Λιανεμπόριο: Μούδιασμα στην αγορά και στροφή πολυεθνικών στην Ελλάδα
Πηγή Φωτογραφίας: Eurokinissi (Αρχείου)
Αβέβαιοι εμφανίζονται οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανεμπορίου στην Ελλάδα, σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις τους σε πωλήσεις κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023. Αυτό προκύπτει από αναφορά στην έρευνα του Danos Group an Alliance Member of BNB Paribas.
H συγκεκριμένη αβεβαιότητα έρχεται σε αντίθεση με τον δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών για το λιανεμπόριο, ο οποίος αυξήθηκε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με το προηγούμενο, ανερχόμενος στις 111,6 μονάδες (από 104,7), ενώ απέδωσε κάπως χειρότερα από ό,τι στο αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους (98,8 μονάδες). Περνώντας στο δεύτερο εξάμηνο και συγκεκριμένα στον Ιούνιο που μας πέρασε, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία και διαμορφώθηκε στις 108,6 μονάδες (από 105,1 μονάδες τον Μάιο), σε υψηλότερα επίπεδα από το αντίστοιχο περυσινό (103,9 μονάδες).
Εκτίμηση για μειωμένες πωλήσεις από τις εταιρείες του κλάδου
Εταιρείες του κλάδου λιανικής εκφράζουν την εκτίμηση ότι οι πωλήσεις τους έχουν μειωθεί, ενώ το 56% (από 40% πέρυσι) εκφράζουν το αντίθετο. Με τα αποθέματα να αυξάνονται ελαφρώς (κατά μία μονάδα), ο δείκτης των προβλεπόμενων πωλήσεων αυξήθηκε από +12 σε +17 βαθμούς, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζονται στην εξαμηνιαία έρευνα του Danos Group για το 2023.
Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, είναι ότι διατηρήθηκε η ισορροπία των τιμών σε έντονα πληθωριστικά επίπεδα (+57 από +62 μονάδες), με μόλις 1% των επιχειρήσεων να προβλέπουν πτώση των τιμών και 58% (αντί 62% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022) να αναμένουν αύξηση. Με εξαίρεση τα τρόφιμα και ποτά όλοι οι κλάδοι του λιανικού εμπορίου που εξετάζονται εμφάνισαν ενίσχυση των προσδοκιών κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Οι αφίξεις πολυεθνικών παικτών στην Ελλάδα
Ο πόλεμος στην Ουκρανία είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του κύκλου εργασιών και την απώλεια ορισμένων ομάδων-στόχων για τις υπάρχουσες εταιρείες στην Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια αναζήτησης εναλλακτικών αγορών από αρκετές αλυσίδες λιανικής, αρκετές από αυτές έστρεψαν το ενδιαφέρον τους προς την Ελλάδα. Τέτοια παραδείγματα αποτελούν η πολωνική, Sinsay, η οποία άνοιξε ήδη ένα
κατάστημα στο Ηράκλειο Κρήτης, ενώ η Lilly Drogerie – με αντικείμενο την πώληση προϊόντων ατομικής περιποίησης και ομορφιάς – άνοιξε 11 καταστήματα στην περιοχή της Αττικής και συγκεκριμένα σε Αιγάλεω, Αχαρνές, Μαρούσι, Νέα Χαλκηδόνα, Μελίσσια, Αθήνα, Καλλιθέα, δύο στον Πειραιά, και δύο στου Ζωγράφου.
Την ίδια στιγμή, ένας άλλος λιανέμπορος από την Πολωνία, η Pepco, άνοιξε 15 καταστήματα στην Ελλάδα και η σερβική Sport Vision άνοιξε καταστήματα και συγκεκριμένα στην Αγία Παρασκευή, στο Χαλάνδρι, στην Αθήνα και στη Γλυφάδα. Ομοίως, άλλες εταιρείες όπως η Holland & Barrett ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στη χώρα μας, ανοίγοντας καταστήματα σε Γλυφάδα, Κηφισιά και στο The Mall Athens, ενώ η Mc Donald’s λειτούργησε νέο κατάστημα στην Διονυσίου Αεροπαγίτου. Εν τω μεταξύ, η ελληνικών συμφερόντων Zakcret εγκαινίασε τρία νέα καταστήματα κατά το προηγούμενο τρίμηνο, δύο στην Καλαμάτα και ένα στην Καλλιθέα, η γαλλική La Redoute άνοιξε το πρώτο flagship store και εκθεσιακό χώρο επίπλων και ειδών σπιτιού στην Αθήνα, στη Λεωφόρο Κηφισίας, στο Χαλάνδρι και η JD Sports άνοιξε ήδη τρία καταστήματα στο Smart park, το River West και τη Χαλκίδα.
Σταθερότητα με μέτρια τάση ανάπτυξης στα ενοίκια εμπορικών χώρων
Σε ό,τι αφορά επίπεδα ενοικίων για τα εμπορικά καταστήματα έχουν παραμείνει σχετικά σταθερά κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου, με αρκετές αγορές να παρουσιάζουν μέτριες τάσεις ανάπτυξης, ωστόσο, οι λιανέμποροι παρουσιάζονται αβέβαιοι όσον αφορά τις προβλέψεις κύκλου εργασιών.
Οι αποδόσεις ενοικίων στους κεντρικούς δρόμους παρέμειναν σταθερές για το 2023, με τα υψηλότερα ποσοστά αποδόσεων στα εμπορικά κέντρα κυμαίνονται μεταξύ 6,75%-7,75% και τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ερμού μεταξύ 5,75%-6%.
Οι προνομιακές τοποθεσίες φαίνεται να είναι ανθεκτικές και δείχνουν σταθερότητα σε βραχυπρόθεσμη βάση. Το μέσο ενοίκιο σε εμπορικά κέντρα είναι 40 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, στα σούπερ μάρκετ 13 ευρώ ανά τετραγωνικό και σε δευτερευούσης σημασίας εμπορικές περιοχές στα 22 ευρώ ανά τετραγωνικό. To μέσο ποσοστό διαθεσιμότητας χώρων προς μίσθωση ανέρχεται στο 15%.
Πηγή: capital.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας