Αρρυθμίες και στην εφοδιαστική αλυσίδα φέρνει το δυστύχημα στα Τέμπη. Ο σιδηροδρομικός εμπορευματικός διάδρομος της χώρας από την Αθήνα και το λιμάνι του Πειραιά προς τη Βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια έχει κοπεί στα δύο. Οι πρώτες αναταράξεις φαίνονται ήδη. Το στοίχημα τόσο για τον ΟΣΕ όσο και για τη Hellenic Train για άμεση επαναφορά της εμπορευματικής λειτουργίας στο δίκτυο είναι μεγάλο, καθώς, όπως λένε οι ειδικοί των logistics, τα εμπορεύματα θα βρουν άλλους διαδρόμους.
Τα Plan B και C και το επιπλέον κόστος
Η μία εναλλακτική είναι η οδική μεταφορά των εμπορευμάτων. Υπάρχει, όμως, και η δυνατότητα τα containers να φύγουν μέσω του λιμανιού του Πειραιά προς το Κόπερ της Κροατίας με μικρότερα πλοία. Βεβαίως η αλλαγή μέσου διαμετακόμισης θα κοστίσει επιπλέον στις εταιρείες. Η εμπειρία από τον αποκλεισμό της σιδηροδρομικής γραμμή στην Ειδομένης πριν μερικά χρόνια, στη διάρκεια της έξαρσης του προσφυγικού, ανέβαζε την επιπλέον επιβάρυνση στις 10.000 ευρώ ανά συρμό.
Ο όγκος των εμπορευμάτων και τα logistics
Παρότι, λόγω της εξαιρετικά περιορισμένης χωρητικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου που οφείλεται στα μεγάλα προβλήματα της σιδηροδρομικής υποδομής, ο σιδηρόδρομος αντιστοιχεί μόλις στο 2% του συνόλου των εμπορευματικών μεταφορών, το πλήγμα μπορεί να αποδειχθεί μεγάλο. Οι συνέπειες αυτού του δυστυχήματος μπορεί να είναι καθοριστικές και για τη θέση στης χώρας μας στον ευρωπαϊκό χάρτη των logistics.
Βασικός παίκτης και στο cargo, πέρα από τα επιβατικά δρομολόγια, είναι η Hellenic Train, η οποία διακινεί και τα εμπορευματοκιβώτια για λογαριασμό της Cosco από το λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με τις οικονομικές της καταστάσεις, τα έσοδα από εμπορεύματα ανήλθαν το 2021 στα 15,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 9,7% σε σχέση με το 2020, οπότε είχαν ανέλθει σε 13,9 εκατ. ευρώ. Στα ίδια επίπεδα είχαν διαμορφωθεί και το 2019.
Βαλκάνια και Κεντρική Ευρώπη
Ειδικότερα, από το λιμάνι του Νέου Ικονίου τα τρένα της Hellenic Train φεύγουν προς την Κεντρική Ευρώπη (Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία) και τα Βαλκάνια (Σερβία, Βόρεια Μακεδονία). Σύμφωνα με τα στοιχεία για το 2021, από το Νέο Ικόνιο έφυγαν 695 εμπορευματικά τρένα, μεταφέροντας συνολικά 49.560 TEUs, κατά 11,96% περισσότερα από την προηγούμενη χρονιά.
Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων στην αντίστροφή πορεία, δηλαδή από την Κεντρική Ευρώπη (Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Αυστρία) και τα Βαλκάνια (Σερβία, Βόρεια Μακεδονία) προς τον λιμένα Νέου Ικονίου, παρουσιάζοντας άνοδο 19,86%. Τα εμπορευματοκιβώτια ανήλθαν σε 43.568 έναντι 36.349 το 2020. Αντίστοιχο ήταν το άλμα που είχαν διαγράψει και το 2020 έναντι του 2019, οπότε τα TEUs αυξήθηκαν κατά 66,8% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Έκθεσης Πεπραγμένων του ΟΣΕ για το 2021, ο ελληνικός σιδηρόδρομος κατέγραψε 1,225 εκατ. τρενοχιλιόμετρα, αυξημένα άνω του 10% συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.
Ολγα Κλώντζα/ot.gr