Γεραπετρίτης: Είπε «όχι» σε συμψηφισμούς, αλλά έριξε ευθύνες και στον ΣΥΡΙΖΑ
Πηγή Φωτογραφίας: ERTNEWS
Μακριά από το φυσικό χώρο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και με απόντα όλα τα στελέχη της ηγεσίας του υπουργείου που διαχειρίστηκαν τα μεταφορικά ζητήματα τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αποφάσισε η κυβέρνηση να μιλήσει για τα κρίσιμα ζητήματα ασφαλειας και την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.
Ο νέος υπουργός, Γιώργος Γεραπετρίτης τηρώντας σαφείς αποστάσεις από τα έργα και τις ημέρες της ηγεσίας του υπουργείου έως τώρα, επανέλαβε ότι είναι υπουργός Επικρατείας και βάσει της νομοθεσίας μπορεί να αναλαμβάνει αρμοδιότητες όλων των υπουργείων και δεσμεύτηκε για «πλήρη αποκάλυψη της αλήθειας, απόδοση ευθυνών» επισημαίνοντας ότι «η κυβέρνηση δε θα επιδοθεί σε κανενός είδους συμψηφισμό και δε θα επιδιώξει κανενός είδους ανούσια κομματική αντιπαράθεση».
Σημείωσε ότι η πολιτική ευθυνη έχει αναληφθεί στο ανώτατο επίπεδο με την παραίτηση του κ. Καραμανλή, ενώ είπε ότι οι παραιτήσεις των διοικητών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ έχουν γίνει αποδεκτές από τον Πρωθυπουργό και τις αμέσως επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάστασή τους. Προσέθεσε ότι άμεσα θα ανακοινωθει πλαίσιο αποζημιώσεων για τις οικογένειες των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας.
Παραδέχτηκε καθυστέρηση περίπου 2 ετών και από την κυβέρνηση της ΝΔ στην υλοποίηση των απαραίτητων έργων τονίζοντας ότι «δεν έχει σημασία αν άλλες χώρες δεν τα έχουν (τα συστήματα) και δεν έχει σημασία αν για δεκαετίες δεν έγιναν, αυτό που έχει σημασία είναι ότι και εγώ αισθάνομαι ότι θα έπρεπε ανά πάσα στιγμή πολύ γρήγορα να μπορέσουμε να τα έχουμε φέρει σε συντομότερο χρόνο».
Εδωσε το περίγραμμα του κυβερνητικού σχεδίου για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου φροντίζοντας να καταστήσει σαφές ότι των αποφάσεων θα προηγηθεί διαβούλευση με τους εργαζομένους και τις σιδηροδομικές εταιρίες σε μια προσπάθεια να γεφυρώσει το προυπάρχον χάσμα που φανέρωσαν οι αποκαλύψεις ότι οι εργαζόμενοι είχαν πολλάκις καταγγείλει τα τεράστια κενά ασφαλείας στη λειτουργία των τρένων χωρίς να εισακουστούν.
Εθεσε εαυτόν στη διάθεση της Βουλής, ανακοινώνοντας ότι θα προκαλέσει ο ίδιος μια συζήτηση στην αρμόδια διαρκή επιτροπή για τα ζητήματα των παθογενειών στους σιδηροδρόμους.
Ο κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε ότι το προσεχές διάστημα θα ερθει προς ψηφιση στη Βουλή η αυστηροποίηση των ποινών για τις δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές που γίνονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ουσιαστικά θα υπάρξουν αυστηρότερες ποινές για το αδίκημα της παρακώλυσης συγκοινωνιών.
Ωστόσο και μετά απ΄ αυτή τη συνέντευξη τύπου παρέμειναν αναπάντητα πολλά ερωτήματα και εξακολουθούν να υπάρχουν «γκρίζες ζώνες» σε κρίσιμα θέματα:
Η διερεύνηση των αιτίων της τραγωδίας
Ταχύτατο πόρισμα υποσχέθηκε ο κ. Γεραπετρίτης από την πλευρά της ανεξάρτητης επιτροπής εμπειρογνωμόνων, γεγονός το οποίο γεννά ερωτηματικά ως προς το εάν αυτή η σύντμηση του χρόνου θα έχει συνέπειες στο αντικείμενο και στο βάθος της διερεύνησης: «Η επιτροπή η οποία έχει συσταθεί ήδη θα ολοκληρώσει το πόρισμά της το αμέσως προσεχές διάστημα. Θέλαμε μια κατ΄ εξοχήν γρήγορη διερεύνηση», είπε χαρακτηριστικά τονίζοντας ότι το επόμενο διάστημα θα συγκροτηθεί και ο μόνιμος φορέας, ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.
Ξεκαθάρισε ότι η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων θα πραγματοποιήσει διοικητική έρευνα, ενώ η ποινική έρευνα είναι ξεχωριστή και το πόρισμα της επιτροπής θα συμπεριληφθεί στη δικογραφία.
Τα ανολοκλήρωτα έργα που κόστισαν ζωές
Τη δέσμευση ότι η περίφημη πια σύμβαση 717 θα έχει ολοκληρωθεί εντός του έτους ύστερα και από την τελευταία παράταση, επανέλαβε ο υπουργός Επικρατείας, ο οποίος πάντως δεν ανέφερε εάν το σύστημα θα είναι άμεσα απολύτως λειτουργικό, ενώ μένει να φανεί αν θα «βγάλει» άλλα προβλήματα συμβατότητας με τα ήδη εγκατεστημένα συστήματα, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν.
Ο ίδιος παραδέχτηκε τη «διαχρονική απαξίωση» του σιδηροδρόμου, την «υποβάθμιση σε ότι αφορά το κομμάτι της λειτουργικότητάς του, το οποίο είχε να κάνει και με την απαιτούμενη συντήρηση, αλλά και την οφειλόμενη αναβάθμιση ιδίως των ηλεκτρονικών υποδομών που συνδέονται κατεξοχήν με την ασφάλεια».
Φρόντισε, πάντως, να υπογραμμίσει ότι για περίπου πενήντα χρόνια ο ελληνικός σιδηρόδρομος λειτουργούσε χωρίς αυτοματοποιημένα συστήματα και με «μεγάλη έμφαση στην χειροκίνητη λειτουργία της ασφάλειας». Δεδομένων των γνωστών πια προβλημάτων στο δίκτυο και την ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων εδώ και χρόνια από τους εργαζομένους, η επισήμανση αυτή θεωρείται κρίσιμη καθώς σε αντίθετη περίπτωση κανείς δε θα έπρεπε να είχε πάρει την ευθύνη λειτουργίας του σιδηροδρόμου.
Αναφορικά με τις συμβάσεις, ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι το 2014 υπογράφη η σύμβαση για καθολική αναβάθμιση των υποδομών σε επίπεδο ηλεκτρονικό, με τη σηματοδότηση σε όλο το φάσμα του δικτύου και με την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης.
«Η σηματοδότηση σημαίνει ότι τοποθετούνται φανάρια παντού σε όλο το δίκτυο, η δε τηλεδιοίκηση σημαίνει ότι θα έχουμε μία σε πραγματικό χρόνο παρατήρηση από το κεντρικό συντονιστικό όργανο των πορειών των αμαξοστοιχιών, θα υπάρχουν συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης που θα αποτρέπουν το ανθρώπινο λάθος κατά το δυνατόν. Πάντοτε θα υπάρχει ένας χειριστής στο τέλος της ημέρας άνθρωπος, αλλά σκοπός είναι να περιορίζεται η δυνατότητα του ενός ανθρώπου ή των περισσοτέρων να κάνουν το σφάλμα».
Προσέθεσε ότι η Ελλάδα θα έχει ένα σύγχρονο σύστημα που θα επιτρέπει σε κάθε αμαξοστοιχία να διασυνδέεται, να αλληλεπιδρά με τη γραμμή και με το συντονιστικό κέντρο, έτσι ώστε αυτόματα να μπορεί να χαράσσεται η διαδρομή κι εφόσον υπάρχει λάθος να υπάρχει ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης.
Βάσει της επιχειρηματολογίας της κυβέρνησης, σήμερα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και συγκεκριμένα 1 κέντρο τηλεδιοίκησης από τα 3 και 36 συνολικά από τους 52 σταθμούς: «Η εκτίμησή μας είναι ότι εντός του έτους θα έχουμε και την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος το οποίο έχει να κάνει με τη φωτοσήμανση, με την τηλεειδοποίηση και με τα αναγκαία συστήματα αλληλεπίδρασης της αμαξοστοιχίας με το συντονιστικό κέντρο. Δηλαδή συστήματα ελέγχου ταχύτητας και αυτόματου φρένου, αυτόματης πέδησης στα τρένα», είπε ο κ. Γεραπετρίτης δεσμευόμενος ότι θα βρίσκεται «πάνω από την υλοποίηση αυτού του έργου».
Ο ίδιος μάλιστα επικαλείται το «ευρωπαϊκό πλαίσιο» υποστηρίζοντας ότι η διαφάνεια ουσιαστικά θυσιάζει την ταχύτητα των έργων τονίζοντας πως «είναι σχετικά περιορισμένα τα περιθώρια που υπάρχουν να κινηθούμε με πολύ πιο γρήγορες διαδικασίες για τα έργα τα οποία ανήκουν στο κοινοτικό πλαίσιο χρηματοδότησης».
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας