Άμυνα και οικολογία: Η Ε.Ε. αναζητεί την ισορροπία
Πηγή Φωτογραφίας: Αρχείου
Σε μια νέα στρατηγική, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να καταστήσει την αμυντική βιομηχανία πιο «βιώσιμη» , ενώ εκπρόσωποι της τελευταίας υποστηρίζουν ότι αυτό δεν πρέπει να έχει αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα και την ανταγωνιστικότητα της Ένωσης στο θέμα.
Η ανάγκη να καταστεί η αμυντική βιομηχανία και οι ένοπλες δυνάμεις πιο βιώσιμες δεν είναι νέα, αλλά αποτελεί ολοένα και περισσότερο μέρος των προσπαθειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μειώσει τις εκπομπές στο πλαίσιο του Πράσινου Συμφώνου για την Ευρώπη (Πράσινη Συμφωνία ).
Η Στρατηγική Πυξίδα — η στρατιωτική στρατηγική της ΕΕ — διευκρινίζει επίσης ότι οι ένοπλες δυνάμεις και οι επιχειρήσεις πρέπει να συμμετέχουν στην οικολογική μετάβαση.
Στο εξής, οι ένοπλες δυνάμεις των κρατών μελών θα πρέπει να εξισορροπήσουν «την ανάγκη προσαρμογής σε πιο δύσκολα περιβάλλοντα και μείωση της εξάρτησης από ορυκτά καύσιμα, [και] την επιχειρησιακή απόδοση» , μπορούμε να διαβάσουμε στην τελευταία στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Οι ένοπλες δυνάμεις είναι από τη φύση τους «ενεργοβόρες» και αποτελούν τον «μεγαλύτερο δημόσιο ιδιοκτήτη δωρεάν γης και υποδομών στην ΕΕ» , υπογραμμίζει το ευρωπαϊκό στέλεχος.
Ο αντίκτυπός τους στο περιβάλλον «παρέχει επίσης ευκαιρίες για να γίνει πιο αποτελεσματικός και να προσφέρει οφέλη για το κλίμα και τη βιοποικιλότητα σε κλίμακα », αναφέρει η στρατηγική.
Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέτρεψε τα κράτη μέλη να συνεργαστούν για την ανάπτυξη βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (CAD).
«Η ΕΕ θα εντείνει τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών προκειμένου να μειώσει τον κίνδυνο κατακερματισμού και να διασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των ενόπλων δυνάμεων της ΕΕ, δημιουργώντας παράλληλα οικονομίες κλίμακας, για παράδειγμα με την ανάπτυξη προτύπων για βιώσιμα καύσιμα», είπε .
Επί του παρόντος, τα αειφόρα αεροπορικά καύσιμα βασίζονται στην ανάμειξη με κανονικό καύσιμο για περίπου το 50% του μείγματος.
Ωστόσο, «το μεγαλύτερο ζήτημα δεν θα είναι το όριο του μείγματος, αλλά η προσφορά: πώς θα κλιμακώσουμε αυτόν τον κλάδο για να καλύψει τη μελλοντική ζήτηση; Ο Steven Gillard, επικεφαλής αμυντικής βιωσιμότητας της Boeing, δήλωσε στο EURACTIV .
Όμως οι βιομηχανίες φαίνονται αισιόδοξες. Οι αμυντικές εταιρείες Airbus, Safran, GE, Rolls-Royce, Dassault, Boeing και Pratt & Whitney έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν ουδετερότητα άνθρακα για την πολιτική αεροπορία έως το 2050, αξιοποιώντας τους DAC.
Στη φετινή Αεροπορική Έκθεση του Παρισιού, η οποία συγκεντρώνει τις κορυφαίες αεροδιαστημικές εταιρείες, βιομηχανίες και κυβερνήσεις στον κόσμο, δεσμεύτηκαν να χρησιμοποιούν πιο βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, επιδεικνύοντας τη δέσμευσή τους για τη βελτίωση της βιωσιμότητας των προϊόντων τους.
Πέρα από τις ΕΑΒ, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ θα δημιουργήσει έναν μηχανισμό υποστήριξης για το κλίμα και την άμυνα για τον εντοπισμό “κενών και ευκαιριών για συνεργασία” , ιδίως στην έρευνα και ανάπτυξη πράσινων προτύπων, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην καινοτομία.
Η πρόσκληση για έργα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας (ΕΤΑ) για το 2023 θα χρηματοδοτήσει έρευνα για εναλλακτικά καύσιμα για αεριωθούμενα και οχήματα και ανακύκλωση απορριμμάτων από στολές, κράνη, μπότες ή σακίδια στρατιωτών.
Πιο πράσινη ενέργεια
Η Επιτροπή ελπίζει ότι μια πιο πράσινη άμυνα μπορεί επίσης να βελτιώσει τις επιχειρησιακές της επιδόσεις.
«Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και της βιωσιμότητας […] ενισχύει την ασφάλεια και την ελεύθερη κυκλοφορία των ενόπλων δυνάμεων », αναφέρει η ανακοίνωση της ΕΕ. ” Μειώνει όχι μόνο το αποτύπωμα άνθρακα, αλλά και το κόστος, το υλικοτεχνικό φόρτο και την αυτάρκεια στο επιχειρησιακό πλαίσιο” .
Η μεγάλη εξάρτηση των εθνικών ενόπλων δυνάμεων από ανεξάρτητες πηγές και προμηθευτές ενέργειας τονίστηκε επίσης από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Άμυνας και το ερευνητικό κέντρο της Επιτροπής σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα.
Αυτή η «εξάρτηση» δείχνει ότι ο αμυντικός τομέας «πρέπει επομένως να αυξήσει την ανθεκτικότητά του στην κλιματική αλλαγή» , υπογραμμίζει η μελέτη, η οποία ζητά «μέτρα υπέρ της βιώσιμης ενέργειας» και «προστασία του κλίματος» της άμυνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Ένας πιο βιώσιμος στρατός είναι ένας πιο λειτουργικά αποτελεσματικός και ανθεκτικός στρατός », δήλωσε ο Gillard της Boeing στο EURACTIV.
“Το να μπορείς να χρησιμοποιείς λιγότερα καύσιμα, να αξιοποιείς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σημαίνει ότι σώζεις ζωές” , πρόσθεσε, επειδή “στο Αφγανιστάν, για παράδειγμα, ένα μεγάλο μέρος των απωλειών οφείλεται στις αυτοκινητοπομπές υλικοτεχνικής προστασίας .
Τα στρατιωτικά οχήματα και τα αεροσκάφη που καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα έχουν μεγαλύτερη αντοχή, δηλαδή μένουν στη θέση τους περισσότερο, πράγμα που τελικά μεταφράζεται σε μεγαλύτερη ικανότητα μάχης, εξήγησε ο κ. Γκίλαρντ.
Είπε επίσης ότι τα CAD «παρήχθησαν εντός των συνόρων μας, κάτι που, από στρατιωτική άποψη, φέρνει ενεργειακή ασφάλεια» .
«Όταν παράγω [ενέργεια] πιο κοντά στο σημείο όπου γίνονται επιχειρήσεις, είναι υλικοτεχνική ανθεκτικότητα. »
Αυτή η παραγωγή θα μπορούσε να λάβει διάφορες μορφές, για παράδειγμα μέσω της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως τα ηλιακά πάνελ.
Ο Steven Gillard υπογράμμισε επίσης τη σημασία της ψηφιακής τεχνολογίας από το στάδιο του σχεδιασμού και στην κατασκευή νέων αεροσκαφών.
«Χρησιμοποιώντας λιγότερη ενέργεια και λιγότερα εξαρτήματα, γρηγορότερα από τον αντίπαλό μου και με χαμηλότερο κόστος, θα είμαι σε θέση να το παράγω και να το εισαγάγω στο γήπεδο πριν από αυτόν», εξήγησε . Οι ψηφιακές συσκευές εκπαίδευσης θα μείωναν επίσης τον αριθμό των ατυχημάτων.
Επιτυχία της αποστολής
Ωστόσο, με την ώθηση προς την πράσινη άμυνα, η αποτελεσματικότητα των ενόπλων δυνάμεων δεν θα πρέπει να τεθεί σε κίνδυνο, ανέφεραν αρκετές πηγές της βιομηχανίας της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης με τις οποίες επικοινώνησε η EURACTIV.
Η πρόταση της Επιτροπής αναφέρει ότι μια «συνεκτική και έξυπνη προσέγγιση για την προσαρμογή του κλίματος και τις προσπάθειες μετριασμού της κλιματικής αλλαγής από τις ένοπλες δυνάμεις πρέπει να διασφαλίζει […] την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα. »
Ο κ. Γκίλαρντ τόνισε ότι «η νούμερο ένα προτεραιότητά μας είναι η μαχητική αποτελεσματικότητα και δεν θα κάνουμε τίποτα για να τη διακυβεύσουμε» . Τόνισε επίσης την ασφάλεια των χειριστών.
Μία από τις «μείζονες προκλήσεις» της πράσινης άμυνας, σύμφωνα με το γαλλικό υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων, είναι «να ληφθεί υπόψη η ιδιαιτερότητα της αμυντικής αποστολής στις συλλογικές προσπάθειες μετριασμού και ενεργειακής μετάβασης» , ενώ «δεν επηρεάζει την επιχειρησιακή την απόδοση και την ανωτερότητα των δυνάμεων », συνέχισε.
Το στέλεχος της ΕΕ συνέστησε επίσης ότι τα σενάρια που φαντάζονται για την εφαρμογή της ικανότητας ταχείας ανάπτυξης της ΕΕ, της μελλοντικής δύναμης αντίδρασης του μπλοκ, περιλαμβάνουν προβληματισμό για την οικολογική μετάβαση, χωρίς να διευκρινίζει πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό.
Η ανταπόκριση στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις και προκλήσεις θα μπορούσε να επιβάλει πρόσθετο κόστος στις αμυντικές εταιρείες που εδρεύουν στην ΕΕ, το οποίο θα μπορούσε να επηρεάσει την ανταγωνιστικότητά τους στην παγκόσμια αγορά, εάν άλλες δεν τηρούν τα ίδια πρότυπα.
«Για να αποφευχθεί η απώλεια ανταγωνιστικότητας των δικών μας βιομηχανιών, είναι απαραίτητο να υιοθετήσουμε μια αυστηρή πολιτική προμηθειών με τρίτες χώρες που πρέπει να εφαρμόζουν αυτές τις απαιτήσεις περιβαλλοντικής συμμόρφωσης προκειμένου να είναι επιλέξιμες για τον προϋπολογισμό άμυνας και ασφάλειας της ΕΕ. ΕΕ», Jean – Ο Marc Vesco, συνιδρυτής της ευρωπαϊκής εταιρείας αμυντικών συμβούλων C&V Consulting, δήλωσε στο EURACTIV.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας