Κόσμος

Θα γίνει η Τουρκία κόμβος ρωσικού φυσικού αερίου;

Θα γίνει η Τουρκία κόμβος ρωσικού φυσικού αερίου;

Πηγή Φωτογραφίας: Αρχείου

H Τουρκία θα μπορούσε να μετατραπεί σε κόμβο ρωσικού φυσικού αερίου. Όμως τεχνικά και πολιτικά εμπόδια μπορεί να υπονομεύσουν τις ενεργειακές φιλοδοξίες του Ερντογάν, σύμφωνα με το δημοσίευμα της Deutsche Welle.

H Τουρκία θα μπορούσε να μετατραπεί σε κόμβο ρωσικού φυσικού αερίου. Όμως τεχνικά και πολιτικά εμπόδια μπορεί να υπονομεύσουν τις ενεργειακές φιλοδοξίες του Ερντογάν, σύμφωνα με το δημοσίευμα της Deutsche Welle.

Η Ρωσία ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας φυσικού αερίου στον κόσμο μέχρι την εισβολή στην Ουκρανία, όταν και η Ευρώπη αναγκάστηκε να τερματίσει την εξάρτησή της από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Η Ευρώπη επέβαλε κυρώσεις στη Ρωσία, τις οποίες η Τουρκία αρνήθηκε να εφαρμόσει.  Από την έναρξη του πολέμου, ο πρόεδρος Ερντογάν προσπάθησε να διαμεσολαβήσει στη σύγκρουση, προμηθεύοντας όπλα στο Κίεβο, διατηρώντας όμως παραλλήλως στενές σχέσεις με τον πρόεδρο Πούτιν.

Ο Ρώσος πρόεδρος πρότεινε τον Οκτώβριο να γίνει η Τουρκία κόμβος για τη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου ως εναλλακτική οδός εφοδιασμού προς την Ευρώπη – ένα σχέδιο που υποστηρίζεται από τον Ερντογάν. Αλλά αυτό που έχει στο μυαλό του ο Πούτιν δεν είναι σαφές μέχρι στιγμής.

Η Τουρκία πιο κοντά στην «τροχιά» της Μόσχας           

Και οι δύο πρόεδροι περνούν δύσκολες στιγμές. Μετά από 20 χρόνια στην εξουσία, ο Ερντογάν αντιμετωπίζει την πιο σκληρή πρόκληση της πολιτικής του καριέρας στις επικείμενες εκλογές, με τον πληθωρισμό και την οικονομική επιβάρυνση να φτάνουν σε επίπεδα ρεκόρ, ενώ οι συνθήκες επιδεινώθηκαν ακόμη περισσότερο μετά τη σεισμική καταστροφή. Ο Πούτιν αντιμετωπίζει τις δικές του προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένου του πολέμου στην Ουκρανία και των σκληρών οικονομικών κυρώσεων που πλήττουν τη ρωσική οικονομία.

«Ο Πούτιν προσφέρει στην Τουρκία το “καρότο” να μετατραπεί η χώρα σε κόμβο φυσικού αερίου, ώστε να φέρει την Τουρκία πιο κοντά στην τροχιά της Μόσχας – παρομοίως με αυτό που επιδίωξε να κάνει με τη Γερμανία με τον Nord Stream», εξηγεί η Άγκνια Γκρίγκας, ανώτερο στέλεχος της αμερικανικής δεξαμενής σκέψης Atlantic Council. «Ο Πούτιν παραδοσιακά χρησιμοποιεί προσωπικές σχέσεις, συμφωνίες φυσικού αερίου και αναμφισβήτητα διεφθαρμένες πρακτικές για να δημιουργήσει στενότερες διπλωματικές σχέσεις με ευρωπαϊκές και ευρασιατικές χώρες και η Τουρκία δεν αποτελεί εξαίρεση».

Παρά την ελπιδοφόρα ρητορική των ηγετών και των δύο χωρών, υπάρχουν τεχνικές ανησυχίες για το σχέδιο. «Η ιδέα που κρύβεται από πίσω είναι η αποστολή περισσότερου ρωσικού αερίου στην Τουρκία και, εν συνεχεία, η επανεξαγωγή του στην Ευρώπη», δήλωσε στην DW η Ανν-Σοφί Κορμπώ, ερευνήτρια στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια. «Το ζήτημα είναι ότι δεν υπάρχει αρκετή χωρητικότητα στους αγωγούς για να γίνει αυτό», πρόσθεσε.

Υπάρχουν δύο ενεργά συστήματα αγωγών φυσικού αερίου μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας. Με συνολική δυναμικότητα 31,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) ετησίως, ο αγωγός TurkStream προμηθεύει φυσικό αέριο τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Τουρκία, ενώ ο BlueStream, με δυναμικότητα 16 bcm/έτος, καλύπτει την τουρκική εγχώρια ζήτηση. Και οι δύο αγωγοί είναι επί του παρόντος πολύ κορεσμένοι και η προσθήκη ενός ή περισσότερων αγωγών θα διαρκέσει χρόνια. Τα δυτικά κράτη ανησυχούν μήπως ένας τουρκικός κόμβος με ρωσικό φυσικό αέριο θα επέτρεπε στη Μόσχα να συνεχίσει τις προμήθειες, από τις οποίες προσπαθεί να απαλλαγεί η Ευρώπη.

«Παρά τον αγωγό TurkStream, η Τουρκία δεν έχει τη δυνατότητα να γίνει κόμβος φυσικού αερίου για την Ευρώπη, καθώς τα κράτη της Ε.Ε. και οι γειτονικές χώρες της Ρωσίας επιδιώκουν να απομακρυνθούν από τη ρωσική ενέργεια», επισημαίνει η Γκρίγκας. «Οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες αναζητούν εναλλακτικές προμήθειας, όπως από την Κασπία, τη Νορβηγία, τη Βόρεια Αφρική και πιο μακριά, από τις Η.Π.Α. και το Κατάρ μέσω LNG». Η Τουρκία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία, το Αζερμπαϊτζάν και το Ιράν, αλλά προμηθεύεται και αυτή LNG από τις Η.Π.Α., το Κατάρ και τη Βόρειο Αφρική, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 24% των συνολικών εισαγωγών της χώρας.

Για την μετατροπή της Τουρκίας σε κόμβο προμήθειας της Ευρώπης, «η μόνη πιθανότητα θα ήταν η Τουρκία να εισάγει περισσότερο ρωσικό αέριο, αφ’ ότου αυξηθεί η χωρητικότητα των αγωγών. Ως εκ τούτου, θα χρειάζεται λιγότερο LNG, το οποίο στη συνέχεια θα μπορεί να προμηθεύσει σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές», δήλωσε ο Κορμπώ. «Δεν νομίζω ότι η Ευρώπη θέλει να εξαρτηθεί περισσότερο από το ρωσικό φυσικό αέριο που έρχεται από αλλού».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments