Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (ΔΟΜ), 2.013 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στη Μεσόγειο το 2023 κατά τη διάρκεια διελεύσεων στην προσπάθειά τους να φτάσουν στην Ευρώπη.
Αυτός ο αριθμός είναι μάλλον υποτιμημένος, καθώς πολλά αυτοσχέδια σκάφη μπορεί να έχουν βυθιστεί χωρίς αναφορές, δήλωσε στο X (πρώην Twitter) ο εκπρόσωπος του IOM Flavio Di Giacomo .
Πολλοί μετανάστες από την υποσαχάρια Αφρική εγκαταλείπουν την πόλη Σφαξ της Τυνησίας για να προσπαθήσουν να φτάσουν στο ιταλικό νησί Λαμπεντούζα.
Αν και το Σφαξ και η Λαμπεντούζα απέχουν μόλις 188 χιλιόμετρα, αυτό το τμήμα της Μεσογείου είναι εξαιρετικά επικίνδυνο. Πράγματι, υπάρχουν πολλά κοπάδια, αόρατα αλλά θανάσιμα επικίνδυνα, ειδικά κοντά στα νησιά Kerkennah της Τυνησίας, τα οποία έχουν θέα στην πόλη Sfax.
Όσο για τα αυτοσχέδια σκάφη στα οποία προσπαθούν να περάσουν πολλοί μετανάστες, είναι πολύ συχνά υπερφορτωμένα, αυξάνοντας σημαντικά τον κίνδυνο ναυαγίου.
Αυξήθηκε ο αριθμός των αναχωρήσεων και από τη Λιβύη, τόσο από τις ακτές της Τριπολιτανίας όσο και από την Κυρηναϊκή.
Σύμφωνα με στοιχεία του ιταλικού υπουργείου Εσωτερικών, τα οποία συμβουλεύτηκε η EURACTIV, έως τις 22 Αυγούστου, 105.483 άτομα έχουν φτάσει στις ιταλικές ακτές, διασχίζοντας τη Μεσόγειο Θάλασσα. Για την ίδια περίοδο, ήταν 51.328 το 2022 και 35.480 το 2021.
Σε μια έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 11 Αυγούστου, η ευρωπαϊκή υπηρεσία συνόρων Frontex ανέφερε ότι «η Μεσόγειος παραμένει η πιο πολυσύχναστη διαδρομή προς την ΕΕ φέτος, με περισσότερες από 89.000 ανιχνεύσεις που αναφέρθηκαν από τις εθνικές αρχές το πρώτο επτάμηνο του 2023» .
Ένας αριθμός διελεύσεων είναι απαράμιλλος από το 2017, ανέφερε η Frontex.
Οι ιταλικές ακτοφυλακές αναγκάζονται μάλιστα να ενισχύσουν τη συνεργασία τους με ΜΚΟ θαλάσσιας διάσωσης, ιδίως στον λεγόμενο «Τυνησιακό διάδρομο» , αναθέτοντας τους πολλαπλές διασώσεις.
Όπως ανέφερε η EURACTIV, αυτή η διαδικασία απαγορεύτηκε τον Ιανουάριο από την ιταλική κυβέρνηση, το διάταγμα της οποίας ορίζει ότι τα πλοία που ανήκουν σε ΜΚΟ πρέπει να περιορίζονται σε μία διάσωση τη φορά και να επιστρέφουν στην ακτή μεταξύ κάθε δράσης.
Μια υποχρέωση που δεν μεταφράζεται σε πράξη: στις 12 Αυγούστου, το σκάφος της ΜΚΟ SOS Méditerranée Ocean Viking πραγματοποίησε 15 διασώσεις σε διάστημα 48 ωρών, σώζοντας 623 άτομα.
Στη συνέχεια αποβίβασε 369 ανθρώπους στη Σικελία (Porto Empedocle) και τους υπόλοιπους στο λιμάνι της Civitavecchia (κεντρική Ιταλία), περίπου τρεις ημέρες πλοήγησης από τις περιοχές διάσωσης.