Μία νέα τάση «επαναπατρισμού» ενδέχεται να αναπροσαρμόσει τους κανόνες της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, τη στιγμή που όλο και περισσότερες επιχειρήσεις προσπαθούν να προμηθευτούν πρώτες ύλες και αγαθά από εγχώριες εταιρείες, αποφεύγοντας τις βιομηχανικές υπερδυνάμεις όπως η Κίνα.
Όλο και περισσότερα στελέχη εταιρειών, μάλιστα, φαίνεται πως ανησυχούν περισσότερο για την εγχώρια παραγωγή σε σχέση με τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στους κλάδους τους.
Η Κίνα, η οποία αποτελούσε το επίκεντρο της παγκόσμιας βιομηχανίας εδώ και μία δεκαετία, χάνει την πρωτοκυριαρχία της, σύμφωνα με το CNBC, δεδομένης και της μειωμένης βιομηχανικής δραστηριότητας που κατέγραψε τόσο τον Απρίλιο όσο και τον Μάιο.
Παράλληλα, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και οι επιπτώσεις της πανδημίας συνεχίζουν και προκαλούν προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, κάτι το οποίο έχει οδηγήσει πολλές εταιρείες σε αναθεώρηση των πρακτικών τους.
Την ίδια στιγμή, οι ΗΠΑ προωθούν το αφήγημα της εγχώριας παραγωγής μικροτσίπ και τεχνολογικών προϊόντων μέσω του Inflation Reduction Act και άλλων νομοσχεδίων, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ανακοινώσει πρόγραμμα επενδύσεων 43 δισ. ευρώ για την ενίσχυση της παραγωγής ημιαγωγών στη Γηραιά Ήπειρο.
Πληθώρα τραπεζών παρατήρησαν τη νέα τάση «επαναπατρισμού». Σύμφωνα με ανάλυση των εταιρικών αποτελεσμάτων των εταιρειών του S&P 500, η BofA τόνισε πως οι αναφορές στον «επαναπατρισμό» αυτό αυξήθηκαν κατά 128% σε ετήσια βάση. Οι αναφορές στην τεχνητή νοημοσύνη αυξήθηκαν κατά 85% σε ετήσια βάση.
Αντίστοιχη ήταν και η έρευνα της UBS η οποία συμπεριέλαβε δείγμα 1.600 ερωτηθέντων στελεχών εταιρειών. Το 78% εξ αυτών στην Ευρώπη, το 70% εξ αυτών στις ΗΠΑ και το 54% εξ αυτών στην Κίνα υποστήριξαν πως έχουν σχέδια αναθεώρησης και «επαναπατρισμού» της εφοδιαστικής τους αλυσίδας.
Παρόμοια ήταν τα ευρήματα της Strategas Securities σε εταιρείες του δείκτη S&P 1500. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Strategas Securities, Ράιαν Γκραμπίνσκι, «η διαφορά σε σχέση με την περασμένη δεκαετία είναι σημαντική, όταν όλες οι εταιρείες πόνταραν στην παγκοσμιοποίηση».
Όσον αφορά την αγορά μόδας, το μοντέλο παραγωγής προϊόντων στο εξωτερικό και της αποστολής στα μέρη πώλησής του είναι αποτυχημένο, σύμφωνα με τον βετεράνο του κλάδου, Μπιλ ΜακΡέιθ.
«Συνήθως πρόκειται για ένα μόνο εργοστάσιο, ένα μέρος στον πλανήτη το οποίο παράγει ένα προϊόν το οποίο παραγγέλνουμε μέχρι και πέντε μήνες νωρίτερα κι ελπίζουμε να πουλήσει. Ποτέ δεν πετύχαμε την ακριβή παραγγελία βάσει της τελικής ζήτησης», τόνισε ο ΜακΡέιθ.
Το πρώην στέλεχος της PVH, της οποίας θυγατρική είναι η γνωστή μάρκα Tommy Hilfiger, ανέφερε πως η αγορά μόδας συνήθως προχωρά σε υπερβολικές ή ελάχιστες παραγγελίες με διαφορά 20%-25%.
«Το μοντέλο το οποίο χρησιμοποιούμε εδώ και 30 περίπου χρόνια είναι ξεπερασμένο. Δε θα πρέπει να το χρησιμοποιούμε πια», τόνισε ο ίδιος, προσθέτοντας πως μία λύση θα είναι η δημιουργία ενός «πλέγματος προσφοράς» μέσω του οποίου ορισμένα προϊόντα θα παράγονται στο εξωτερικό, άλλα σε γειτονικές χώρες και τα υπόλοιπα κοντά στον τόπο πώλησής τους.
Η εποχή του TikTok Η παραγωγή πιο ιδιαίτερων προϊόντων μόδας, για παράδειγμα, θα μπορούσε να επωφελήσει και τον πυρετό ενδιαφέροντος τον οποίο προκαλούν τα βιντεάκια στο TikTok για συγκεκριμένα αγαθά, αφού οι εταιρείες θα μπορούν να αντιδρούν πιο γρήγορα σε απότομες αλλαγές στη ζήτηση.
«Βρισκόμαστε σε μία αγορά των influencers η οποία γίνεται ολοένα και πιο απρόβλεπτη. Όσο πιο απρόβλεπτα τα πράγματα, τόσο μεγαλύτερη ανάγκη έχουμε από εταιρείες παραγωγής κοντά στα σημεία πώλησης», ανέφερε ο αναλυτής.
Σημειωτέον πως, τον περασμένο μήνα, η κινεζική fast-fashion εταιρεία Shein ανακοίνωσε επένδυση $150 εκατομμυρίων στη Βραζιλία έτσι ώστε να εξυπηρετήσει τη ζήτηση της Λατινικής Αμερικής.
Ο ΜακΡέιθ υπογράμμισε, επίσης, πως η πανδημία επιτάχυνε κάποιες επιχειρηματικές τάσεις κατά μία πενταετία: «Οι καταναλωτές λένε πια στις μάρκες τι θέλουν να αγοράσουν και όχι το αντίθετο. Το πρόβλημα είναι πως οι εφοδιαστικές αλυσίδες αυτή τη στιγμή έχουν σχεδιαστεί με τον παλιό τρόπο σκέψης».
Made in the U.S.A. Οι αμερικανικές εταιρείες αναμένεται πως θα προχωρήσουν σε ρεκόρ 360.000 νέων προσλήψεων στις ΗΠΑ, σύμφωνα με το λόμπι Reshoring Initiative, αύξηση της τάξης του 53% από το 2021. Οι εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών προϊόντων, με πρώτες και καλύτερες τις εταιρείες μπαταριών λιθίου για ηλεκτρικά οχήματα, θα ηγηθούν της προσπάθειας, ενώ δεύτερες θα είναι οι εταιρείες κατασκευής μικροτσίπ.
Ο Έλον Μασκ ξεκίνησε την κατασκευή του διυλιστηρίου λιθίου στην πόλη Corpus Christi στο Τέξας στις 8 Μαΐου, ενώ τόνισε πως η αυτοκινητοβιομηχανία ελπίζει να παράγει αρκετό λίθιο για την κατασκευή ενός εκατομμυρίου οχημάτων κάθε χρόνο.
Βρετανία Στη Βρετανία, το 40% των βιομηχάνων οι οποίοι έλαβαν μέρος σε πρόσφατη έρευνα της Make UK τόνισαν πως έχουν αυξήσει τη συνεργασία τους με τις εγχώριες εταιρείες το τελευταίο έτος, ενώ 40% επιπλέον υποστήριξαν πως θα το κάνουν μέχρι το τέλος του 2024. Το δείγμα των ερωτηθέντων ήταν 137 επιχειρήσεις.
Αν και η παραγωγή πρώτων υλών και επιμέρους στοιχείων πιο κοντά στα σημεία πώλησης θα μειώσει το κόστος, ο κύριος λόγος είναι η αποφυγή τυχόν προβλημάτων τα οποία ενδέχεται να δημιουργηθούν λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων ή άλλων, απρόβλεπτων παραγόντων όπως η πανδημία ή ο πόλεμος στην Ουκρανία.