Πού θα βρεθούν 200 χιλιάδες εργάτες για τον κλάδο των κατασκευών
Πηγή Φωτογραφίας: Unsplash
Μεγάλα έργα (παραχώρησης, ΣΔΙΤ, δημόσια) έχουν δημοπρατηθεί και βρίσκονται σε γραμμή εκκίνησης, ωστόσο η έλλειψη εργατικού δυναμικού, αποτελεί ένας από τους βασικούς παράγοντες ανησυχίας για την ομαλή υλοποίησης τους.
Περίπου 250.000 νέες θέσεις εργασίας παραμένουν κενές στον κατασκευαστικό κλάδο και ήδη οι κατασκευαστικοί Όμιλοι αναζητούν “χέρια” για την κατασκευή των έργων.
Έρευνα του ΙΟΒΕ που είχε δημοσιευθεί μέσα στο 2022 ζωγράφιζε με μελανά χρώματα την εικόνα που υπάρχει σήμερα στο ζήτημα της απασχόλησης στον κλάδο των κατασκευών. Όπως σημείωνε χρειάζονταν επιπλέον τουλάχιστον 160.000 εργαζόμενοι σε κατασκευαστικούς και τεχνικούς τομείς σε όλα τα επίπεδα ειδίκευσης.
Μέσα σε περίπου μία δεκαετία, το προσωπικό στον ευρύτερο κλάδο των κατασκευών μειώθηκε πάνω από 50%. Είναι ενδεικτικό ότι το συνολικό εργατικό δυναμικό στις κατασκευές ανερχόταν το 2008 σε 595.000. Έντεκα χρόνια μετά, το 2019 είχε πέσει στους 274.000 εργαζόμενους. Παράλληλα, ανησυχητικό για την πορεία και των επόμενων ετών ήταν το εύρημα πως οι νέοι έως 24 ετών αποτελούσαν μόλις το 2,1% του εργατικού δυναμικού του κλάδου το 2019, κατρακυλώντας από το 9,5% το 2008.
Στο πρόβλημα της έλλειψης εργατικού δυναμικού αναφέρθηκε προσφάτως, μιλώντας σε συνέδριο, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περδικάρης, τονίζοντας ότι από τα σοβαρά μειονεκτήματα του κατασκευαστικού κλάδου είναι η συρρίκνωση του τεχνικού και εργατικού προσωπικού σαν παράπλευρη συνέπεια της περιορισμένης κατασκευαστικής δραστηριότητας όλη την προηγούμενη περίοδο. “Είμαστε στην Ευρώπη η χώρα με τη μικρότερη συμμετοχή των νέων στο εργατικό δυναμικό του κλάδου των κατασκευών“, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Διακρατικές συμφωνίες
Αν και οι κατασκευαστικοί Όμιλοι έχουν κρούσει επανειλημμένως τον κώδωνα του κινδύνου για την έλλειψη εργατικού δυναμικού και η κυβέρνηση εξέταζε την παροχή κινήτρων για την απασχόληση Ουκρανών προσφύγων στον κλάδο των κατασκευών, εντούτοις μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει πολλές κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Πρόσφατα ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, μιλώντας σε εκδήλωση της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ) με θέμα τις Δημόσιες Συμβάσεις με Σύμπραξη Δημόσιου και ιδιωτικού Τομέα, αναφέρθηκε στο κρίσιμο ζήτημα της έλλειψης προσωπικού.
Όπως ανέφερε ο ίδιος, το ΤΕΕ έχει αναλάβει τη σύνταξη και κατάθεση μίας πρότασης για τη δημιουργία νέων και ταχύτερων διαδικασιών προκειμένου και πλαισίου για τις διακρατικές συμφωνίες ανταλλαγής εργατικού δυναμικού.
Όπως εξήγησε ο κ. Στασινός, προς την κατεύθυνση της ψηφιοποίησης του μεγαλύτερου μέρους των διαδικασιών, θα υλοποιηθεί ένα ηλεκτρονικό σύστημα του ΤΕΕ που θα υποδέχεται συγκεκριμένες αιτήσεις, όπου θα γίνεται το πρώτο φιλτράρισμα και εν συνεχεία θα υπάρχει ηλεκτρονική επικοινωνία με τους αρμόδιους φορείς, με στόχο η διαδικασία να ολοκληρώνεται ταχέως και το προσωπικό να αναμένει 1-2 μήνες την απορρόφησή του. Ο κ. Στασινός διευκρίνισε ότι οι εργαζόμενοι θα έρχονται με σύμβαση συγκεκριμένης χρονικής διάρκειας, την οποία αργότερα θα μπορούν να ανανεώσουν.
Ο κ. Στασινός αναφέρθηκε και στην προσπάθεια που έκανε το ΤΕΕ πριν από 3 χρόνια περίπου, προκειμένου να δημιουργηθεί ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τεχνικές υπηρεσίες που να απευθύνεται στους πρόσφυγες και μετανάστες που βρίσκονται ήδη στην χώρα μας.
Η αναζήτηση αλλά και η έλευση νέων εργατικών χεριών την χώρα μας, γεννά και ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα, αυτός της στέγασης του. Μάλιστα πολλοί θεωρούν ότι αυτό αποτελεί και την βασική παράμετρο που πρέπει πρώτα να επιλυθεί.
“Πρέπει να φέρουμε ανθρώπους για να να φτιαχτούν τα έργα, πρέπει όμως να βρούμε και που θα τους στεγάσουμε”, αναφέρει στο capital.gr στέλεχος της κατασκευαστικής αγοράς, τονίζοντας ότι αυτή η διπλή παράμετρος αποτελεί και την μεγαλύτερη πρόκληση σήμερα.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας