Global News

FAZ: Καταρχήν συμφωνία Ευρώπης – ΗΠΑ

Οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν διευθετήσει τη σύγκρουσή τους σχετικά με τις επιδοτήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η πρόεδρος της Κομισιόν φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε μια κατ' αρχήν συμφωνία μετά από συνομιλίες με τον Πρόεδρο Μπάιντεν.

Η σύγκρουση μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ε. Ε.  σχετικά με τις μεροληπτικές επιδοτήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον νόμο «Μείωσης του πληθωρισμού» των ΗΠΑ, αξίας 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων, έχει καταρχήν διευθετηθεί. Η Επιτροπή της ΕΕ και η αμερικανική κυβέρνηση συμφώνησαν σε έναν κανονισμό που παρέχει επίσης στους ευρωπαίους κατασκευαστές ελεύθερη πρόσβαση στις επιδοτήσεις. Την αντίστοιχη κατ αρχήν συμφωνία ανακοίνωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν το απόγευμα της Παρασκευής μετά τη συνάντησή της με τον Αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν στον Λευκό Οίκο. Μια κοινή δήλωση που κυκλοφόρησε μετά τη συνάντηση των δύο ανέφερε ότι σκόπευαν να ξεκινήσουν αμέσως διαπραγματεύσεις για μια Συμφωνία Κρίσιμων Ορυκτών. Αυτό πρόκειται να αγκυροβοληθεί αργότερα από τις χώρες της G-7.

Οι Βρυξέλλες και η Ουάσιγκτον στοχεύουν σε μια διμερή εμπορική συμφωνία για κρίσιμες πρώτες ύλες. Αυτό επιτρέπει στην κυβέρνηση των ΗΠΑ να χαρακτηρίσει την ΕΕ ως εμπορικό εταίρο. Η ΕΕ επισημαίνει με συνέπεια ότι οι δικοί της κανόνες για τις επιδοτήσεις δεν κάνουν διακρίσεις εις βάρος των ξένων παραγωγών. Στον πυρήνα της βρίσκεται μια ρήτρα στον «Νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού» (IRA) που χορηγεί στους αγοραστές τις πλήρεις επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μόνο εάν αρχικά το 40% (αργότερα το 80%) των κρίσιμων υλικών στη μπαταρία του κινητήρα προέρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες – ή ένα Χώρα με την οποία έχουν συνάψει εμπορική συμφωνία. Αυτός είναι ο Καναδάς και το Μεξικό, αλλά όχι η ΕΕ. Ο Μπάιντεν είπε πριν από τη συνέντευξη στο Οβάλ Γραφείο ότι ήθελαν να εξασφαλίσουν αλυσίδες εφοδιασμού για την Αμερική και την Ευρώπη.

Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ έδειξε τον δρόμο προς μια λύση όταν κατέστησε σαφές ότι ο όρος συμφωνία ελεύθερου εμπορίου δεν ορίζεται στη νομοθεσία. Η Ουάσιγκτον θα μπορούσε να καθορίσει μια τέτοια συμφωνία πρώτων υλών με κυβερνητικό διάταγμα (εκτελεστικό διάταγμα) του Προέδρου, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα έπρεπε να την επικυρώσουν. Η διαδικασία θα είχε το πλεονέκτημα να αφήσει έξω το Κογκρέσο, όπου υπάρχουν επικριτικές φωνές σχετικά με το «ποτισμό» των απαιτήσεων του IRA. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Επιτροπής και της αμερικανικής κυβέρνησης σχετικά με την εξαίρεση για την ΕΕ, που συνεχίζονται από πέρυσι, διεξήχθησαν επομένως επίσης με τη μέγιστη διακριτικότητα. Παρόμοιες συμφωνίες είναι επικείμενες με την Ιαπωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Στα τέλη του περασμένου έτους, η ΕΕ και οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής είχαν συμφωνήσει σε μια άλλη εξαίρεση από τις απαιτήσεις του IRA για την αυτοκινητοβιομηχανία. Ορίζει ότι οι κανόνες σχετικά με την αναλογία της τοπικής παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων δεν ισχύουν για τα μισθωμένα οχήματα. Ειδικά οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων θα επωφεληθούν από αυτό. Το μερίδιο της χρηματοδοτικής μίσθωσης οχημάτων στη συνολική αγορά αυτοκινήτων στις ΗΠΑ είναι παραδοσιακά λίγο λιγότερο από το ένα τέταρτο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Επιτροπής, ωστόσο, είναι μεταξύ 50 και 60% για τις εξαγωγές από γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και σε μεμονωμένες περιπτώσεις ακόμη και έως 80%.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο