Ναυτιλία: Τι θα φέρει το «διαζύγιο» Maersk – MSC
Πηγή Φωτογραφίας: EPA - Jim Allen/FreightWaves - Bloomberg
Για «βόμβα» στα θεμέλια των liners κάνουν λόγο διεθνείς αναλυτές με αφορμή τον τερματισμό της συμμαχίας δύο γιγάντων στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Μετά την απόφαση της δανέζικης Maersk της Δανίας και της MSC της οικογένειας Απόντε, με έδρα την Ελβετία, να ακολουθήσουν μεμονωμένες στρατηγικές από τον Ιανουάριο του 2025, η ναυτιλία τακτικών γραμμών αναμένεται να βιώσει ιστορικές αλλαγές τα επόμενα χρόνια.
Σημειώνεται πως η συμμαχία που ονομάστηκε 2M δημιουργήθηκε το 2015, προκειμένου να αντιμετωπίσει την αδύναμη ζήτηση και να διασφαλίσει ανταγωνιστικές και οικονομικά αποδοτικές λειτουργίες στις κύριες ναυτιλιακές διαδρομές από την Ασία προς την Ευρώπη, καθώς και στον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό.
Οι δύο εταιρείες μαζί ελέγχουν τα 2/5 του συνόλου των θαλάσσιων μεταφορών, γεγονός που έδινε στη συμμαχία τόσο τη δύναμη όσο και τη δυνατότητα να προσφέρει στους πελάτες συχνότερες αναχωρήσεις από ό,τι θα μπορούσε να προσφέρει από μόνη της μια liner.
Σε κοινή δήλωσή τους, ο Vincent Clerc, ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος της A. P. Moller – Maersk, και ο Soren Toft, Διευθύνων Σύμβουλος της MSC, ανέφεραν χαρακτηριστικά: «Η διακοπή της συμμαχίας 2M ανοίγει το δρόμο και στις δύο εταιρείες να συνεχίσουν να ακολουθούν τις ατομικές τους στρατηγικές».
Σχολιάζοντας την είδηση, σύμφωνα με το splash247, ο Ηρακλής Χαραλαμπίδης, καθηγητής ναυτιλιακής οικονομίας και επιμελητείας στο Πανεπιστήμιο Erasmus του Ρότερνταμ, παρομοίασε την είδηση με μια «βόμβα στα θεμέλια της βιομηχανίας», ενώ και ο υπόλοιπος κλάδος περιμένει για το τι θα συμβεί από εδώ και πέρα.
Νέα μάχη
Το διαζύγιο, που πρόκειται να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια, φημολογούνταν εδώ και πολλούς μήνες και πλέον οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες containerships θα μπουν σε μια νέα μάχη για πελάτες.
Αξίζει να σημειωθεί πως την τελευταία διετία, η MSC ανταποκρίθηκε στους αυξανόμενους ναύλους απόρροια των καθυστερήσεων και της συμφόρησης που σχετίζονταν με την πανδημία, πραγματοποιώντας ντεμαράζ νέων παραγγελιών, ενώ η Maersk διατήρησε το μέγεθος του στόλου της ως επί το πλείστον σταθερό.
Όπως τονίζει ο οίκος αναλύσεων Drewry, ενώ η MSC έχει το μέγεθος για να τα πάει καλά μόνη της, η Maersk θα μπορούσε να βρεθεί σε «δύσκολα νερά». Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, υπάρχει επίσης κίνδυνος για την MSC, η οποία σε μία προσπάθεια να «γεμίσει» τα πλοία της θα μπορούσε να επιστρέψει στο παλιό της μερίδιο αγοράς, κάτι που θα μπορούσε να αποσταθεροποιήσει την αγορά.
«H ναυτιλιακή της Δανίας είναι πολύ μεγάλη για να ενταχθεί σε μια υπάρχουσα συμμαχία και πολύ μικρή για να συνεχίσει μόνη της», ανέφερε έκθεση της Drewry, προσθέτοντας: «Σίγουρα φαίνεται ότι το τέλος του 2M ξεκίνησε από την MSC, η οποία φαίνεται καλύτερα εξοπλισμένη για να κινηθεί ανεξάρτητα από ό,τι η Maersk».
Από την πλευρά της, η Maersk πρότεινε ότι θα επιδιώξει συμφωνίες κοινής χρήσης πλοίων για να διασφαλίσει ότι μπορεί να συνεχίσει να παρέχει την ευρεία παγκόσμια γκάμα προσφορών της μετά το 2M.
Πολλοί ειδικοί αναφέρουν ότι η ρυθμιστική πίεση καθώς και ο πιθανός έλεγχος από αντιμονοπωλιακούς φορείς, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην απόφαση να τερματιστεί η 10ετής συνεργασία της 2M.
Όπως αναφέρουν, αυτό θα αλλάξει τη δυναμική του ανταγωνισμού στις μεγάλες συναλλαγές ανατολής-δύσης για όλους τους μεγάλους παίκτες στην αγορά των containerships και το διαζύγιο θα πρέπει να θεωρηθεί ως η πρώτη σειρά από τα πολλά ντόμινο που αναμένεται να καταρρεύσουν τα επόμενα δύο χρόνια.
Γιώργος Φωκιανός/ot.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας