Αξιώσεις ύψους μισού δισεκατομμυρίου δολαρίων αντιμετωπίζουν οι ασφαλιστικές εταιρείες για περίπου 60 εμπορικά πλοία που παραμένουν αποκλεισμένα στην Ουκρανία, έναν χρόνο μετά την έναρξη του πολέμου με τη Ρωσία, ανέφεραν πηγές του κλάδου.
Όταν ξεκίνησε η ρωσο-ουκρανική στρατιωτική αντιπαράθεση, περισσότερα από 90 εμπορικά πλοία – πολλά φορτωμένα με τρόφιμα – και περίπου 2.000 μέλη πληρωμάτων εγκλωβίστηκαν στην Ουκρανία και δεν μπόρεσαν να φύγουν λόγω των πολεμικών συγκρούσεων.
Οι περιορισμένες αποστολές από την Ουκρανία, χώρα σημαντικό εξαγωγέα σιτηρών, έπαιξαν επίσης ρόλο στην παγκόσμια επισιτιστική κρίση που προέκυψε.
Έως 60 πλοία παραμένουν αποκλεισμένα
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ναυτιλιακού και ασφαλιστικού κλάδου, εξακολουθούν να υπάρχουν περίπου 40 έως 60 πλοία, τα οποία παραμένουν αποκλεισμένα και οι πλοιοκτήτες τους έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν αποζημιώσεις από τους ασφαλιστές τους καθώς τα πλοία αυτά παραμένουν «κολλημένα» στην περιοχή για πάνω από έναν χρόνο.
Με τις ασφαλιστικές εταιρείες να αντιμετωπίζουν ήδη ανάλογες διεκδικήσεις για εμπορικά αεροσκάφη που βρίσκονται εγκλωβισμένα στη Ρωσία, η προοπτική καταβολής τέτοιων αποζημιώσεων θα μεταφραστεί πιθανότατα σε υψηλότερο κόστος για τις αποστολές πλοίων στην εμπόλεμη ζώνη της Ουκρανίας.
Ανώτερη πηγή του κλάδου είπε ότι η έκθεση για τα πλοία που παραμένουν εγκλωβισμένα αυτή τη στιγμή στην Ουκρανία εκτιμάται σε 500 εκατομμύρια δολάρια. «Ενώ οι απαιτήσεις από τον αεροπορικό κλάδο θα είναι μεγαλύτερες», πρόσθεσε μια άλλη πηγή του κλάδου μιλώντας στο Reuters.
Η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, Taylor Maritime Investments, είναι μεταξύ των πλοιοκτητών με πλοίο φορτωμένο με καλαμπόκι στην Ουκρανία. Η εταιρεία προσπάθησε να προστατεύσει το περιουσιακό της στοιχείο μέσω ασφάλισης, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλός της Edward Buttery.
«Διατηρήσαμε (ασφαλιστική) κάλυψη για όλη τη διάρκεια της κρίσης. Κόστισε πολλά χρήματα, αλλά το πλοίο αξίζει πολύ περισσότερα», είπε στο Reuters. «Οι υποχρεώσεις για εκείνους τους ανθρώπους που έχουν εγκλωβισμένα πλοία εκεί, προκειμένου να τα απεγκλωβίσουν – είναι πραγματικός πονοκέφαλος».
Η εικόνα από τα ουκρανικά λιμάνια
Παρά τα τελευταία στρατιωτικά κέρδη της Ουκρανίας στο πολεμικό πεδίο με τη Ρωσία, πολλά από τα λιμάνια της χώρας εξακολουθούν να επηρεάζονται από τις μάχες, με τις πλωτές νάρκες γύρω από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας να αυξάνουν τους κινδύνους.
Το μεγαλύτερο λιμάνι, η Οδησσός, αποτελεί μέρος μιας συμφωνίας που υποστηρίζεται από τον ΟΗΕ, η οποία επιτρέπει τη δρομολόγηση πλοίων για το εμπόριο σιτηρών από τρία από τα ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, γεγονός που επέτρεψε σε ορισμένα πλοία να πλεύσουν.
Η γερμανική BSM, η οποία διαχειρίζεται το Joseph Schulte, προσπαθούσε να βγάλει το πλοίο από την Οδησσό εδώ και ένα χρόνο χωρίς επιτυχία, δήλωσε εκπρόσωπος του ομίλου.
Άλλα λιμάνια της Ουκρανίας που δεν αποτελούν μέρος της συμφωνίας του ΟΗΕ – συμπεριλαμβανομένου του δεύτερου μεγαλύτερου σταθμού διαμετακόμισης σιτηρών στο Μικολάιβ, όπου οι εκτιμήσεις της βιομηχανίας δείχνουν ότι περισσότερα από 25 πλοία εξακολουθούν να είναι εγκλωβισμένα.
Εκτός όμως από τα πλοία, παραμένουν εγκλωβισμένοι και περίπου 300 ναυτικοί. Σε ανοιχτή επιστολή τους, οι ναυτιλιακές ενώσεις κάλεσαν τον ΟΗΕ αυτή την εβδομάδα να εκκενώσει τα πλοία και να απομακρύνει τους ναυτικούς, λέγοντας ότι «το να κάνουν απλώς τη δουλειά τους δεν μπορεί να γίνει σε βάρος της ζωής τους».
Εκτίναξη κόστους ασφαλίστρων
Εν τω μεταξύ, με τη Μαύρη Θάλασσα να έχει ήδη καταχωριστεί ως ζώνη υψηλού κινδύνου από την ασφαλιστική αγορά του Λονδίνου, τα πρόσθετα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου δεκάδων χιλιάδων δολαρίων την ημέρα αποτελούν κοινό κόστος πλέον μαζί με τα καύσιμα και τα ναύλα.
Από την 1η Ιανουαρίου, όταν ανανεώνονται τα συμβόλαια, οι αντασφαλιστές που παρέχουν οικονομική προστασία στις ασφαλιστικές εταιρείες έχουν προσθέσει εξαιρέσεις για πλοία και αεροπλάνα για τη Λευκορωσία, τη Ρωσία και την Ουκρανία.
Από την εισαγωγή των εξαιρέσεων φέτος, οι ασφαλιστές που παρέχουν κάλυψη δεν έχουν το «μαξιλάρι» της αντασφάλισης έναντι μεγάλων απαιτήσεων.
«Δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά, αλλά περιμένετε και προσπαθήστε να καταλάβετε τι συμβαίνει», δήλωσε ο Φρεντερίκ Ντενεφλέ, πρόεδρος της ένωσης ναυτιλιακών ασφαλιστών IUMI.
Μία από τις δυσκολίες που προκύπτουν είναι εάν ένας ασφαλιστής πληρώσει μια εποικοδομητική συνολική ζημία και στη συνέχεια αναλάβει την κυριότητα του πλοίου στην Ουκρανία, “που είναι το τελευταίο πράγμα που θέλουν να κάνουν”, δήλωσε ο Marcus Baker, παγκόσμιος επικεφαλής ναυτιλίας και φορτίου με συμβουλευτικές υπηρεσίες κινδύνου και ασφαλιστικός μεσίτης Marsh.