Νέα μείωση του πληθωρισμού ανακοινώθηκε από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, με τον πληθωρισμό να αποκλιμακώνεται και να πέφτει στο 6,1% από 7% τον περασμένο Ιανουάριο, αλλά και με τις τιμές σε ορισμένα είδη διατροφής να αυξάνουν.
Κατά σχεδόν μία ποσοστιαία μονάδα μειώνεται ο πληθωρισμός σε σχέση με τον Ιανουάριο, αλλά και σε σχέση με τον περυσινό Φεβρουάριο, όταν ο πληθωρισμός είχε διαμορφωθεί στο 7,2%. Αυτή η νέα μείωση είναι ενθαρρυντική για καταναλωτές και οικονομική δραστηριότητα συνολικά, αφού ζούμε σε ευρωπαϊκή κλίμακα την εποχή του υψηλότερου μεταπολεμικού πληθωρισμού.
Πιο ειδικά, στο πεδίο της ενέργειας, μεγάλη είναι η μείωση σε ετήσια βάση κατά 22,4% στον ηλεκτρισμό και αξιοπρόσεκτη η πτώση στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 5,1%. Αύξηση παρουσιάζουν φυσικό αέριο (37,1%), στερεά καύσιμα (25,3%), υγραέριο (15%) και καύσιμα και λιπαντικά (2%).
Αναφορικά με τα τρόφιμα, η εικόνα, όπως αποτυπώνεται και σε ακόλουθες παραγράφους, είναι ανομοιογενής από ομάδα σε ομάδα και από αγαθό σε αγαθό. Ωστόσο, την μεγαλύτερη καταναλωτική προσοχή χρειάζονται τα τρόφιμα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις. Τα τρόφιμα αυτά είναι τα γαλακτοκομικά & αυγά με ποσοστό 25,2%, έλαια-λίπη 22,9%, κρέατα 20%, ψωμί – δημητριακά 16,8%.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Φεβρουάριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
- Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 14,8% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 2,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 7,1% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 10,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 5,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 6,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσικλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- 3,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
- 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 8,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 5,8% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας.
- Από τη μείωση του δείκτη κατά:
- 4,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
- 1,6% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.