«Πράσινο» υδρογόνο: Προς ευρωπαϊκή χρηματοδότηση «οδεύει» mega πρότζεκτ 1 δισ. ευρώ του ΔΕΣΦΑ
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το πρώτο στάδιο έγκρισης από την Κομισιόν της πρότασης του ΔΕΣΦΑ για τη δημιουργία ενός συστήματος αγωγών μήκους 540 χλμ, που θα διασχίζει το μεγαλύτερο μέρος της ηπειρωτικής Ελλάδας και θα μεταφέρει αποκλειστικά «πράσινο» υδρογόνο. Η έγκριση φέρνει ένα βήμα πιο κοντά την ένταξη του mega πρότζεκτ (προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ) στην νέα 6η λίστα των Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) «Υδρογόνο», γεγονός το οποίο θα ανοίξει τον δρόμο για την ευρωπαϊκή χρηματοδότησή του.
Το πρώτο στάδιο αφορά την πρόκριση της πρότασης από την αρμόδια ευρωπαϊκή επιτροπή τεχνικής αξιολόγησης των πρότζεκτ που είχαν υποβληθεί. Πρόκειται για εξαιρετικά θετική εξέλιξη, καθώς από τα 47 πρότζεκτ υδρογόνου και ηλεκτρολυτών, τα οποία ήταν υποψήφια στην Ομάδα Hi-East, «πέρασαν» μόλις δύο.
Η επιτροπή έκρινε την πρόταση επιλέξιμη για ένταξη στα PCI, δημιουργώντας έτσι ευοίωνες προϋποθέσεις και για τη δεύτερη και τελική βαθμολόγηση των σχετικών υποψηφιοτήτων – από την επόμενη επιτροπή αξιολόγησης, που θα απαρτίζεται από τις εθνικές αρχές των αντίστοιχων κρατών-μελών και εκπροσώπους της Κομισιόν.
Η λίστα των προκριθέντων έργων για την 6η λίστα των PCI θα δημοσιευθεί τον Νοέμβριο από τις Βρυξέλλες, με την παρουσία του πρότζεκτ του ΔΕΣΦΑ σε αυτήν να «ξεκλειδώνει» σημαντικά κοινοτικά κεφάλαια για την υλοποίησή του. Το πρότζεκτ βρίσκεται σε συντονισμό με αντίστοιχο έργο που προωθεί ο Διαχειριστής του βουλγαρικού συστήματος μεταφοράς Bulgartransgaz, καθώς τα δύο συστήματα μεταφοράς Η2 θα διασυνδέονται στα σύνορα των δύο χωρών. Και το έργο της Bulgartransgaz «πέρασε» την πρώτη αξιολόγηση.
Την ίδια στιγμή, εξίσου θετικά έκλεισε ο πρώτος κύκλος αξιολόγησης και για το σχέδιο ανάπτυξης αποθήκης διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο, με φορέα υλοποίησης την Energean και την υποστήριξη επίσης του ΔΕΣΦΑ. Το πρότζεκτ, το οποίο έχει υποβληθεί προς ένταξη στα Έργα Κοινού ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) για υποδομές αποθήκευσης CO2, προκρίθηκε επίσης ως επιλέξιμο, από τη διαδικασία τεχνικής αξιολόγησης. Επομένως, πραγματοποίησε κι αυτό το πρώτο κρίσιμο βήμα, ώστε να εξασφαλίσει κοινοτική χρηματοδότηση.
Δίκτυο αγωγών 540 χλμ.
Όπως είχε γράψει πρώτο το Insider.gr, αναδεικνύοντας την υποβολή των «συντονισμένων» προτάσεων από τον ΔΕΣΦΑ και την Bulgartransgaz, τα πρότζεκτ των δύο Διαχειριστών αφορούν την κατασκευή εντελώς νέων δικτύων αγωγών (ένα σε κάθε χώρα), με αποκλειστική αποστολή τη διακίνηση 100% υδρογόνου. Το ελληνικό δίκτυο θα συνδέει μεταξύ άλλων την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καταλήγοντας στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, όπου θα «επικοινωνεί» με το βουλγαρικό σύστημα αγωγών, το οποίο θα διασχίζει όλη τη γειτονική χώρα.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας