Οι 5+1 αλήθειες για την παγκόσμια αγορά κρασιού
Πηγή Φωτογραφίας: Unsplash
Με… γλυκόπικρη γεύση πορεύεται το 2023 η παγκόσμια αγορά κρασιού εν μέσω κλίματος αυξημένης αβεβαιότητας. Και αυτό γιατί μπορεί αρκετές από τις βασικές αγορές κρασιού ανά τον κόσμο να καταγράφουν σημαντική ανάκαμψη, επιστρέφοντας μάλιστα σε προ κορονοϊού εποχές, οι προκλήσεις ωστόσο σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα παραμένουν.
Όπως προκύπτει από τα ευρήματα πρόσφατης μελέτης της βρετανικής εταιρείας ερευνών IWSR που παρακολουθεί τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών σε περισσότερες από 160 χώρες στον κόσμο, οι καιροί για τους λάτρεις του οίνου είναι δύσκολοι, με την κατανάλωση να βαίνει μειούμενη και την υποχώρηση του όγκου πωλήσεων να εκτιμάται πως θα συνεχιστεί. Στον αντίποδα όμως η ισχυροποίηση του ηλεκτρονικού καναλιού πωλήσεων -τάση η οποία γιγαντώθηκε μέσα στην καταιγίδα της πανδημίας– αναμένεται να συνεχίσει να δημιουργεί ευκαιρίες στην παγκόσμια αγορά κρασιού.
Όλο και λιγότεροι άνθρωποι πίνουν λιγότερο κρασί κάθε χρόνο
Μια από τις μεγαλύτερες αλήθειες που αφορά στη διαμόρφωση των τάσεων στην παγκόσμια βιομηχανία οίνου – και την οποία επιβεβαιώνουν η μια μετά την άλλη διεθνείς μελέτες – είναι η εξής: Όλο και λιγότεροι άνθρωποι πίνουν λιγότερο κρασί κάθε χρόνο. Η κατανάλωση κρασιού επιβραδύνεται χρόνο με το χρόνο διεθνώς, χωρίς μάλιστα να υπάρχουν ενδείξεις αντιστροφής της τάσης. Και μπορεί όλες οι κατηγορίες ποτών να υπέστησαν καθίζηση πωλήσεων κατά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, ωστόσο αρκετές από αυτές – όπως η μπύρα – έχουν ανακάμψει. Αυτό δεν ισχύει όμως για το κρασί, το οποίο μετρά μείωση κατά 5% σε όγκο πωλήσεων τη διετία 2021-2022.
Από τις 20 κορυφαίες αγορές κρασιού μάλιστα, μόνο εκείνη της Βραζιλίας καταγράφει δυναμικό comeback. Πλέον, οι Βραζιλιάνοι πίνουν περισσότεροι κρασί από ότι έπιναν το 2017.
Θα πρέπει μάλιστα να σημειωθεί ότι σε ορισμένες από τις πιο νευραλγικές αγορές κρασιού παγκοσμίως παρατηρείται διαρκής μείωση του αριθμού των ενηλίκων που θεωρούνται τακτικοί καταναλωτές οίνου.
Το e-commerce και οι αφρώδεις οίνοι θα συνεχίσουν να ισχυροποιούνται
Όπως και άλλα καταναλωτικά αγαθά, έτσι και το κρασί βίωσε άνοδο των online πωλήσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με αρκετά μεγάλο αριθμό καταναλωτών να προχωρούν σε ηλεκτρονικές παραγγελίες για πρώτη φορά στη ζωή τους. Οι φόβοι πως αυτή η συμπεριφορά θα αλλάξει δραματικά όταν ο κόσμος επιστρέψει στην κανονικότητα δεν επιβεβαιώθηκαν, καθώς η πορεία των πωλήσεων μέσα από το ηλεκτρονικό κανάλι κινείται σταθεροποιητικά.
Σε αρκετές αγορές, μάλιστα, οι online πωλήσεις κρασιού είτε κινούνται ανοδικά, είτε διαφαίνεται προοπτική για περαιτέρω ανάπτυξη στο μέλλον. Δεν είναι τυχαίο ότι σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Βραζιλία, ποσοστό ίσο με το ένα τρίτο των καταναλωτών που δεν αγοράζει κρασί online, εμφανίζεται ανοιχτό στην ιδέα να το πράξει στο μέλλον.
Ισχυρότεροι μέσα από την πανδημία αναδείχθηκαν την ίδια ώρα και οι αφρώδεις οίνοι. Και αυτό γιατί η απουσία κοινωνικών εκδηλώσεων και events για μεγάλο χρονικό διάστημα στη σκιά της πανδημικής κρίσης οδήγησαν σε μια νέα πραγματικότητα, ήτοι την κατανάλωση αφρώδους οίνου στο σπίτι. Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές αναθεώρησαν πλήρως την αντιμετώπισή τους ως προς την εν λόγω κατηγορία. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στις ΗΠΑ και τον Καναδά, οι αφρώδεις οίνοι επιλέγονται πλέον πολύ περισσότερο για κατανάλωση στο σπίτι από ότι επιλέγονταν πριν το ξέσπασμα της πανδημίας.
«Κλειδί» η συμπεριφορά των νεότερων ηλικιακά καταναλωτών
Καθοριστικό ρόλο στην πορεία της κατανάλωσης κρασιού διαδραματίζουν οι μικρότεροι ηλικιακά καταναλωτές. Πρόκειται για την κατηγορία εκείνη που μετά τις χειρότερες μέρες της πανδημικής κρίσης έχει «επιστρέψει» στα κανάλια της εστίασης και της διασκέδασης, συνεχίζοντας τη ζωή τους όπως πριν και πραγματοποιώντας επισκέψεις σε εστιατόρια και μπαρ. Αυτόματα, οι πωλήσεις κρασιού εκτινάχθηκαν στα ύψη.
Και μπορεί οι νεότεροι ηλικιακά καταναλωτές να είναι και πιο μετριοπαθείς, ωστόσο εμφανίζονται πρόθυμοι να «εξερευνήσουν» κάθε γεύση που προσφέρει η κατηγορία του κρασιού.
Τα κρασιά με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ… ήρθαν για να μείνουν
Σύμφωνα πάντα με τα ευρήματα της μελέτης της IWSR, μια από τις πιο ανερχόμενες τάσεις στην παγκόσμια ποτοποιία – ικανή να αλλάξει άρδην τους κανόνες του παιχνιδιού – είναι η κατανάλωση ποτών με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Η τάση αυτή έχει «χτυπήσει την πόρτα» και της παγκόσμιας αγοράς κρασιού, προσφέροντας ποτά υψηλής ποιότητας και απαράμιλλης γεύσης.
Τα κρασιά χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ είναι ιδιαιτέρως αρεστά σε αγορές όπως η αμερικανική, η γερμανική, η ιαπωνική και η βρετανική.
Κερδίζουν έδαφος τα premium κρασιά
Παρά την πληθωριστική κρίση που τροφοδοτεί με αβεβαιότητα την τρέχουσα οικονομική συγκυρία, τα πιο premium κρασιά καταγράφουν καλύτερες επιδόσεις συγκριτικά με τα προϊόντα εκείνα που πωλούνται σε πιο ανταγωνιστικές τιμές. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η τάση αυτή αναμένεται να διατηρηθεί τα επόμενα χρόνια, καθώς τα premium κρασιά αναμένεται να συνεχίσουν να αναπτύσσονται με γοργούς ρυθμούς.
Και αυτό γιατί οι καταναλωτές του αύριο προτιμούν να «πίνουν πιο ακριβό κρασί λιγότερο συχνά», συμμεριζόμενοι τις ανάγκες που επιτάσσει ο σύγχρονος τρόπος ζωής.
Το κρασί είναι πάντοτε ευάλωτο στην αβεβαιότητα
Η πορεία της κατανάλωσης είναι το μείζον ζητούμενο για το 2023 καθώς πληθαίνουν οι φωνές εκείνες που κάνουν λόγο για επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης.
Και μπορεί η μελέτη της IWSR να καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η πλειοψηφία όσων δηλώνουν λάτρεις του κρασιού να μην εκφράζουν ιδιαίτερη ανησυχία για την πορεία των οικονομικών τους, ωστόσο δεν είναι λίγοι εκείνοι που αποφασίζουν να περιορίσουν τα έξοδά τους στα απολύτως απαραίτητα, προκειμένου να είναι σε θέση να διαχειριστούν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εμφανίζονται πιο ανήσυχοι, δηλώνοντας ανοιχτά πως θα αγοράζουν λιγότερο και φθηνότερο κρασί τους επόμενους μήνες, ενώ πιο αισιόδοξοι δηλώνουν οι Αμερικανοί.
Μαρίνα Φούντα/insider.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας