Από τον Ιούλιο του 2021, η πολιτική της ΕΕ για τις μεταφορές κυριαρχείται από τη δέσμη μέτρων «Fit for 55», τον οδικό χάρτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να διασφαλίσει ότι η Ένωση θα μειώσει τις εκπομπές κατά 55% έως το 2030, αλλά τι προβλέπεται για το υπόλοιπο του έτους;
Η νομοθετική δέσμη βρίσκεται στο τελικό της στάδιο, με προσωρινές συμφωνίες για όλα τα θέματα μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Ωστόσο, με τις ευρωπαϊκές εκλογές που έχουν προγραμματιστεί για τον Ιούνιο του 2024, ορισμένες πολιτικές της ΕΕ για τις μεταφορές παραμένουν σε εκκρεμότητα.
Σύμφωνα με την καινούργια νομοθεσία, τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά που θα πωλούνται μετά το 2035 πρέπει να είναι απαλλαγμένα τις εκπομπές άνθρακα, σηματοδοτώντας το τέλος των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων επιβατικών οχημάτων.
Πριν το 2035 όμως, η Επιτροπή θέλει να αυστηροποιήσει τα αποδεκτά επίπεδα ρύπανσης των νέων αυτοκινήτων που θα πωλούνται από το 2025 και τα βαρέα οχήματα που θα πωλούνται από το 2027.
Σε αντίθεση με τη νομοθεσία για τις εκπομπές CO2, η νομοθεσία για τα οχήματα Euro 7 επικεντρώνεται στους ρύπους που είναι επιβλαβείς για την υγεία, όπως τα σωματίδια, το οξείδιο του αζώτου και το μονοξείδιο του άνθρακα.
Ο νόμος έχει προκαλέσει αντιδράσεις και έχει περιγραφεί ως πολύ αδύναμος για τους περιβαλλοντολόγους και πολύ δαπανηρός και ξαφνικός για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Στο Συμβούλιο της ΕΕ, ένας συνασπισμός κρατών έχει ενωθεί και προσπαθεί να μειώσει (αν όχι να καταργήσει εντελώς) τους νέους κανόνες.
Με αυτά τα δεδομένα, η πορεία για τα Euro 7 είναι ασαφής: η ισπανική Προεδρία θα χρειαστεί να επιστρατεύσει όλες τις διπλωματικές της δυνάμεις για να βρει μια θέση με την οποία θα συμφωνήσουν τα περισσότερα κράτη.
Στο Κοινοβούλιο, ο Alexandr Vondra, αρμόδιος διαπραγματευτής για το νομοθετικό φάκελο και μέλος της εθνικιστικής ομάδας ECR, έσπευσε να επικρίνει το σχέδιο νόμου.
«Το προτεινόμενο πρότυπο Euro 7 θα βλάψει τους καταναλωτές και τους κατασκευαστές. Ο αρνητικός αντίκτυπός του είναι δυσανάλογος με τις θετικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις του», δήλωσε.
Η επικριτική του θέση υποστηρίζεται σθεναρά από τον Jens Gieseke, κεντροδεξιό νομοθέτη της ομάδας του ΕΛΚ.
Ωστόσο, άλλοι ευρωβουλευτές ζητούν ένα ισχυρότερο ευρώ 7.
Η Christelle Schardemose της κεντροαριστερής ομάδας S&D και ο Bas Eichhout των Πρασίνων ζήτησαν μεγαλύτερη φιλοδοξία και κατηγόρησαν τη δεξιά ότι αντιτίθεται στη νομοθεσία, η οποία, όπως λένε, είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις πόλεις.
Ως αποτέλεσμα αυτής της διάσπασης, η κεντρώα ομάδα Renew βρέθηκε σε σημαντική θέση. Το αν θα ευθυγραμμιστεί με τη δεξιά ή την αριστερά θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στο μέλλον του φακέλου.