Μία νέα τακτική ακολουθούν ορισμένοι επιβάτες προκειμένου να σώσουν χρήματα από τα αεροπορικά εισιτήρια, ιδίως μεταξύ όσων κάνουν υπερατλαντικά ταξίδια.
Πρόκειται για το λεγόμενο «skiplagging», το οποίο όπως μεταδίδει το Business Insider είναι η κράτηση εισιτηρίων με ανταπόκριση στο αεροδρόμιο του πραγματικού προορισμού των επιβατών. Στο πλαίσιο αυτό, οι ταξιδιώτες πραγματοποιούν κανονικά την πτήση μέχρι το πρώτο αεροδρόμιο της ανταπόκρισης και στη συνέχεια παραλείπουν τη δεύτερη πτήση.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, υπάρχει δυνατότητα να διασώσουν πολλά χρήματα σε μία περίοδο κατά την οποία το υψηλό κόστος των καυσίμων και η εκρηκτική ζήτηση για ταξίδια καθιστά τα εισιτήρια ακριβά και επιβαρύνει συνολικά τον κλάδο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα του Business Insider, ένα αλέ ρετούρ ταξίδι από τη Νέα Υόρκη μέχρι το Άμστερνταμ στο τέλος Ιουνίου με τον ολλανδικό αερομεταφορέα σημαίας KLM ξεκινούσε πριν από λίγες ημέρες από 2.850 δολάρια.
Ωστόσο, αλλάζοντας τον τελικό προορισμό μόνο της αναχώρησης και βάζοντας το Λονδίνο με ανταπόκριση στο Άμστερνταμ, κατέβαζε το συνολικό κόστος του αλέ ρετούρ περίπου στα 2.150 δολάρια. Σημειώνεται πως στη συγκεκριμένη περίπτωση η επιστροφή παρέμεινε απευθείας πτήση από το Άμστερνταμ στη Νέα Υόρκη, ώστε να μην διακινδυνεύσει κανείς να ακυρωθεί το ταξίδι του λόγω απουσίας στην πρώτη πτήση.
Οι κίνδυνοι Βέβαια, παρότι φαίνεται να είναι ένας έξυπνος τρόπος να σώσει κανείς χρήματα, η τακτική αυτή κρύβει παγίδες και οι αεροπορικές την έχουν ήδη εντοπίσει. Ενδεικτικά, η American Airlines ανακοίνωσε προς τους υπαλλήλους της τον Ιανουάριο του 2021 ότι παρακολουθεί το φαινόμενο και εφαρμόζει νέα εργαλεία για τον εντοπισμό πιθανών ταξιδιωτών που το εφαρμόζουν. «Ανέκαθεν απαγορεύαμε αυτού του είδους τις τακτικές κράτησης», είχε δηλώσει η εταιρεία.
Από την πλευρά της η United Airlines και ο ταξιδιωτικός ιστότοπος Orbitz άσκησαν αγωγή εναντίον του Aktarer Zaman, του CEO της Skiplagged, μιας εταιρείας η οποία εντοπίζει τα δρομολόγια που βγαίνουν φθηνότερα εάν παρακάμψει κανείς τη δεύτερη πτήση με ανταπόκριση. Στην αγωγή, που υπεβλήθη το 2014, ο Zaman αντιμετώπιζε κατηγορίες για αθέμιτο ανταγωνισμό και παραπλανητική συμπεριφορά, ενώ οι δύο εταιρείες υποστήριζαν πως τα διαφυγόντα κέρδη εξαιτίας της Skiplagged ανέρχονται στα 75.000 δολάρια.
Η αγωγή απορρίφθηκε, διότι ήταν εκτός δικαιοδοσίας του δικαστηρίου στο Ιλλινόις, αφού ο Zaman ζούσε και εργαζόταν στη Νέα Υόρκη. Από την πλευρά της η Skiplagged υποστήριξε ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα ήταν καθόλα νόμιμη.
Δεδομένης της ξεκάθαρης αποδοκιμασίας από τις αεροπορικές, η τακτική αυτή μπορεί να κρύβει κινδύνους για τους επιβάτες, καθώς έκτοτε ορισμένες εταιρείες προσέθεσαν στους όρους των εισιτηρίων προστασίες έναντι της παράκαμψης πτήσεων. Εκτός από την ακύρωση των εισιτηρίων, οι εταιρείες μπορεί να αφαιρέσουν μίλια ή άλλου είδους προνόμια, ακόμη και να απαγορεύσουν πλήρως την επιβίβαση σε συγκεκριμένο επιβάτη στο μέλλον.
Η Skiplagged πάντως έχει επισημάνει πως αυτή η στρατηγική δεν μπορεί να λειτουργήσει εάν κανείς θέλει να πάρει μαζί του μεγάλες βαλίτσες, διότι όσες μπαίνουν στο κάτω μέρος του αεροσκάφους μεταβαίνουν αυτόματα στον τελικό προορισμό και είναι δύσκολο να τις ανακτήσει κανείς στη μέση του προκαθορισμένου ταξιδιού.
«Κλείνοντας ασυνήθιστα δρομολόγια μπορεί να “χτυπήσει καμπανάκια” και κάποιος ίσως το εντοπίσει και να σας παρακολουθεί κατά τη διάρκεια της πτήσης», δήλωσε το 2019 στο BBC ο Henry Harteveldt, ταξιδιωτικός αναλυτής και συνιδρυτής της Atmosphere Research Group. «Κάποια στιγμή, μπορεί να λάβετε ένα σημείωμα ή να σας συναντήσει η ασφάλεια στην πύλη. Πρόθεση των αεροπορικών είναι να σας εκφοβίσει και να ανακτήσει αυτό που θεωρεί ότι έχασε σε έσοδα», συμπλήρωσε ο ίδιος.
Σημείωσε όμως ότι τελικά πρόκειται για ένα πρόβλημα που έχουν δημιουργήσει οι ίδιες οι αεροπορικές, μέσω «ανόητων», όπως τις χαρακτήρισε, μεθόδων τιμολόγησης. «Είναι σχεδόν σαν να ζητούν» από τους επιβάτες να ακολουθήσουν αυτή την τακτική, τόνισε.