Έναν «big brother – μεγάλο αδερφό» για τη διασταύρωση των τιμολογήσεων στους λογαριασμούς ρεύματος των περίπου 7,8 εκατομμυρίων καταναλωτών στήνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για μία μεγάλη ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα αποτελεί μία βάση δεδομένων όλων των λογαριασμών που εκδίδουν οι πάροχοι.
Το έργο αναμένεται να παραδοθεί στη ΡΑΕ περί τις αρχές του καλοκαιριού. Και σύμφωνα με αρμόδιες πηγές θα είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια της Ανεξάρτητης Αρχής προκειμένου να διασταυρώνει τις τιμολογήσεις που κάνουν οι προμηθευτές στους πελάτες τους.
Μάλιστα δεν θα αφορά μόνο τους εκκαθαριστικούς αλλά και τους έναντι λογαριασμούς.
Η πλατφόρμα
Ο πρόεδρος της ΡΑΕ αναπληρωτής καθηγητής κ. Αθανάσιος Δαγούμας μιλώντας σε εκδήλωση του Συνηγόρου του Πολίτη για την ενεργειακή κρίση σημείωσε πως κάθε μήνα τα στελέχη του Ρυθμιστή θα ελέγχουν τους λογαριασμούς που εκδίδουν οι εταιρείες και θα διασταυρώνουν αν έχουν υπολογιστεί σωστά οι χρεώσεις: «Καταγράφουμε έλλειμμα εμπιστοσύνης των καταναλωτών απέναντι στους παρόχους. Αμφισβητούν τις χρεώσεις και τους υπολογισμούς που γίνονται. Το εργαλείο που ετοιμάζει η ΡΑΕ θα προχωρά στη διασταύρωση των τιμολογήσεων», είπε.
Τα παράπονα των καταναλωτών και λόγω της ενεργειακής κρίσης έχουν αυξηθεί υπέρμετρα τους τελευταίους μήνες. Λάθη στις χρεώσεις, δυσνόητοι ορισμοί είναι στην κορυφή των καταγγελιών.
Πέραν αυτού όμως του σκοπού μέσα από τη συγκεκριμένη πλατφόρμα και με τις δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία η ΡΑΕ θα διαπιστώνει και τα περιθώρια κέρδους των παρόχων προκειμένου να εξάγει τα συμπεράσματα της ως προς τη συμπεριφορά τους με βάση τους όρους του ανταγωνισμού.
Η Αρχή έχει ήδη στη διάθεση της στοιχεία των λογαριασμών που έχουν εκδοθεί από την 1η Σεπτεμβρίου του 2021 μέχρι και τον Μάιο του 2022. Και συνεχίζει να συλλέγει ώστε να χτίσει μία πλήρη βάση δεδομένων.
Παράπονα
Η ΡΑΕ λειτουργεί επίσης εδώ και τρία χρόνια την υπηρεσία υποβολής παραπόνων.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Αρχής το 2022 υποβλήθηκαν 12.000 καταγγελίες. Πρόκειται για την εφαρμογή MyRae στην οποία οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν τα παράπονα και τις αναφορές τους. Αυτά μεταφέρονται αυτόματα στους παρόχους ή τους διαχειριστές που αντιστοιχούν.
Ενεργειακός Διαμεσολαβητής
Πέραν των παραπάνω η ΡΑΕ προωθεί και το θεσμό του ενεργειακού διαμεσολαβητή.
Οι καταναλωτές που αντιμετωπίζουν προβλήματα στις συναλλαγές τους με τους παρόχους θα μπορούν να απευθύνονται εκεί για τη διευθέτηση τους.
Ωστόσο, εκκρεμεί νομοθετική ρύθμιση για την προώθηση και αυτού του εργαλείου.
Συνήγορος του Πολίτη
Η ενεργειακή κρίση χτύπησε «κόκκινο» και στον Συνήγορο του Πολίτη.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε σε πρόσφατη εκδήλωση η Συνήγορος του Πολίτη Δάφνη Φιλιππάκη πια τα παράπονα και οι αναφορές των καταναλωτών στην ανεξάρτητη αρχή αντιστοιχούν στο ένα τρίτο των συνολικών παραπόνων.
Είναι χαρακτηριστικό πως το 2021 σε 3.380 όταν το 2015 ήταν μόλις 1.883.
Οι καταγγελίες
Συνοπτικά τα κυριότερα προβλήματα συνοψίζονται ως ακολούθως:
- Υπεραυξημένες χρεώσεις – Ρήτρα αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας
- Είσπραξη τελών και λοιπών χρεώσεων που δεν αφορούν στην κατανάλωση • ηλεκτρικού ρεύματος μέσω των λογαριασμών της Δ.Ε.Η. Α.Ε.
- Δυσκολία ανταπόκρισης στην εξόφληση των οφειλών
- Ρευματοκλοπές
- Διαδικασία ένταξης ευάλωτων καταναλωτών στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο
- (ΚΟΤ) και στο Μητρώο Ευάλωτων Πελατών (ΜΕΠ)
- Παραγραφή
Το σχόλιο σας