Nέα της αγοράς

ΕΕ: Προς κατάργηση οι θερμικοί κινητήρες μετά την άρση του γερμανικού βέτο

Πλησιάζει το τέλος για αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης - Ήρθη το γερμανικό βέτο για τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης

Μετά από έναν μήνα διαμάχης, η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι επιτέλους έτοιμη να συμφωνήσει σε κανόνες – ορόσημο που θα απαιτούν τα νέα αυτοκίνητα να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων μετά το 2035, σηματοδοτώντας ένα ουσιαστικό τέλος στην εποχή των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.

Η Γερμανία ήρε το βέτο της με αντάλλαγμα την εισαγωγή εξαίρεσης για τα συνθετικά καύσιμα που θα παραχθούν μελλοντικά και οι πρεσβευτές των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης ενέκριναν την κατάργηση των θερμικών κινητήρων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035. Το κείμενο των πρεσβευτών προβλέπει ότι τα νέα αυτοκίνητα θα εκπέμπουν μηδενικό CO2, πράγμα που απαγορεύει ντε φάκτο τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης, ανακοίνωσε η σουηδική προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Σύμφωνα με το Bloomberg, θα ακολουθήσουν οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ώστε τα αυτοκίνητα e-fuels να επιτρέπονται στους δρόμους της Ευρώπης και εν συνεχεία η Κομισιόν θα προτείνει κανονισμούς το φθινόπωρο που θα τους επιτρέψουν να συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων εκπομπών του μπλοκ.

Το κείμενο των πρεσβευτών, εξάλλων, θα βρίσκεται στην ατζέντα της αυριανής συνόδου των υπουργών Ενέργειας για την επίσημη έγκρισή του, διευκρίνισε η προεδρία. Το ρυθμιστικό αυτό πλαίσιο αποτελεί πυλώνα του ευρωπαϊκού σχεδίου για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και τον στόχο της ουδετερότητας άνθρακα το 2050.

Πάντως, σύμφωνα με το Bloomberg, η συμφωνία αναμένεται να αλλάξει ελάχιστα τα μακροπρόθεσμα σχέδια των αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός από ότι αφορά στα πιο προηγμένα οχήματα. Η Volkswagen AG, η μεγαλύτερη εταιρεία αυτοκινήτων στην Ευρώπη, δήλωσε ότι η συμφωνία θα βοηθήσει με ειδικές εφαρμογές όπως οχήματα έκτακτης ανάγκης και μοντέλα χαμηλού όγκου όπως το σπορ αυτοκίνητο 911 της Porsche.

Το βέτο του Βερολίνου

Το Βερολίνο εξέπληξε τους ευρωπαίους εταίρους στις αρχές του Μαρτίου μπλοκάροντας την τελευταία στιγμή ρύθμιση που προέβλεπε την εκμηδένιση των εκπομπών CO2 των νέων αυτοκινήτων με την επιβολή ντε φάκτο 100% ηλεκτρικών κινητήρων από το μέσον της επόμενης δεκαετίας.

Το κείμενο υπήρξε αντικείμενο συμφωνίας ανάμεσα στα κράτη μέλη και τους διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με το πράσινο φως της Γερμανίας, και είχε εγκριθεί στα μέσα του Φεβρουαρίου από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Για να δικαιολογήσει την στροφή, γεγονός εξαιρετικά σπάνιο σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας, η Γερμανία ζήτησε από την Κομισιόν να παρουσιάσει πρόταση που θα ανοίγει τον δρόμο σε αυτοκίνητα που θα λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα.

Η τεχνολογία αυτή, η οποία βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της ανάπτυξης, συνίσταται στην παραγωγή καυσίμου από CO2 που εκπέμπεται από τις βιομηχανικές δραστηριότητες και υποστηρίζεται από γερμανικές και ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επιτρέπει την παράταση της χρήσης θερμικών κινητήρων μετά το 2035.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπραγματευόταν τις τελευταίες εβδομάδες τρόπους για την έξοδο από την κρίση με τη Γερμανία, η οποία ζητούσε την ανάληψη αυστηρότερης δέσμευσης σχετικά με τα συνθετικά καύσιμα, στα οποία γινόταν αναφορά στο αρχικό κείμενο, αλλά κατά τρόπο που δεν εθεωρείτο δεσμευτικού χαρακτήρα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Γερμανία ανακοίνωσαν το Σάββατο την επίτευξη συμφωνίας για την άρση του αποκλεισμού του σχεδίου της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων, αμβλύνοντας την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων μετά το 2035.

«Φθάσαμε σε συμφωνία με την Γερμανία σχετικά με την χρήση στο μέλλον συνθετικών καυσίμων στα αυτοκίνητα», ανακοίνωσε σήμερα ο ευρωπαίος επίτροπος Περιβάλλοντος Φρανς Τίμερμανς στο Twitter. «Στο εξής, θα εργασθούμε για την υιοθέτηση του ρυθμιστικού πλαισίου σχετικά με τους κανόνες για το CO2 των αυτοκινήτων μόλις γίνει δυνατόν», πρόσθεσε.

 Με πληροφορίες από Bloomberg, Reuters

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο