Επιτυχημένες συνταγές του μακρινού παρελθόντος, όταν ως ο μοναδικός πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας εκπαίδευε τις Ελληνίδες νοικοκυρές για το πώς να κάνουν χρήση των πρώτων οικιακών ηλεκτρικών συσκευών για να πουλήσει ρεύμα, ενσωματώνει η ΔΕΗ στη στρατηγική της στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού, καθώς η ενεργειακή μετάβαση αλλάζει το ενεργειακό προφίλ των πελατών της και ανεβάζει τις απαιτήσεις τους.
Με αυτή τη στρατηγική συνδέεται το ενδιαφέρον της εταιρείας για την εξαγορά της «Κωτσόβολος» που αποκάλυψε χθες το Mononews και για το οποίο στελέχη της ΔΕΗ δήλωναν «ουδέν σχόλιον». Ωστόσο το ενδιαφέρον για τη μεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής πώλησης ηλεκτρικών ειδών της χώρας από τη ΔΕΗ φαίνεται να αποτελεί τη συνέχεια μιας πελατοκεντρικής φιλοσοφίας εμπορικής πολιτικής που αναπτύσσει τα δύο τελευταία χρόνια η διοίκηση του κ. Γιώργου Στάσση, ξεκινώντας από την αναβάθμιση των καταστημάτων της και τη λειτουργία τους ως «εκπαιδευτικών και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών κέντρων».
Φωτοβολταϊκά συστήματα, αντλίες θερμότητας, φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έξυπνες ηλεκτρικές συσκευές, μπαταρίες αποθήκευσης, πράσινα πιστοποιητικά και έξυπνη διαχείριση ενέργειας είναι μερικά μόνο από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που η ΔΕΗ παρέχει ήδη στους πελάτες της, καθώς αποτελεί στρατηγικό στόχο ο μετασχηματισμός της σε ένα ολοκληρωμένο utility που θα καλύπτει πλήρως τις νέες ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή. Σε περίπτωση εξαγοράς της «Κωτσόβολος» η ΔΕΗ τοποθετείται σε κεντρικά σημεία σε όλη τη χώρα και αποκτά ένα ισχυρό δίκτυο λιανικής και υποδομής logistics που δεν διαθέτει η ίδια και τεχνογνωσία προσωπικού στις πωλήσεις προϊόντων συναφών με την ηλεκτρική ενέργεια. Η αγορά συνδέει το ενδιαφέρον της ΔΕΗ για την «Κωτσόβολος» και με τα μελλοντικά προγράμματα αντικατάστασης οικιακών ηλεκτρικών συσκευών και εγκατάστασης αντλιών θερμότητας, τα οποία θα μπορεί να αξιοποιήσει συνδυαστικά με άλλες παροχές και την προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος για τους περίπου 6,5 εκατ. πελάτες της.
Σε ενδεχόμενη εξαγορά της «Κωτσόβολος» από τη ΔΕΗ, αρκετοί βλέπουν ομοιότητες με την εξαγορά της «Γερμανός» από τον ΟΤΕ.
Κάποιοι παρομοιάζουν την κίνηση της ΔΕΗ με αυτή που έκανε προ 15ετίας ο ΟΤΕ εξαγοράζοντας τα καταστήματα Γερμανός που του διασφάλισαν ένα στρατηγικό δίκτυο πώλησης αποκλειστικής συνεργασίας.
Η άποψη που επικρατεί στη ΔΕΗ είναι ότι όσο μετασχηματίζεται ο τομέας της ενέργειας ο καταναλωτής θα αναζητεί όλο και περισσότερο λύσεις για την αποδοτικότερη διαχείριση της ενέργειας που καταναλώνει, τις οποίες μπορεί να βρίσκει με την καθοδήγηση εκπαιδευμένου προσωπικού κατά την επίσκεψή του σε φυσικά καταστήματα του δικτύου της.
Κατά το μοντέλο που η ΔΕΗ τη δεκαετία του ’70 εκπαίδευε τα νοικοκυριά πώς θα χρησιμοποιούν τις ηλεκτρικές συσκευές, σήμερα οι καταναλωτές θα εκπαιδεύονται και θα παίρνουν χρήσιμες συμβουλές για τα νέα ενεργειακά προϊόντα και υπηρεσίες μέσα από ένα αναβαθμισμένο δίκτυο λιανικής πώλησης. Για τη ΔΕΗ μάλιστα, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, αυτό αποτελεί στρατηγικό στόχο που θα υλοποιηθεί ακόμη και εάν δεν προχωρήσει η εξαγορά της «Κωτσόβολος». Η ΔΕΗ εμφανίζεται αυτή τη στιγμή ως η μοναδική εκτός κλάδου λιανικού εμπορίου που διεκδικεί την «Κωτσόβολος». Για την απόκτησή της, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, θα χρειαστεί να επενδύσει ένα πολύ μικρό ποσό της τάξης των 300 εκατ. σε σχέση με το συνολικό επενδυτικό της πρόγραμμα των 11 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτής της πελατοκεντρικής στρατηγικής εξάλλου η ΔΕΗ προχωράει στην επέκταση του δικτύου της στη λιανική αγορά αξιοποιώντας και το μοντέλο franchise. Μέσω του προγράμματος «ΔΕΗ myStore» ανοίγει τον δρόμο σε ιδιώτες για να αποκτήσουν κατάστημά της, το οποίο θα λειτουργεί με το μοντέλο της δικαιοχρησίας. Η ΔΕΗ, σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα της, θα αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την κατασκευή και διαμόρφωση του καταστήματος και θα το παραδίδει «με το κλειδί στο χέρι». Θα γίνεται υπομίσθωση του καταστήματος από την Επιχείρηση στον δικαιούχο, ενώ ο χρόνος απόσβεσης εκτιμάται σε τρία έτη. Η ΔΕΗ επιλέγει η ίδια την τοποθεσία που θα ανοίξουν τα καταστήματα και στην παρούσα φάση ενδιαφέρον μπορεί να εκδηλωθεί από ιδιώτες έως και τις 29 Αυγούστου, για τις περιοχές της Βούλας, της Κηφισιάς και της Πετρούπολης.
Πηγή: kathimerini.gr