Στην πραγματικά εμβληματική για την σύγχρονη radical σκέψη «Κατασκευή της συναίνεσης» του 1992, ο «πολύς» και πολυπράγμων Νόαμ Τσόμσκι υποστηρίζει πως, στις σύγχρονες φιλελεύθερες δημοκρατίες, η συναίνεση των πλατιών λαϊκών μαζών στις κυρίαρχες πολιτικές επιλογές επιτυγχάνεται μέσα από την επίτευξη μιας τεχνητής συναίνεσης, με μηχανισμούς προπαγάνδας, που εδράζονται σε μεθοδικές πλύσεις εγκεφάλου. Τα οικονομικά και πολιτικά κυρίαρχα μέσα μαζικής ενημέρωσης πρωταγωνιστούν, αλλά, όταν ο Αμερικανός διανοούμενος του ριζοσπαστικού χώρου ερωτάται για ενδεχόμενο δόλιο ρόλο και των δημοσκοπήσεων, είναι ξεκάθαρα αρνητικός: οι δημοσκοπήσεις είναι επιστημονικά εργαλεία μελέτης της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας, δεν εξαντλούνται σε απλά μέσα προπαγάνδισης της μιας ή της άλλης πολιτικής γνώμης.
Στην αντιπαράθεση των ημερών που έχει ξεσπάσει για τον χαρακτήρα και τον ρόλο των πολιτικών δημοσκοπήσεων, ο πρόεδρος του Σύριζα Αλέξης Τσίπρας εκτιμά, σε αντίθεση με την θεωρητική ριζοσπαστική γραφή του Τσόμσκι, ότι όχι μόνον μέσα ενημέρωσης, αλλά ακόμη και οι δημοσκοπήσεις επιστρατεύονται για να υποστηρίξουν τις πολιτικές της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη. Συγκεκριμένα, απευθυνόμενος στο συναισθηματικό υπόστρωμα των αριστερών πολιτών, των «αντιδεξιών» ψηφοφόρων και όσων παλεύουν για να γκρεμιστεί ο «μητσοτακισμός», ο Αλ. Τσίπρας βεβαιώνει πως όχι μόνο τα ΜΜΕ, αλλά και οι δημοσκοπήσεις της προεκλογικής περιόδου είναι ψευδείς, επίπλαστες, fake, για να υποστηριχθεί η κυβερνητική πολιτική του Κυριάκου Μητσοτάκη. Κάνοντας λοιπόν ένα βήμα υπέρβασης ακόμη και του «κλασικού» της κριτικής σκέψης Τσόμσκι, ο πρόεδρος του Σύριζα στρέφει τα πολιτικά πυρά του και εναντίον των εταιρειών ερευνών κοινής γνώμης και των δημοσκοπήσεων. «Δεν χρειάζεται να δούμε τις μπάρες των δημοσκοπήσεων, θα τις δούμε τις μπάρες το βράδυ της 21ης του Μάη, γιατί βλέπουμε το κλίμα μέσα στην ελληνική κοινωνία», υποστηρίζει απευθυνόμενος σε ψηφοφόρους του Σύριζα στην Χαλκιδική και προσθέτει: «Το καθεστώς αυτό (σ.σ.: του Κυριάκου Μητσοτάκη) θα κάνει το παν για να γαντζωθεί στις καρέκλες της εξουσίας, για να αποτρέψει την πολιτική αλλαγή που έρχεται. Δεν θα τα καταφέρει, αλλά να ξέρετε: Οι προβοκάτσιες, οι εκβιασμοί, οι δωροδοκίες, τα fake news, οι fake δημοσκοπήσεις, οι αποστασίες θα επιστρατευθούν το επόμενο διάστημα από το καθεστώς Μητσοτάκη».
Επικουρώντας το έργο του προέδρου Τσίπρα, που πάει πιο μακριά και από τον Τσόμσκι σε κριτική δεινότητα, η εκπρόσωπος Τύπου του Σύριζα κ. Πόπη Τσαπανίδου θέτει ζήτημα αξιοπιστίας των δημοσκοπήσεων που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, υποστηρίζοντας, σε παγκόσμια πρώτη, πως «οι εταιρίες δημοσκοπήσεων πρέπει να υπηρετήσουν με διαφάνεια το έργο τους αναρτώντας από εδώ και στο εξής τα πρωτογενή και αστάθμητα δεδομένα των ερευνών τους». Στο ζήτημα παρεμβαίνει καίρια ο Σύνδεσμός Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς. Σε ανακοίνωσή του, ο ΣΕΔΕΑ προασπίζεται τον επιστημονικό χαρακτήρα των δημοσκοπήσεων και την πολιτική αμεροληψία τους, τονίζοντας ανάμεσα στα άλλα πως «θα ήταν απλώς λυπηρό εάν δεν ήταν ταυτόχρονα και επικίνδυνο για την δημοκρατία το γεγονός ότι πολιτικές δυνάμεις της χώρας και κάποια ΜΜΕ προσπαθούν να μειώσουν την εργασία χιλιάδων εργαζομένων στον κλάδο της έρευνας αγοράς και των δημοσκοπήσεων και να δημιουργήσουν συνθήκες αμφισβήτησης της αξιοπιστίας και εγκυρότητας των επιστημονικών ευρημάτων που δημοσιεύονται».
Το επιστημονικό σωματείο των εργαζομένων στο χώρο της δημοσκόπησης υπενθυμίζει με απλές λέξεις αυτό που και ο χαρακτηρισμένος διανοητής της σύγχρονης αριστεράς έχει υποστηρίξει εδώ και τριάντα χρόνια. Η δημοσκόπηση είναι ένα επιστημονικό εργαλείο ανάγνωσης της κοινωνικής πραγματικότητας και του πολιτικού κόσμου, δεν μπορεί να υποβιβαστεί σε απλό υποχείριο των ορέξεων της κυβερνητικής εξουσίας. Fake δημοσκοπήσεις, σαν αυτές που καταγγέλλει ο Αλ. Τσίπρας, δεν υπάρχουν στην ημέτερη πραγματικότητα παρά μόνο σε πλημμυρισμένες από καχυποψία πορείες σκέψης.