Οικονομία

ΤτΕ: “Πρέσινγκ” στους servicers για ρυθμίσεις και εξυπηρέτηση οφειλετών

ΤτΕ: “Πρέσινγκ” στους servicers για ρυθμίσεις και εξυπηρέτηση οφειλετών

Πηγή Φωτογραφίας: Eurokinissi (Αρχείου)

Στο μικροσκόπιο της Τράπεζας της Ελλάδος βρίσκονται οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers) τόσο ως προς την ταχύτητα και ποιότητα της απόκρισής τους στα αιτήματα των δανειοληπτών, όσο και ως προς την προώθηση των ρυθμίσεων έναντι των αναγκαστικών εκτελέσεων.

Στο μικροσκόπιο της Τράπεζας της Ελλάδος βρίσκονται οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers) τόσο ως προς την ταχύτητα και ποιότητα της απόκρισής τους στα αιτήματα των δανειοληπτών, όσο και ως προς την προώθηση των ρυθμίσεων έναντι των αναγκαστικών εκτελέσεων.

Ανώτατες εποπτικές πηγές επιβεβαιώνουν στο Capital.gr την πρόθεση της κεντρικής τράπεζας να “βάλει τάξη” στις εταιρείες που διαχειρίζονται κόκκινα δάνεια ύψους 90 δισ. ευρώ, αυστηροποιώντας το πλαίσιο της εποπτείας που τυπικά ασκείται από το 2016 αλλά ουσιαστικά τώρα ξεκινά να εφαρμόζεται στην πράξη με την αυστηρότητα που ορίζουν οι συνθήκες.

Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται από την ΤτΕ αναστολή των αδειών λειτουργίας για όσους servicers δεν διαθέτουν ή δεν διαχειρίζονται χαρτοφυλάκια NPEs οι οποίοι υπολογίζονται σε δέκα περίπου, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες.

Παράλληλα, τόσο η ΤτΕ όσο και το ΥΠΟΙΚ λαμβάνουν πλέον σε τακτική βάση από τους servicers αναλυτικά στοιχεία σχετικά με την ποιότητα της εξυπηρέτησης των “κόκκινων” δανειοληπτών, τη συχνότητα και το περιεχόμενο των παραπόνων που λαμβάνουν, το ποσοστό των αιτημάτων που εγκρίνουν στον εξωδικαστικό μηχανισμό και άλλα ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία που παρέχουν πλήρη εικόνα για τις πρακτικές και τις μεθόδους ενός από τους πλέον αμφιλεγόμενους κλάδους της εγχώριας οικονομίας σύμφωνα με το capital.gr και τη Βάσω Αγγελέτου.

ΤτΕ: Είστε σε καλό δρόμο αλλά πρέπει να κάνετε πολύ περισσότερα

Σε αυτό το πλαίσιο, η διευθύντρια Εποπτείας Τραπεζικού Συστήματος της ΤτΕ, Heather-Denise Gibson, κάλεσε την περασμένη Παρασκευή, όπως αποκάλυψε το Capital.gr, το ΔΣ της Ένωσης Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΕΔΑΔΠ) στην πρώτη θεσμική συνάντηση κλαδικού χαρακτήρα.

Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση των διαδικασιών, ζητήθηκε από τους servicers να παρουσιάσουν στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των κλήσεων που λαμβάνουν από τους οφειλέτες και τον χρόνο απόκρισης, τα συστήματα που διαθέτουν για τηλεφωνική εξυπηρέτηση των οφειλετών, εάν διαθέτουν επαρκή προσωπικό, κατά πόσο εφαρμόζεται ο κώδικας δεοντολογίας, εάν προτάσσουν τις ρυθμίσεις έναντι των πλειστηριασμών κ.λπ σύμφωνα με το capital.gr και τη Βάσω Αγγελέτου.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η κ. Gibson διαπίστωσε ότι οι servicers “βρίσκονται σε καλό δρόμο αλλά πρέπει να κάνουν πολύ περισσότερα” όσον αφορά στην εμπειρία και την εξυπηρέτηση των οφειλετών, αλλά και το “σκορ” των οφειλών που ρυθμίζονται.

Στελέχη των servicers εξηγούν, πάντως, ότι η συζήτηση αυτή ήταν μια ευκαιρία για τους servicers να παρουσιάσουν τις συνθήκες της “βίαιης” μετάβασης εκατοντάδων χιλιάδων δανειοληπτών από τα καταστήματα των τραπεζών -όπου εξυπηρετούνταν μέχρι την πώληση των χαρτοφυλακίων NPEs σε funds- σε 3-4 εταιρείες διαχείρισης που κλήθηκαν να εξυπηρετήσουν ξαφνικά τεράστιο όγκο κλήσεων και αιτημάτων για ενημέρωση.

Επιπλέον, παρουσίασαν τις σημαντικές επενδύσεις που έχουν υλοποιήσει τα τελευταία χρόνια σε συστήματα αυτοματοποιημένης εξυπηρέτησης κλήσεων και κατέθεσαν στοιχεία που επιβεβαιώνουν ότι τα παράπονα που υποβάλλονται είναι “αμελητέα” σε σύγκριση με τον όγκο των δανείων που διαχειρίζονται, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

Όσον αφορά στις ρυθμίσεις, διαβεβαιώνουν ότι είναι προς το συμφέρον τους να επικοινωνούν με τον δανειολήπτη προκειμένου να συμφωνούν σε ρύθμιση των απαιτήσεων, καθώς τα οργανικά έσοδα από εξυπηρέτηση των οφειλών είναι αυτά που υποστηρίζουν με τον πλέον βιώσιμο και αποδοτικό τρόπο τους στόχους των business plans που έχουν αναλάβει να υλοποιήσουν έναντι των funds.

Γιώργος Παυλάτος (Octane): Το ελληνικό πλαίσιο λειτουργίας των servicers από τα αυστηρότερα στην ΕΕ

Το θεσμικό πλαίσιο εντός του οποίου αδειοδοτήθηκαν και λειτουργούν οι εταιρείες διαχείρισης στην Ελλάδα είναι από τα αυστηρότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και συνιστά υπόδειγμα, αναφέρει στο Capital.gr ο Partner της εταιρείας συμβούλων Octane, Γιώργος Παυλάτος.

Σημειώνεται ότι το 2016 η ΤτΕ ανέθεσε στην Octane να μελετήσει τα αντίστοιχα θεσμικά πλαίσια 19 κρατών μελών της ΕΕ προκειμένου να εισηγηθεί τη βελτίωση του Ν.4354/2015 που παρουσίαζε “αγκυλώσεις”, δεδομένου ότι έως τότε μόνο δύο servicers είχαν κατορθώσει να αδειοδοτηθούν -μια απαίτηση που περιλαμβανόταν στις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας.

“Κατά τη γνώμη μας, το σημερινό πλαίσιο εποπτείας των servicers, το οποίο αναθεωρήθηκε μέσω του πολυνομοσχεδίου του Μαΐου του 2017, αποτελεί μία χρυσή τομή μεταξύ της εξασφάλισης τήρησης των βασικών αρχών ορθής, ασφαλούς και διαφανούς λειτουργίας της αγοράς, χωρίς την επιβολή όρων που θα περιόριζαν τόσο την ανταγωνιστικότητα όσο και την αποτελεσματικότητα των servicers – κάτι που δυστυχώς δεν ίσχυε υπό το αρχικό καθεστώς αδειοδότησης και εποπτείας των servicers του 2015”.

Όσον αφορά το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο σε σύγκριση με άλλα αντίστοιχα ευρωπαϊκά, ο κ. Παυλάτος παραδέχεται ότι υπάρχουν ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές όπου οι NPL servicers λειτουργούν χωρίς συγκεκριμένο ρυθμιστικό καθεστώς, και άρα χωρίς την ανάγκη αδειοδότησης. “Το μέγεθος και εύρος του προβλήματος των NPLs στην Ελλάδα δεν θα μπορούσε να επιτρέψει τη λειτουργία της αγοράς υπό ένα τέτοιο καθεστώς. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι, απ’ όσο γνωρίζουμε, το ελληνικό πλαίσιο έχει αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης σε επίπεδο ευρωπαϊκών οργάνων ως πρότυπο για τη διαμόρφωση ενός πανευρωπαϊκού πλαισίου ρύθμισης του servicing market”, καταλήγει.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments