νομίζω ότι θα αρχίσει επίσης να εγείρει ερωτήματα από τους Ευρωπαίους αερομεταφορείς σχετικά με το εάν είναι δίκαιο κάποιοι να μπορούν να ταξιδεύουν στην Ευρώπη μέσω του ρωσικού εναέριου χώρου και άλλοι όχι”, είπε στο περιθώριο ενημέρωσης αεροπορικών εταιρειών .
Ο Γουολς είπε ότι οι κυρώσεις για την εξαγωγή τζετ και ανταλλακτικών σε ρωσικές αεροπορικές εταιρείες δεν θα πρέπει να αποτελούν πρόβλημα για την αδειοδότηση πτήσεων, καθώς άλλοι αερομεταφορείς, όπως η Iran Air, έχουν επιχειρήσει στην Ευρώπη υπό τους ίδιους όρους.
Καθώς οι αεροπορικές εταιρείες της Μέσης Ανατολής εξυπηρετούν επίσης τη Ρωσία και την ΕΕ δεν συμβουλεύουν τους ανθρώπους να αποφεύγουν τέτοιες υπηρεσίες, δεν υπάρχει επίσης καμία ένδειξη για ανησυχίες για την ασφάλεια πέρα από τις πραγματικές εμπόλεμες ζώνες, είπε.
Τα σχόλια του Γουολς ρίχνουν φως στις αναδυόμενες ανησυχίες σχετικά με τις αρνητικές συνέπειες του κλεισίματος του ρωσικού εναέριου χώρου σε 36 δυτικές χώρες, ο αντίκτυπος των οποίων έχει μέχρι τώρα αμβλυνθεί από την πτώση της ζήτησης ταξιδιών προς την Κίνα.
Ο πιθανός αντίκτυπος είναι εκτεταμένος επειδή μια πτήση μεταξύ Ευρώπης και Ασίας δημιουργεί συνήθως τρεις σε όλο το δίκτυο εναέριας κυκλοφορίας, καθώς οι επιβάτες πραγματοποιούν πτήσεις ανταπόκρισης από και προς τους μεγάλους κόμβους, σύμφωνα με το Eurocontrol που εδρεύει στις Βρυξέλλες.
Η προειδοποίηση έρχεται εβδομάδες αφότου ο επικεφαλής της πανευρωπαϊκής υπηρεσίας εναέριας κυκλοφορίας προειδοποίησε για ένα υπνωτικό εμπορικό ζήτημα που καλύπτεται από την προσωρινή απουσία της Κίνας από τα διεθνή ταξίδια.
Παρουσιάζοντας ένα διάγραμμα ροών δυτικής κυκλοφορίας σε στελέχη της αεροπορίας τον Οκτώβριο, ο Γενικός Διευθυντής του Eurocontrol, Eamonn Brennan, επεσήμανε τους κινεζικούς μεταφορείς φορτίου που πετούν στον ρωσικό εναέριο χώρο για να εξυπηρετήσουν σημαντικούς κόμβους εμπορευμάτων όπως η Λιέγη στο Βέλγιο.
Με την πόρτα της Ρωσίας κλειστή, οι αεροπορικές εταιρείες που εδρεύουν στην Ευρώπη δεν μπορούν να το κάνουν αυτό, καθώς πρέπει να πετάξουν πάνω από τη νότια Ευρώπη, προσθέτοντας τρεις ή περισσότερες ώρες στους χρόνους ταξιδιού.
Φύλλο πτήσης
“Αυτή τη στιγμή, είναι κάτω από το ραντάρ. Αλλά όταν προσθέσετε επιβάτες και η Κίνα ανοίξει, ελπίζουμε μέχρι το 1ο τρίμηνο του επόμενου έτους, τότε θα δείτε τη ροή να γίνεται πολύ έντονη”, είπε ο Brennan.
«Και τότε θα δείτε τους αερομεταφορείς που ανταγωνίζονται τους κινεζικούς αερομεταφορείς, ιδιαίτερα για μεγάλες αποστάσεις, να φωνάζουν για αυτό… αλλά αυτή τη στιγμή, οι κινεζικοί αερομεταφορείς έχουν τεράστιο πλεονέκτημα έναντι των ευρωπαϊκών».
Οι αεροπορικές εταιρείες ανησυχούν ότι η εντεινόμενη σύγκρουση στην Ουκρανία θα μπορούσε να αφήσει αυτή την κατάσταση παγωμένη για κάποιο χρονικό διάστημα.
Ορισμένοι αερομεταφορείς του Κόλπου και της Ινδίας συνεχίζουν επίσης να πετούν σε όλη τη Ρωσία, της οποίας ο εναέριος χώρος είναι η συντομότερη διαδρομή για πολλές πτήσεις μεταξύ τμημάτων της Ασίας και της Ευρώπης ή των Ηνωμένων Πολιτειών.
Στο εμπορικό αποτέλεσμα προστέθηκε ένα πιεστικό πρακτικό πρόβλημα.
Οι πτήσεις μεταξύ Ευρώπης και Ασίας-Ειρηνικού μειώθηκαν κατά 24% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της περασμένης εβδομάδας του Eurocontrol.
Ωστόσο, το κλείσιμο του ρωσικού εναέριου χώρου σήμαινε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό πτήσεων που πρέπει να διασχίσουν τους ουρανούς της νοτιοανατολικής Ευρώπης με απότομη ανάκαμψη στον περιφερειακό τουρισμό.
Υπάρχουν φόβοι ότι η συμφόρηση που θα προκύψει θα μπορούσε να επιδεινωθεί καθώς ο ευρωπαϊκός τουρισμός κορυφώνεται ξανά το επόμενο καλοκαίρι.
Με πληροφορίες από Bloomberg και Reuters
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας