Nέα της αγοράς

Μπλοκ καυσίμων: Ποιος θα δώσει στην Ευρώπη πετρέλαιο diesel σε 23 ημέρες;

Μπλοκ καυσίμων: Ποιος θα δώσει στην Ευρώπη πετρέλαιο diesel σε 23 ημέρες;

Πηγή Φωτογραφίας: Αρχείου

Το πιο προφανές μέρος όπου η Ευρώπη μπορεί να απευθυνθεί και να αποκτήσει περισσότερο diesel είναι η Μέση Ανατολή

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για το οριστικό μπλόκο της Ευρωπαϊκής Ενωσης στο ρωσικό πετρέλαιο diesel, καθώς σε περίπου τρεις εβδομάδες τίθενται σε εφαρμογή οι κυρώσεις προς τον μεγαλύτερο προμηθευτή της ΕΕ.

Στο πλαίσιο αυτό, το Bloomberg θέτει μια σειρά από καίρια ερωτήματα, όπως το ποιος θα παρέμβει για να καλύψει αυτό το τεράστιο κενό εφοδιασμού; Θα είναι αρκετό ή μήπως το μπλοκ οδεύει προς μία κρίση καυσίμων;

Όπως επισημαίνεται, η ΕΕ εισήγαγε περίπου 220 εκατομμύρια πετρελαίου diesel από τη Ρωσία πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa Ltd. Το καύσιμο αυτό είναι ζωτικής σημασίας για την ευρωπαϊκή οικονομία, τροφοδοτώντας αυτοκίνητα, φορτηγά, πλοία, βιομηχανικό εξοπλισμό και πολλά άλλα.

Γι’ αυτό, η αντικατάσταση τόσο μεγάλης ποσότητας ρωσικών καυσίμων -φανταστείτε περίπου 14.000 πισίνες ολυμπιακών διαστάσεων γεμάτες diesel- είναι μια μεγάλη πρόκληση.

Ηδη, έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος. Το 2021, περισσότερες από τις μισές θαλάσσιες αποστολές προς την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο -το οποίο έχει ήδη επιβάλει απαγόρευση- προέρχονταν από τη Ρωσία, ενώ μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο, το ποσοστό αυτό είχε μειωθεί σε περίπου 40%, εν μέρει χάρη στις αυξήσεις εισαγωγών από τη Σαουδική Αραβία και την Ινδία.

Κοιτάζοντας με αισιοδοξία το μέλλον, το Bloomberg τονίζει πως υπάρχει λόγος να πιστεύουμε ότι και οι υπόλοιπες ρωσικές προμήθειες μπορούν να καλυφθούν από αλλού. «Οι χαμένες ρωσικές προμήθειες θα αντικατασταθούν», δήλωσε ο Γιουτζίν Λίντελ, επικεφαλής διυλισμένων προϊόντων στην Facts Global Energy.

Ωστόσο, η εξέλιξη αυτή απέχει πολύ από το να είναι εγγυημένη.

Το πιο προφανές μέρος όπου η Ευρώπη μπορεί να απευθυνθεί και να αποκτήσει περισσότερο diesel είναι η Μέση Ανατολή: είναι αρκετά κοντά, ιδιαίτερα στις χώρες που συνορεύουν με τη Μεσόγειο Θάλασσα και διαθέτει τεράστια νέα διυλιστήρια πετρελαίου που έρχονται στο προσκήνιο. Η Abu Dhabi National Oil Co. έχει ήδη προχωρήσει σε συμφωνία με τη Γερμανία.

Την ίδια ώρα, η Ινδία και οι ΗΠΑ έχουν επίσης αυξήσει τις αποστολές προς την ΕΕ τις τελευταίες εβδομάδες, αλλά -όπως επισημαίνεται- ο σημαντικότερος πιθανός «παίχτης», έστω και έμμεσα, μπορεί να αποδειχθεί η Κίνα. «Η πολιτική της Κίνας αλλάζει το παιχνίδι», δήλωσε ο Μαρκ Γουίλιαμς, διευθυντής ερευνών της Wood Mackenzie Ltd. Η χώρα «κρατά το κλειδί για όλη την πλεονάζουσα ικανότητα διύλισης παγκοσμίως».

Οι εξαγωγές καυσίμου τύπου diesel από την Κίνα θα μπορούσαν να φτάσουν στα 400.000 έως 600.000 βαρέλια την ημέρα μέχρι το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Αυτός είναι ένας όγκος παρόμοιος με αυτόν που αναμένεται να χάσουν αυτή τη στιγμή η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο όσον αφορά τις θαλάσσιες παραδόσεις από τη Ρωσία.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμόμαστε, ότι η Κίνα έχει επιλέξει μερικές φορές να δώσει προτεραιότητα στα «του οίκου της» της έναντι του κέρδους από την εξαγωγή καυσίμων. Θα μπορούσε να το κάνει ξανά.

Πιθανά προβλήματα

Όμως, ενώ υπάρχουν πολλές επιλογές επανατροφοδότησης για την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο, υπάρχει επίσης μια δυνητικά ευρύτερη ανησυχία: μπορεί οι κυρώσεις της ΕΕ να οδηγήσουν στην εξαφάνιση από την παγκόσμια αγορά των ρωσικών βαρελιών diesel.

Εάν η Ρωσία δεν είναι σε θέση να βρει αρκετούς νέους αγοραστές εκτός ΕΕ για τα καύσιμα της, τι θα γίνει; Εάν επρόκειτο να μειώσει κατά συνέπεια την παραγωγή στα διυλιστήρια της, αυτό θα μπορούσε να περιορίσει τις παγκόσμιες προμήθειες, ανεβάζοντας τις τιμές.

Ο Lindell αναμένει ότι οι ροές diesel της χώρας θα μειωθούν τον επόμενο μήνα και τον Μάρτιο, καθώς τίθενται σε ισχύ οι κυρώσεις. Ακόμα κι αν υπάρχουν πολλοί πρόθυμοι αγοραστές, η απόσυρση των καυσίμων από τη Ρωσία μπορεί να είναι μια πρόκληση. Πολλοί ναυλωτές θα είναι επιφυλακτικοί για την παραβίαση των δυτικών κυρώσεων, ενώ εάν το επικείμενο ανώτατο όριο τιμών τεθεί πολύ κάτω από το επίπεδο της αγοράς, τότε μεγάλο μέρος του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων δεν θα μπορούσε να συνεχίσει να μεταφέρει ρωσικά φορτία εάν θέλει να έχει πρόσβαση σε υπηρεσίες των G-7, όπως η ασφάλιση.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments