Γαλλία: Σχέδιο για καλύτερη ρύθμιση της εμπορικής δραστηριότητας των influencers
Πηγή Φωτογραφίας: NYLON
Η γαλλική κυβέρνηση πρόκειται να παρουσιάσει ένα σχέδιο για την καλύτερη ρύθμιση της εμπορικής δραστηριότητας των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να διασφαλιστεί η καλύτερη προστασία τόσο των ίδιων, όσο και των καταναλωτών που αγοράζουν το περιεχόμενό τους, δήλωσε τη Δευτέρα στο Franceinfo ο υπουργός Οικονομίας Μπρουνό Λεμέρ.
Η παγκόσμια αγορά των social media influencers εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 15,3 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022. Στη Γαλλία, το μάρκετινγκ influencer είναι μια από τις πιο αποτελεσματικές μορφές προώθησης για τις γαλλικές μάρκες, με το 68% αυτών να χρησιμοποιεί μόνο influencers, ιδίως στο Instagram, για να προωθήσει τα προϊόντα του.
Αυτή η αγορά υψηλής αξίας με πρωτοφανή εμβέλεια έχει εγείρει ανησυχίες στους νομοθέτες σχετικά με τη δύναμη, και την επιρροή που ασκούν.
«Οι influencers πρέπει να υπόκεινται στους ίδιους κανόνες με αυτούς που ισχύουν για τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης», δήλωσε ο Λεμέρ, προσθέτοντας ότι το διαδίκτυο «δεν είναι η Άγρια Δύση» και, ως εκ τούτου, πρέπει να «δοθεί ένα συγκεκριμένο καθεστώς και να ενισχυθούν οι έλεγχοι» στους influencers.
«Δεν πρόκειται για έναν αγώνα» εναντίον τους. Αντίθετα, πρέπει να υπάρξει «ένα σύστημα που να προστατεύει τους influencers και όχι να τους στιγματίζει», σημείωσε.
Ο κλάδος του influencer marketing έχει διογκωθεί τα τελευταία χρόνια, τόσο στην Ευρώπη όσο και παγκοσμίως.
Ο στόχος είναι να καταπολεμηθούν οι «απαράδεκτες διολισθήσεις» του τομέα των επιρροών για την «προστασία των Γάλλων καταναλωτών».
Οι influencers είναι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με σημαντικό αριθμό οπαδών σε ιστότοπους όπως το Instagram, το TikTok και το YouTube, οι οποίοι συχνά ασχολούνται με το μάρκετινγκ και την προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών έναντι αμοιβής.
Μια έρευνα εκτιμά ότι το 2022 υπήρχαν σχεδόν 10,5 εκατομμύρια Ευρωπαίοι χρήστες του Instagram που θεωρούνταν influencers, καθώς είχαν περισσότερους από 1.000 followers.
Μια δημόσια διαβούλευση ξεκίνησε στη Γαλλία στις αρχές του έτους, στην οποία συμμετείχαν φορείς του τομέα της επιρροής, και κατέληξε σε διάφορες συστάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στο σχέδιο που ανακοίνωσε ο Λεμέρ.
Σε αυτές περιλαμβάνεται ο νομικός ορισμός των φορέων επιρροής και των αντιπροσώπων τους και η ενίσχυση των συμβατικών τους υποχρεώσεων. Θα μπορούσε επίσης να προβλεφθεί η απαγόρευση ή ο περιορισμός της προώθησης ορισμένων προϊόντων, καθώς και η δημιουργία μιας ετικέτας που θα πιστοποιεί την υπευθυνότητα ενός δημιουργού περιεχομένου.
Τον περασμένο Ιανουάριο, οι υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, Καταναλωτικών Υποθέσεων και Ελέγχου της Απάτης (DGCCRF) διαπίστωσαν «ανωμαλίες» στο 60% των επιρροών που ελέγχθηκαν, οι οποίοι «δεν τηρούσαν τους κανονισμούς για τη διαφήμιση και τα δικαιώματα των καταναλωτών».
Σύμφωνα με την DGCCRF, «όλοι οι influencers [που επιθεωρήθηκαν] δεν συμμορφώθηκαν με τους κανόνες σχετικά με τη διαφάνεια του εμπορικού χαρακτήρα των δημοσιεύσεών τους».
Η έκθεση αναφέρει ότι ορισμένοι «παραπλάνησαν τους καταναλωτές σχετικά με τις ιδιότητες των πωλούμενων προϊόντων […] ή προώθησαν επικίνδυνα προϊόντα ή υπηρεσίες».
Σε σπανιότερες περιπτώσεις, ορισμένοι πρότειναν ή και οργάνωσαν την κατάχρηση δημόσιων χρημάτων που προορίζονται για την κατάρτιση για να λάβουν δώρα ή χρηματικές αμοιβές ή ώθησαν τους ακόλουθούς τους να καταφύγουν σε συνήθειες καλλωπισμού που είναι επικίνδυνες για την υγεία.
Τα τελευταία χρόνια, αρκετοί influencers έχουν οδηγηθεί στα δικαστήρια, ως ύποπτοι για τη δημιουργία συστημάτων απάτης ή απάτης, ή ακόμη και καταδικαστεί.
Επί του παρόντος, οι μόνοι περιορισμοί για τους influencers προέρχονται από τις πλατφόρμες, όπου πρέπει να δηλώνουν αν μια ανάρτηση γίνεται με αμοιβή ή σε συνεργασία με μια συγκεκριμένη μάρκα.
Επίτευξη της «σωστής ισορροπίας»
Σύμφωνα με μια εξωτερική μελέτη 2022 που ζητήθηκε από την επιτροπή IMCO του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, οι καταναλωτές συνεργάζονται με τους influencers εθελοντικά, αλλά ταυτόχρονα «εκτίθενται σε διαφημίσεις που βασίζονται στη σχέση μεταξύ του καταναλωτή και του influencer, γεγονός που εγείρει ανησυχίες σχετικά με την προστασία των καταναλωτών».
Η μελέτη όρισε τον influencer ως «έναν δημιουργό περιεχομένου με εμπορική πρόθεση, ο οποίος οικοδομεί σχέσεις εμπιστοσύνης και αυθεντικότητας με το κοινό του (κυρίως σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης) και εμπλέκεται διαδικτυακά με εμπορικούς φορείς μέσω διαφορετικών επιχειρηματικών μοντέλων για χρηματικός σκοπό».
Οι influencers συχνά χρηματοδοτούνται επίσης απευθείας από τους θαυμαστές τους ή μέσω των επιχειρηματικών τους εγχειρημάτων και των συνεργασιών με εμπορικά σήματα.
Ωστόσο, η μελέτη προειδοποίησε ότι σε ορισμένες πρακτικές, το influencer μάρκετινγκ μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών και των εφήβων.
Μεταξύ των συστάσεων που παρέχει η μελέτη είναι η στήριξη και η επέκταση της υφιστάμενης νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών και η υποστήριξη των κρατών μελών στην ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων για την καλύτερη παρακολούθηση των εμπορικών δραστηριοτήτων των επιρροών.
Ωστόσο, η μελέτη υπογραμμίζει επίσης ότι η ρύθμιση για τους influencers θα πρέπει να είναι προσεκτική ώστε να επιτευχθεί η σωστή ισορροπία, να αποφευχθούν εμπόδια στη διαδικτυακή κοινωνική αλληλεπίδραση και στη δημιουργία μη εμπορικού περιεχομένου.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας