Nέα της αγοράς

Oι σκοτεινές διαδρομές του αργού πετρελαίου

Σε πρόσφατη συνεδρίαση της αρμόδιας Νομικής Επιτροπής του ΙΜΟ επισημάνθηκε ότι ένας στόλος περίπου 300-600 tankers, που αποτελείται κυρίως από παλαιότερα πλοία, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που δεν έχουν επιθεωρηθεί πρόσφατα, που έχουν υποβαθμισμένη συντήρηση, ασαφή ιδιοκτησία και έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης, δρουν με «σκοτεινές» ή «σκιώδεις» τακτικές.

Ενώπιον της κρίσιμης συνεδρίασης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) τον προσεχή Ιούλιο θα τεθεί το ζήτημα των μεταφορών από πλοίο σε πλοίο (STS) αργού πετρελαίου σε διεθνή ύδατα για την παραβίαση κυρώσεων.

Σχετικό κείμενο υπέβαλαν στον ΙΜΟ Αυστραλία, Καναδάς, Δανία, Ισπανία, Ουκρανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Το θέμα, σύμφωνα με πηγές του Οργανισμού, θα συζητηθεί στη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC), η οποία θα συνεδριάσει το διάστημα 3-7 Ιουλίου.

Όπως επισημαίνεται από τις προαναφερόμενες χώρες, καταγράφεται αύξηση τα τελευταία χρόνια στη συχνότητα των STS μεταφορών, από πλοία που χρησιμοποιούν «σκοτεινές τακτικές», όπως η απενεργοποίηση δορυφορικών αναμεταδοτών και χρήση άλλων μεθόδων απόκρυψης, όπως αλλοίωση θέσης, αποκλίσεις πορείας κ.ά. για να παραβιάσουν επιβαλλόμενες κυρώσεις.

Το θέμα αναδείχτηκε εσχάτως, με αφορμή τις παράνομες STS μεταφορές του ρωσικού πετρελαίου. Αυτές οι μεταφορές, σύμφωνα με τους υπογράφοντες τη δήλωση, υπονομεύουν τους διεθνείς κανόνες και αυξάνουν τον κίνδυνο μόλυνσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος στα κοντινά παράκτια κράτη.

300-600 tankers Σε πρόσφατη συνεδρίαση της αρμόδιας Νομικής Επιτροπής του ΙΜΟ επισημάνθηκε ότι ένας στόλος περίπου 300-600 tankers, που αποτελείται κυρίως από παλαιότερα πλοία, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που δεν έχουν επιθεωρηθεί πρόσφατα, που έχουν υποβαθμισμένη συντήρηση, ασαφή ιδιοκτησία και έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης, δρουν με «σκοτεινές» ή «σκιώδεις» τακτικές.

Οι επτά χώρες παροτρύνουν τα νηολόγια να διασφαλίσουν ότι τα δεξαμενόπλοια που είναι εγγεγραμμένα σε αυτά συμμορφώνονται με μέτρα που ρυθμίζουν νομίμως τις STS μεταφορές και ότι αυτά τα πλοία τηρούν το πνεύμα των απαιτήσεων ασφαλείας των συμβάσεων του ΙΜΟ και εφαρμόζουν πρότυπα ασφαλούς ναυσιπλοΐας για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου ρύπανσης από πετρέλαιο.

Παράλληλα, προτρέπουν τα παράκτια κράτη να παρακολουθούν τις μεταφορές STS στα χωρικά ύδατα ή στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη τους και να λαμβάνουν κατάλληλη δράση σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι δεν συμμορφώνονται με τους κανονισμούς.

Η Ευρώπη Το τελευταίο διάστημα έχουν ξεκινήσει και οι συζητήσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 11ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Μια από τις προτεινόμενες δράσεις είναι, σύμφωνα με διεθνή μέσα, ένα πλοίο να μην μπορεί να έχει πρόσβαση σε λιμένες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν προηγουμένως μετέφερε απαγορευμένο φορτίο, παραβιάζοντας την ευρωπαϊκή απαγόρευση στο ρωσικό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου, μέσω STS μεταφορών ή απενεργοποιώντας το AIS για να αποκρύψει την τοποθεσία του. Πρόκειται για ένα μέτρο η εφαρμογή του οποίου θα συναντήσει δυσκολίες.

Όπως αναφέρει το Reuters, ναυτιλιακά έθνη, όπως η Μάλτα, ζήτησαν διευκρινίσεις σχετικά με τον περιορισμό της πρόσβασης σε λιμάνια για πλοία που θεωρείται ότι παραβιάζουν τους περιορισμούς για το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου. Σημειώνεται ότι οποιαδήποτε μέτρα πρέπει να έχουν τη στήριξη όλων των κρατών-μελών της Ε.Ε. για να εγκριθούν.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο