Οι αιτίες της αναταραχής στα ναύλα
Πηγή Φωτογραφίας: Pixabay
Αναταραχή στα ναύλα, κυρίως στην αγορά των φορτηγών πλοίων, έχει φέρει ο Αύγουστος. Οι καταιγίδες στην Κίνα και η μείωση των πλοίων που μπορούν να περάσουν τον Παναμά έφεραν τροποποιήσεις στα ναύλα, με τη συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία να μην αφήνει περιθώρια χαλάρωσης στις στρατηγικές κινήσεις της εμπορικής ναυτιλίας. Η επιδείνωση των πολεμικών εξελίξεων στη Μαύρη Θάλασσα, αν και δεν επηρεάζουν άμεσα την ελληνική ναυτιλία, δημιουργούν ανησυχία και πρόσθετες δυσκολίες στο παγκόσμιο εμπόριο.
Ζήτηση
Οι προβλέψεις για τις εξαγωγές σόγιας Βραζιλίας που κυκλοφόρησαν την περασμένη εβδομάδα από διάφορους οργανισμούς που παρακολουθούν αυτά τα δεδομένα καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι εξαγωγές φέτος θα είναι μεταξύ 96 και 97 εκατομμυρίων τόνων, αριθμός περίπου 22% υψηλότερος από πέρυσι, όταν οι εξαγωγές ανήλθαν σε 78,7 εκατομμύρια τόνους.
Το επόμενο έτος, οι εξαγωγές αναμένεται να αυξηθούν ελαφρώς στα 99 εκατομμύρια τόνους. Αυτά τα δεδομένα έρχονται ως συνέχεια προηγούμενων προβλέψεων για μια καλλιέργεια-ρεκόρ από τη Βραζιλία, η οποία υπολογίστηκε σε 156,1 εκατ. τόνους για το οικονομικό έτος 2022-23, ενώ άλλα έργα οι ποσότητες για το οικονομικό έτος ανέρχονται στους 163,2 εκατ. τόνους, υποδηλώνοντας άλλη μια καλλιέργεια-ρεκόρ για τη χώρα. Από την πλευρά της ζήτησης, η βραζιλιάνικη εταιρεία συμβούλων γεωργικών επιχειρήσεων Safras & Mercado προβλέπει ζήτηση 151,9 εκατ. τόνους το 2023 και 157,7 εκατ. τόνους το 2024.
Και τα δύο στοιχεία είναι σημαντικά υψηλότερα από τη ζήτηση του 2022, η οποία ανήλθε σε 132,3 mt το 2022. Η διαφορά μεταξύ παραγωγής και ζήτησης οδηγεί επομένως σε συσσώρευση αποθεμάτων. Από το 2022, όταν τα αποθέματα ήταν 3,7 εκατ. τόνοι, σημειώθηκε αύξηση 119% έως το 2023, όταν τα αποθέματα ήταν 8,1 εκατ. τόνοι και η πρόβλεψη για το επόμενο έτος είναι 13,8 εκατ. τόνοι.
Όσον αφορά την Κίνα, οι αναλυτές αναφέρουν ότι οι εισαγωγές σόγιας τον Ιούλιο ήταν 9,73 εκατ. τόνοι, αύξηση 23,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ από την αρχή του έτους έως τον Ιούλιο, η χώρα έχει εισαγάγει 62,3 εκατομμύρια τόνους, αύξηση 15% σε σχέση με πέρυσι. Οι υψηλότερες εισαγωγές υποδηλώνουν ότι φέτος ήταν πιο λογικό για τους Κινέζους να αγοράζουν σπόρους σόγιας και στη συνέχεια να τις διυλίζουν σε σογιάλευρο για χοίρους.
Παρά το γεγονός ότι η Κίνα και η Βραζιλία συνδέονται μεταξύ τους στο εμπόριο σόγιας, με την πρώτη να εισάγει το 81% των φασολιών της από τη Βραζιλία και τη δεύτερη εξάγοντας το 70% όλων των εξαγωγών σόγιας στην Κίνα, οι ΗΠΑ καταλαμβάνουν μερίδιο αγοράς από τη Βραζιλία. Ο κύριος μοχλός αυτού είναι η τιμή, με τα δύο διαφορετικά φασόλια να διαπραγματεύονται περίπου 540 $/mt για τις εξαγωγές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με την S&P Platts. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο εμπόριο μεταξύ της Κίνας και της Βραζιλίας ή των ΗΠΑ, καθώς η συγκομιδή και η ανταγωνιστική τιμολόγηση από τις ΗΠΑ θα μπορούσαν να αυξήσουν τον όγκο του εμπορίου καθώς πλησιάζουμε στην έναρξη της αμερικανικής περιόδου εξαγωγών.
Μαύρη Θάλασσα
Η πρόσφατη επίθεση της Ρωσίας με μη επανδρωμένο αεροσκάφος στο ουκρανικό λιμάνι της ενδοχώρας Ισμαήλ αποτέλεσε νέα αρνητική εξέλιξη. Το λιμάνι αυτό είχε καταστεί βασικό εξαγωγικό λιμάνι για την Ουκρανία μετά την κατάρρευση της πρωτοβουλίας για το σιτάρι της Μαύρης Θάλασσας.
“Πολλά πλοία διστάζουν τώρα να χρησιμοποιήσουν το εν λόγω λιμάνι και να συμμετάσχουν στο θαλάσσιο εμπόριο σιτηρών, οδηγώντας σε περαιτέρω μείωση της προσφοράς πλοίων και σε απροσδόκητη αύξηση των ναύλων. Η ρωσική επίθεση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στον Δούναβη δεν επηρέασε μόνο τις λιμενικές υποδομές και τα σιλό σιτηρών, αλλά κατέστρεψε επίσης ένα κέντρο ναυτικών που διαχειριζόταν παλαιότερα η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές Seafarers’ Trust” επισημαίνουν οι αναλυτές του οίκου Xclusiv Shipbrokers.
Στο λιμάνι είχαν αγκυροβολήσει δεκάδες δεξαμενόπλοια που περίμεναν να φορτώσουν αργό πετρέλαιο, καθώς διέθετε τερματικό σταθμό φόρτωσης 1.500 χιλιομέτρων που μεταφέρει αργό πετρέλαιο από το Καζακστάν, στον οποίο δεν υπόκειται δυτικές κυρώσεις. Η επίθεση αυτή μπορεί να δημιουργήσει περαιτέρω διαταραχές στο εμπόριο αργού πετρελαίου, καθώς το Νοβοροσίσκ δεν είναι μόνο βασικός κόμβος για τις εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας, αλλά και βασικό λιμάνι για τις εξαγωγές πετρελαίου του Καζακστάν, το οποίο μεταφέρεται ελεύθερα χωρίς περιοριστικούς όρους από τον Πόλεμο.
Δεξαμενόπλοια
Η αγορά των δεξαμενοπλοίων σημείωσε άλλη μια ήπια εβδομάδα, με τα ναύλα όλων των τομέων να υποχωρούν σε ετήσια βάση. Ο απολογισμός της Σαουδικής Αραβίας που θα διατηρήσει τη μείωση της παραγωγής της μέχρι τον Σεπτέμβριο είχε αρνητικό αντίκτυπο στα δρομολόγια. Από την άλλη πλευρά, το TD22 (εμπορική διαδρομή ΗΠΑ-Κίνας) έκλεισε με μια μικρή άνοδο, αυξάνοντας κατά 33.334 δολάρια.
Στα Suezmax, μια μείωση της διαθέσιμης χωρητικότητας οδήγησε σε άνοδο των ναύλων. Η δραστηριότητα στη Δυτική Αφρική ήταν αρκετή για να κρατήσει τη διαδρομή TD20 με σταθερά κέρδη, ενώ η διαδρομή Μαύρης Θάλασσας-Μεσογείου έχασε ναύλα μετά και την τελευταία επίθεση στο Νοβοροσίσκ που βάρυνε το συναίσθημα. Η δραστηριότητα των Aframax ήταν υποτονική σε όλο το φάσμα της αγοράς, χάνοντας -19,7% σε ετήσια βάση και κατέληξε στα 2.116 $/ημέρα. Τα κέρδη στα δεξαμενόπλοια των VLCC ήταν κατά μέσο όρο 12.044 $/ημέρα, μειωμένα -27,03% από την προηγούμενη εβδομάδα, και έκλεισε την εβδομάδα στα 15.224 $/ημέρα. Τα κέρδη Suezmax ήταν κατά μέσο όρο 15.671 $/ημέρα, μειωμένα -32,35%. Στο μέτωπο των Aframax, τα κέρδη ήταν κατά μέσο όρο 17.672 $/ημέρα, μειωμένα -36,15%.
Φορτηγά
Στην αγορά ξηρού χύδην παρατηρήθηκαν μικτές συνθήκες. Σχετικά με τα Capesize πλοία, η επιρροή του τυφώνα Doksuri επηρέασε θετικά την αγορά κυρίως για τη δραστηριότητα στην περιοχή του Ειρηνικού. Αυτό, σε συνδυασμό με την υψηλότερη ζήτηση άνθρακα, επέτρεψε στους εφοπλιστές να επιτύχουν ευνοϊκότερες τιμές. Τα πλοία Panamax ενισχύθηκαν τα ναύλα τους στα σιτηρά που προέρχονται από τον Κόλπο των ΗΠΑ και τη Βραζιλία.
Τα ποσοστά για κέρδη παρέμειναν στα ίδια δυσμενή επίπεδα, με τα μέσα κέρδη των Handysize μόλις πάνω από το όριο των 7.000 $ ανά ημέρα. Το Cape 5TC είχε κατά μέσο όρο 15.298 $/ημέρα, αύξηση +12,32% από την προηγούμενη εβδομάδα. Τα υπερατλαντικά κέρδη μειώθηκαν κατά 1.312 $/ημέρα με τα κέρδη του Ειρηνικού να αυξάνονται κατά 1.755 $/ημέρα. Το Panamax 5TC είχε κατά μέσο όρο 9.644 $/ημέρα, αύξηση +15,22% κατά μέσο όρο. Το πλοία Supramax 10TC είχαν κατά μέσο όρο 7.723 $/ημέρα, μειωμένα κατά -5,39% σε ετήσια βάση, ενώ η το Handysize 7TC είχε κατά μέσο όρο 7.057 $/ημέρα, μειωμένο κατά -1,52% από την προηγούμενη εβδομάδα.
Πηγή: capital.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας