Πώς η Ρωσία παρακάμπτει τις κυρώσεις για να προμηθευτεί μικροτσίπ
Πηγή Φωτογραφίας: Pixabay - AP / Mikhail Klimentyev - Bloomberg
Τρόπους για να παρακάμψει με επιτυχία τις κυρώσεις που της έχουν επιβληθεί από Ευρωπαϊκή Ένωση και G7 φαίνεται ότι έχει βρει η Ρωσία, προκειμένου να συνεχίσει να προμηθεύεται ημιαγωγούς και άλλα προϊόντα τεχνολογίας, ζωτικής σημασίας για τον πόλεμό της στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, που επικαλείται υψηλόβαθμο Ευρωπαίο αξιωματούχο, οι ρωσικές εισαγωγές σε γενικές γραμμές έχουν επιστρέψει σε μεγάλο βαθμό στα προπολεμικά επίπεδα του 2020 και η ανάλυση των εμπορικών δεδομένων δείχνει ότι προηγμένα μικροτσίπ και ολοκληρωμένα κυκλώματα που κατασκευάζονται στην ΕΕ και σε άλλα συμμαχικά κράτη, αποστέλλονται στη Ρωσία, μέσω τρίτων χωρών, όπως η Τουρκία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Καζακστάν.
Πωλήσεις ημιαγωγών στο Καζακστάν
Πληροφορίες που συλλέγονται από την οργάνωση Trade Data Monitor, με έδρα τη Γενεύη, δείχνουν ότι ορισμένα από τα αγαθά στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις -ιδίως οι προηγμένοι ημιαγωγοί- εκτρέπονται προς τη Ρωσία μέσω τρίτων χωρών.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εξαγωγές προς τη Ρωσία τεχνολογιών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για στρατιωτικούς σκοπούς στην Ουκρανία έχουν αυξηθεί κατά πολύ.
Το Καζακστάν αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το 2022 η χώρα της Κεντρικής Ασίας εξήγαγε στη Ρωσία προηγμένους ημιαγωγούς αξίας 3,7 εκατομμυρίων δολαρίων, από μόλις 12.000 δολάρια που ήταν η αξία τους ένα χρόνο πριν από την έναρξη του πολέμου.
Η Ρωσία αγόραζε κατά μέσο όρο προηγμένα τσιπ και ολοκληρωμένα κυκλώματα αξίας 163 εκατομμυρίων δολαρίων από την ΕΕ, τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο κάθε χρόνο μεταξύ 2017 και 2021. Το 2022, το ποσό αυτό έπεσε σε περίπου 60 εκατ. δολάρια.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι η Τουρκία, η Σερβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και αρκετές ακόμα οικονομίες στην Ανατολική Ευρώπη και την Κεντρική Ασία βοήθησαν να καλυφθεί το έλλειμμα.
Αλλά ο εντοπισμός των αποστολών δεν είναι μια απλή διαδικασία. Οι αγοραστές χρησιμοποιούν μερικές φορές πολύπλοκα εταιρικά οχήματα και μοντέλα διανομής για να αποκρύψουν τον τελικό προορισμό των εμπορευμάτων τους.
Πηγή: Bloomberg
Το σχόλιο σας