Bloomberg: Με την απόσυρση της Ρωσίας από τη συμφωνία για τα σιτηρά ο Δούναβης αποκτά καίρια σημασία
Πηγή Φωτογραφίας: AP Photo/Andrew Kravchenko, File
Η απειλή μιας ρωσικής επίθεσης προς τα λιμάνια και τα πλοία της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα θα την αναγκάσει να εξάγει τις τεράστιες ποσότητες σιτηρών της οδικώς, σιδηροδρομικώς και μέσω ποταμών, όπως σημειώνει το Bloomberg. Όμως όλα αυτά είναι γεμάτα προκλήσεις.
Μετά την έξοδο από τη συμφωνία εξαγωγής σιτηρών νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, η Ρωσία ανακοίνωσε ότι όλα τα πλοία που κατευθύνονται προς τα ουκρανικά λιμάνια θα θεωρούνται πλέον στρατιωτικά σκάφη. Με τις συγκομιδές να έρχονται, αυτό σημαίνει ότι οι Ουκρανοί αγρότες δεν θα μπορούν πλέον να βασίζονται στη διαδρομή που χρησιμοποιήθηκε για τη διακίνηση περίπου του μισού όγκου της περσινής σοδειάς.
Αυτό αυξάνει την πίεση στις παγκόσμιες αγορές τροφίμων και επιφέρει σοβαρό πλήγμα σε μια από τις μεγαλύτερες πηγές εσόδων της Ουκρανίας.
Η αποκοπή των λιμανιών θα μειώσει τη μηνιαία εξαγωγική ικανότητα της Ουκρανίας από περίπου 7-8 εκατ. τόνους σε περίπου 4 εκατ. τόνους το πολύ, εκτίμησε ο Alexandre Marie, επικεφαλής αναλυτής της Agritel, του βραχίονα γεωργικών αναλύσεων της Argus Media.
Φέρνει όμως και μια σειρά από λογιστικά προβλήματα. Η είδηση έχει αναζωπυρώσει τους φόβους για παγκόσμιο πληθωρισμό τροφίμων και θα ασκήσει πρόσθετη οικονομική πίεση στους Ουκρανούς αγρότες. Αναγκάζει τη χώρα να διπλασιάσει τις μακρύτερες και ακριβότερες διαδρομές προς τις παγκόσμιες αγορές. Η πιο προφανής είναι ο Δούναβης.
Αλλά ο καύσωνας που βρίσκεται σε εξέλιξη στο νότιο τμήμα της Ευρώπης μειώνει τη στάθμη των ποταμών και περιορίζει την εξαγωγική ικανότητα, γεγονός που θα καταστήσει τη μεταφορά σιτηρών ακόμη πιο δύσκολη.
Οι χερσαίες διαδρομές αμφισβητούνται επίσης από το γεγονός ότι τα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης συνεχίζουν να αντιδρούν στις εισροές σιτηρών από την Ουκρανία καθώς οι τοπικοί αγρότες διαμαρτύρονται ότι οι εισαγωγές αποτελούν απειλή για τον βιοπορισμό τους.
Από αυτές τις επιλογές, τα λιμάνια του ποταμού Δούναβη ειδικότερα “πρόκειται να στηριχθούν εκτενώς”, δήλωσε ο Michael Magdovitz, αναλυτής της Rabobank. Ο όγκος των καλλιεργειών που μεταφέρονται κατά μήκος του ποταμού έχει αυξηθεί από περίπου 1,4 εκατ. τόνους σε 2 εκατ. τόνους το μήνα κατά το προηγούμενο έτος. Τον Μάιο και τον Ιούνιο, οι μεταφορές αυτές ξεπέρασαν ακόμη και τον διάδρομο της Μαύρης Θάλασσας, όπου οι επιθεωρήσεις επιβράδυναν τη ροή των πλοίων.
Από τον Δούναβη, τα σιτηρά μπορούν είτε να μεταφερθούν απευθείας σε κοντινούς αγοραστές είτε να μεταφερθούν σε κόμβους όπως η Κωνστάντζα στη Ρουμανία, όπου φορτώνονται σε μεγαλύτερα πλοία για μεγαλύτερα ταξίδια. Μια δυσκολία, ωστόσο, είναι ότι επειδή τα μεγαλύτερα πλοία δεν μπορούν να ταξιδέψουν στον ποταμό, “θα πρέπει να συμπιέσετε τα logistics μέσα από αυτό το πολύ μικρό κανάλι”, δήλωσε ο Magdovitz. Ο καύσωνας που πλήττει τη νότια Ευρώπη επιτείνει το ζήτημα.
Στη Ρουμανία, η στάθμη του Δούναβη είναι σχεδόν 40% χαμηλότερη από τη μέση στάθμη του τον Ιούλιο λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, σύμφωνα με το ίδρυμα διαχείρισης υδάτων της Ρουμανίας. Παραμένει αρκετά πάνω από το χαμηλό επίπεδο δύο δεκαετιών που είχε επιτευχθεί πέρυσι, αλλά μπορεί να μειωθεί περαιτέρω την επόμενη εβδομάδα.
“Το πρόβλημα είναι επίσης ότι η στάθμη του νερού στο Δούναβη μειώνεται μέρα με τη μέρα λόγω της ξηρασίας, οπότε δεν μπορείτε να φορτώσετε φορτηγίδες με σιτάρι σε πλήρη χωρητικότητα”, δήλωσε ο Andrei Balasoiu, trader σιτηρών με έδρα την Κωνστάντζα.
Οι σιδηροδρομικές και οδικές διαδρομές θα είναι επίσης καίριας σημασίας. Παρόλο που τα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης συνεχίζουν να αντιδρούν στην αγορά ουκρανικών σιτηρών, οι χώρες αυτές εξακολουθούν να επιτρέπουν τη διέλευση των καλλιεργειών από τα σύνορά τους για την πραγματοποίηση παραδόσεων. Ακόμα κι έτσι, ο όγκος των σιτηρών που μεταφέρονται σιδηροδρομικώς και οδικώς έχει μειωθεί από τον Μάρτιο, όταν άρχισαν να αυξάνονται οι πολιτικές εντάσεις.
Οι traders έχουν ήδη χρησιμοποιήσει τις εναλλακτικές διαδρομές. Το ερώτημα τώρα είναι για πόσο καιρό θα είναι η μόνη επιλογή και αν μπορεί να κανονιστεί μια νέα συμφωνία για τη Μαύρη Θάλασσα, δήλωσε ο Sergey Feofilov, επικεφαλής της εταιρείας αναλύσεων UkrAgroConsult.
Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι θα ήταν πρόθυμη να επιστρέψει στη συμφωνία, εάν τηρηθούν οι όροι που θέτει. Εδώ και μήνες έχει απαιτήσει να επανασυνδεθεί μία από τις γεωργικές τράπεζες της στο διεθνές σύστημα πληρωμών SWIFT και έχει προβεί σε πρόσθετες απαιτήσεις σχετικά με την εφοδιαστική και την ασφάλιση. Οι ρωσικές τράπεζες αποκόπηκαν από το SWIFT μετά την πλήρους κλίμακας εισβολή στην Ουκρανία.
Οι απειλές αυτής της εβδομάδας στη Μαύρη Θάλασσα “μας απομακρύνουν περισσότερο” από τις προσπάθειες για την επαναλειτουργία του διαδρόμου, δήλωσε ο Stephane Dujarric, εκπρόσωπος του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη.
Η Ουκρανία έχει δηλώσει ότι σχεδιάζει να ενισχύσει την εξαγωγική ικανότητα μέσω εναλλακτικών οδών, αν και αυτό μπορεί να πάρει χρόνο. Ο υπουργός υποδομών της χώρας εκτίμησε ότι μόνο ο Δούναβης θα μπορούσε να διαχειριστεί 23 έως 25 εκατ. τόνους εξαγωγών τροφίμων φέτος, περίπου το ήμισυ των ετήσιων προπολεμικών εξαγωγών σιτηρών της χώρας. Η USAID έχει επίσης υποσχεθεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της χωρητικότητας.
Ενώ ο ποταμός και οι οδικοί διάδρομοι αποτελούσαν ήδη μια οικονομική σανίδα σωτηρίας, τώρα θα έχουν μεγαλύτερη επιρροή στην παγκόσμια προμήθεια σιτηρών και θα αποτελέσουν το κλειδί για τη συμβολή στη μείωση του αυξανόμενου κόστους των τροφίμων. Οι δρόμοι “πιθανώς δεν θα είναι αρκετοί, αλλά θα καλύψουν ένα μεγάλο κομμάτι των αναγκών”, δήλωσε ο Roman Slaston, επικεφαλής της Ουκρανικής Λέσχης Αγροτικών Επιχειρήσεων.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας