Την τελευταία δεκαετία, το πρότυπο του ιδανικού γυναικείου σώματος, όπως αυτό προβαλλόταν από το Instagram και την ισχυρότερη δύναμη της βιομηχανίας του influencing –την οικογένεια Kardashian- ήταν ζουμερό και με καμπύλες. Γυναίκες από όλο τον κόσμο προσπαθούσαν να αποκτήσουν το σώμα κλεψύδρα που προωθούσαν τα social media, ακόμα και εάν χρειαζόταν να καταφύγουν σε όχι και τόσο φυσικές μεθόδους.
Όμως τελευταία, από όσους παρακολουθούν τις τάσεις της μόδας και της ομορφιάς δεν έχει περάσει απαρατήρητη μία αλλαγή στα πρότυπα. Οι Kardashian συρρικνώνονται, ξεκινώντας με την Kim, η οποία αποκάλυψε δημοσίως ότι χρειάστηκε να χάσει αρκετά κιλά για να χωρέσει μέσα στο ιστορικό φόρεμα της Marilyn Monroe που φόρεσε για το Met Gala.
Όπως γράφει ο New Yorker, το Ozempic, το οποίο κατασκευάζεται από τη Novo Nordisk, είναι μέρος μιας διευρυνόμενης κατηγορίας φαρμάκων που ονομάζονται αγωνιστές υποδοχέα GLP-1, τα οποία έχουν αλλάξει δραματικά τη θεραπεία του διαβήτη και της παχυσαρκίας.
Το 2021, η Novo Nordisk έλαβε έγκριση για το Wegovy, το οποίο έχει την ίδια δραστική ουσία με το Ozempic αλλά υψηλότερη μέγιστη δόση, ως φάρμακο κατά της παχυσαρκίας.
Όπως διαπιστώνει το Axios, η απώλεια βάρους είναι μια βιομηχανία που καλπάζει, καθώς ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε την παχυσαρκία αλλάζει. Πλέον, η παχυσαρκία θεωρείται από όλο και περισσότερους μια ασθένεια και όχι το αποτέλεσμα των επιλογών του lifestyle.
Ozempic, Wegovy και Mounjaro ξεπουλάνε στα φαρμακεία, ενώ οι φαρμακευτικές Eli Lilly και Novo Nordisk έχουν τουλάχιστον 12 ακόμα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας στα σκαριά.
Η Morgan Stanley υπολογίζει ότι η αγορά των φαρμάκων για την απώλεια βάρους θα φτάσει στα 54 δισ. δολάρια έως το 2030, εμφανίζοντας δηλαδή ανάπτυξη 400% σε σχέση με σήμερα.
Η μανία μόλις τώρα ξεκινά και ήδη, υπάρχουν τα πρώτα επικίνδυνα σημάδια. Και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού υπάρχουν ανησυχίες ότι η ανεξέλεγκτη ζήτηση για το Ozempic θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα για τους ανθρώπους που πραγματικά το χρειάζονται, τους διαβητικούς.
Η Wall Street Journal γράφει ότι κάποιες ψηφιακές startups υγείας διαφημίζουν φάρμακα και τα συστήνουν σε ανθρώπους που δεν είναι καν παχύσαρκοι.
Και βέβαια, η χρήση αυτών των φαρμάκων δεν είναι χωρίς συνέπειες. Κάποιες από τις παρενέργειες (διάρροια, έμετοι, δυσκοιλιότητα, ζαλάδα κτλ) μπορεί να είναι αρκετά σοβαρές ώστε να στείλουν κάποιον στο νοσοκομείο, γράφει ο New Yorker. Κάποιοι χάνουν τα μαλλιά τους, ενώ σε σπάνιες περιπτώσεις εμφανίζουν νεφρική ανεπάρκεια, παγκρεατίτιδα ή εντερική απόφραξη.