Επιταχύνεται η διαδικασία αξιοποίησης για τις μαρίνες της χώρας που βρίσκονται υπό παραχώρηση. Παράλληλα, δύο επιχειρηματικά σχήματα έχουν αναδυθεί σε βασικούς πόλους, ελέγχοντας έναν αυξανόμενο αριθμό μαρινών, ενώ μερίδιο από την αγορά αυτή διεκδικούν πλέον και άλλοι ισχυροί όμιλοι. Πρόκειται για αγορά, ο κύκλος εργασιών της οποίας –όσον αφορά μόνον στα τέλη ελλιμενισμού και όχι και στις υπόλοιπες δραστηριότητες εκμετάλλευσης, που δημιουργούν εξίσου σημαντικό τζίρο– υπολογίζεται πως προσεγγίζει τα 100 εκατ. και βαίνει αυξανόμενος, καθώς η χώρα έχει καταστεί κορυφαίος προορισμός για ναύλωση μεγάλων σκαφών αναψυχής. Ο λόγος για τις μαρίνες που τελούν υπό παραχώρηση σε ιδιώτες και όχι αυτές που εκμεταλλεύονται τα λιμενικά ταμεία.
Σε πρωταγωνίστριες έχουν αναδειχθεί αφενός η θυγατρική της Lamda Development, Lamda Marinas Investment και αφετέρου η D-marinas Hellas, συμφερόντων της CVC Capital. Ωστόσο, σημαντικότατο ρόλο διεκδικεί πλέον και η Ακτωρ Παραχωρήσεις με τη Reds, αμφότερες συμφερόντων του ομίλου Ελλάκτωρ, που έχουν αναλάβει την παραχώρηση της μεγαλύτερης μαρίνας της χώρας, αυτή του Αλίμου. Την ίδια ώρα, σημαντικά μερίδια κατέχουν η Αβαξ, που ελέγχει τη μαρίνα Αθηνών στο στάδιο Ειρήνης και Φιλίας και η μαρίνα Βουλιαγμένης, που ανήκει στον Αστέρα και η επέκταση και αναβάθμιση της οποίας ολοκληρώνεται αυτό το διάστημα.
Η απουσία σοβαρών λιμενικών υποδομών για τη φιλοξενία ενός ολοένα και μεγαλύτερου αριθμού μεγάλων σκαφών αναψυχής, ελληνικών και ξένων, οδηγεί τις σημαντικές επενδύσεις που γίνονται στον κλάδο. Οι ελληνικές θάλασσες παραμένουν και φέτος νούμερο ένα προορισμός παγκοσμίως για ναυλωμένα super yachts. Είναι ίσως χαρακτηριστικό πως το μερίδιο της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά του yacht chartering είναι πολλαπλάσιο από αυτό του ελληνικού τουρισμού εν γένει.
Βάσει των επιβεβαιωμένων κρατήσεων για το σύνολο της φετινής χρονιάς (στοιχεία Μαΐου), η Ελλάδα έχει μερίδιο αγοράς 27% επί του συνόλου των εβδομάδων κρατήσεων θαλαμηγών μήκους άνω των 20 μέτρων, σύμφωνα με στοιχεία της International Yacht Company (IYC). Πρόκειται για μερίδιο αυξημένο κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες από το 24% του 2022. Και διπλάσιο σχεδόν της δεύτερης Γαλλίας, που βρίσκεται στο 15%.
Η Lamda Marinas Το γεγονός αυτό εξηγεί και το ενδιαφέρον που εκδήλωσε η Lamda Marinas για την υποπαραχώρηση, για 40 έτη, του δικαιώματος κατασκευής, λειτουργίας, διαχείρισης, συντήρησης και εκμετάλλευσης της μαρίνας μεγάλων σκαφών (τύπου mega yacht) στην Κέρκυρα. Η θυγατρική της Lamda Development, επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ και το συνολικό τίμημα που θα καταβάλει για την 40ετή περίοδο θα ξεπεράσει τα 89 εκατ.. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή 98 θέσεων σκαφών μήκους 30 έως 140 μέτρων και χρήση εμπορικών καταστημάτων, εστίασης, ξενοδοχείων και γραφείων έως 7.800 τετραγωνικών. Η κατασκευή του έργου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 50 εκατ.
Παράλληλα, η Lamda Marinas διαχειρίζεται και την πρώτη μαρίνα που αναβαθμίστηκε στη χώρα, αυτή στον Φλοίσβο, ενώ έχει αναλάβει και τη διαχείριση της μαρίνας του Αγίου Κοσμά, στο πλαίσιο παραχώρησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό στη μητρική της Lamda Development. Υπολογίζεται πως το μερίδιο του συγκεκριμένου ομίλου στον κύκλο εργασιών του κλάδου ανέρχεται στο 30%.
Η D-marin Την ίδια ώρα, το «αντίπαλον δέος», η D-marin διαχειρίζεται τρεις μαρίνες στην Ελλάδα, αυτές της Ζέας, της Λευκάδας και των Γουβιών Κέρκυρας, με συνολική δυναμικότητα 2.510 θέσεων ελλιμενισμού. Η μεγαλύτερη είναι αυτή της Κέρκυρας με 1.198 θέσεις για σκάφη έως 60 μέτρων, ακολουθεί της Ζέας με 670 θέσεις και μετά της Λευκάδας με 620 θέσεις. Παράλληλα συμμετέχει μαζί με την ΤΕΜΕΣ στην κοινοπραξία που ανέλαβε την παραχώρηση της μαρίνας της Πύλου. Επιπλέον, τόσο η Dmarin όσο και η Lamda Marinas διεκδικούν την παραχώρηση της μαρίνας στο Αργοστόλι, ο διαγωνισμός για την οποία βρίσκεται σε εξέλιξη.
Τα τέλη ελλιμενισμού δεν αποτελούν παρά μικρό μόνο μέρος του συνολικού κύκλου εργασιών στις μεγάλες μαρίνες της χώρας, καθώς η ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων και δραστηριοτήτων φιλοξενίας, όπου υπάρχουν, παράγουν πολλαπλάσιες χρηματοροές. Γι’ αυτό και αναμένεται το επενδυτικό ενδιαφέρον να παραμείνει ισχυρό και στις επόμενες διαγωνιστικές διαδικασίες, όπως για τη μαρίνα στη Θεσσαλονίκη, αλλά και υποπαραχωρήσεις, όπως σε αυτές που αξιολογεί να προχωρήσει ο όμιλος Γκριμάλντι με τα δύο λιμενικά καταφύγια της Ηγουμενίτσας.