Μπορεί στην κορυφή των ζητημάτων που απασχολούν την τουριστική βιομηχανία της χώρας να αναδεικνύεται η έλλειψη προσωπικού, πλην όμως και οι ελάχιστοι υπάλληλοι που εργάζονται αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Η εποχικότητα και οι συχνά αντίξοες συνθήκες εργασίας αποτελούν τα βασικά αντικίνητρα απασχόλησης στα ελληνικά ξενοδοχεία.
Δεν είναι όμως τα μόνα: Εκπρόσωποι του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου κάνουν λόγο για σοβαρές καταγγελίες για παραβατική και παράτυπη συμπεριφορά των ξενοδόχων.
Παράτυπες «ποινικές ρήτρες», δηλωμένους εργαζόμενους στο εξωτερικό ενώ εργάζονται στην Ελλάδα και συμπεριφορές που εντάσσονται στο φαινόμενο του εργασιακού εκφοβισμού είναι μερικές από τις καταγγελίες που διαμορφώνουν ένα προβληματικό τοπίο μεταξύ εργαζομένων, δηλαδή μισθωτών, και εργοδοτών.
Την ίδια στιγμή, τους «απειλούν» ότι εάν οι εργαζόμενοι παραιτηθούν θα πληρώσουν «ποινική ρήτρα» 5.000 ευρώ!
Σύμφωνα με στοιχεία του Insete, για το 2023 σε όλο τον κλάδο του τουρισμού, τουριστικά γραφεία, αεροπορικές υπηρεσίες, ενοικιάσεις αυτοκινήτων κλπ οι ελλείψεις σε προσωπικού φτάνουν ή και ξεπερνούν τις 100.000, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ομαλή δραστηριοποίηση τους.
Καταγγελίες Οι καταγγελίες αυτές βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» της Επιθεώρησης Εργασίας, η οποία αναμένεται να αναλάβει δράση τις επόμενες ημέρες, με τους εκπροσώπους του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου να υποστηρίζουν πως κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να αισθάνεται φόβο ή ανησυχία, αλλά θα πρέπει να προβαίνει σε καταγγελίες μέσω των συνδικάτων που ανήκει.
Σύμφωνα με το neakriti.gr η έλλειψη εργασιακού προσωπικού είναι μεγάλη στις ξενοδοχειακές μονάδες, με τα στοιχεία να δείχνουν 30% περισσότερη έλλειψη στα ξενοδοχεία της Κρήτης σε σχέση με πέρυσι. Στα πλαίσια αυτά, υπογράφηκε και η τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία κηρύχθηκε ως γενικώς υποχρεωτική πριν λίγες εβδομάδες, με σκοπό να προσφέρει ελκυστικά κίνητρα στους εργαζόμενους. Ωστόσο, φαίνεται πως οι συμπεριφορές των ξενοδόχων αλλά και των προϊσταμένων συνεχίζουν και αποτελούν ένα μόνιμο πρόβλημα.
Όπως αναφέρει ο γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου και πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών ν. Ηρακλείου Νεκτάριος Μωυσάκης, το φαινόμενο της λεκτικής παραφροσύνης, που κάνει αισθητή την παρουσία του από πέρυσι, έχει ενισχυθεί.
«Δυστυχώς, ζούμε τον εργασιακό εκφοβισμό στο μεγαλείο του. Εργαζόμενοι γίνονται θύματα λεκτικής και αντισυναδελφικής συμπεριφοράς. Το πρόβλημα του εργασιακού εκφοβισμού είναι αρκετά μεγάλο στο Ηράκλειο και στην Κρήτη γενικότερα», είπε.
Ωστόσο, το πρόβλημα δε σταματάει εκεί. Ο κ. Μωυσάκης, μιλώντας στο neakriti.gr σημείωσε πως από φέτος έχουν ξεκινήσει δύο πρακτικές φαύλες, που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια. Ξενοδοχειακές μονάδες δηλώνουν τους εργαζομένους τους ότι δουλεύουν στο εξωτερικό, αλλά στην πραγματικότητα δουλεύουν στην Ελλάδα. Αυτό, όπως αναφέρει ο εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου, πραγματοποιείται στα πλαίσια μιας προσπάθειας να μειωθεί το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να καταθέσει.
«Φέτος, βλέπουμε μία προσπάθεια από 3-4 ξενοδοχειακούς ομίλους, που οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες βρίσκονται στο εξωτερικό, να έχουν δηλώσει τους εργαζόμενούς τους στο εξωτερικό αν και δουλεύουν στην Ελλάδα. Δηλαδή, Έλληνες πολίτες που δουλεύουν στα ξενοδοχεία του Ηρακλείου είναι δηλωμένοι εργασιακά σε χώρες του εξωτερικού. Αυτό γίνεται καθώς οι ξενοδόχοι θέλουν να μειώσουν τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν. Και ρωτάω εγώ υπεύθυνα: Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν οι ξενοδόχοι να προσελκύσουν προσωπικό να εργαστεί; Η Επιθεώρηση Εργασίας το γνωρίζει. Έχει κάνει εμπεριστατωμένη έρευνα και σε εύλογο χρονικό διάστημα θα πραγματοποιήσει μηνύσεις», σημείωσε.
Τα φετινά προβλήματα… δεν έχουν τέλος. Δεν είναι μόνο οι παραπάνω συμπεριφορές αυθαιρεσίας, αλλά και η στάση κάποιων ξενοδοχείων να προβάλλουν ψεύτικα έγγραφα και χαρτιά, τα οποία επιβάλλουν “ποινικές ρήτρες”, ως ένα εργαλείο ώστε ο εργαζόμενος να μη φύγει από τη μέση της τουριστικής περιόδου.
Είναι ανυπόστατες, καταγγέλλει ο κ. Μωυσάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων εξηγεί: «Υπάρχουν 6-7 ξενοδοχεία του Ηρακλείου, όπου οι ξενοδόχοι προβάλλουν ψεύτικα έγγραφα για ποινικές ρήτρες. Η “ποινική ρήτρα” δεν υπάρχει στον ξενοδοχειακό χώρο, παρά μόνο στα δημόσια έργα, όπου οι εργολάβοι είναι υποχρεωμένοι να φέρουν εις πέρας ένα έργο μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Αυτή είναι η ποινική ρήτρα. Στα ξενοδοχεία δεν υπάρχει και, δυστυχώς, πολλοί ξενοδόχοι το έχουν εργαλειοποιήσει, με σκοπό να αποφευχθεί περαιτέρω και ενδεχόμενη μείωση του εργασιακού προσωπικού. Για να γίνει πιο κατανοητό το πρόβλημα, υπάρχουν ξενοδόχοι που ζητούν από τους εργαζομένους τους 5.000 ευρώ σε περίπτωση που αποχωρήσουν πριν τη λήξη της τουριστικής περιόδου. Καταδικαστέα πράγματα».