Ευέλικτες συμβάσεις εργασίας, αλλά διατάξεις για την αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης από τους εργοδότες. Δυνατότητα 6ήμερης εβδομαδιαίας εργασίας, με προσαυξημένο κατά 40% ημερομίσθιο, μείωση της δοκιμαστικής περιόδου εργασίας σε 6 από 12 μήνες, με το δικαίωμα αποζημίωσης να παραμένει όμως εάν η απόλυση επέλθει μετά το 12μηνο.
Ρυθμίσεις θεμάτων διευθέτησης του χρόνου εργασίας, με τη σχετική διάταξη να απλοποιεί τη διαδικασία και να επιτρέπει τη διευθέτηση μετά από ατομική σύμβαση, χωρίς τελικά να αυξάνει τον χρόνο από 6 μήνες σε 12. Μείωση της γραφειοκρατίας για τις επιχειρήσεις που εισάγουν στη λειτουργία τους την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας.
Πρόκειται για τις βασικές διατάξεις του νέου εργασιακού νομοσχεδίου, το οποίο βρίσκεται από χθες και έως τις 8 Σεπτεμβρίου σε δημόσια διαβούλευση. Με το νομοσχέδιο κυρώνεται η 2019/1152 κοινοτική οδηγία για τους διαφανείς όρους εργασίας.
Μέσω αυτής, θεσμοθετούνται στη χώρα μας ευέλικτες μορφές απασχόλησης με χαμηλούς μισθούς και περιορισμένα εργασιακά δικαιώματα, οι οποίες αν και εφαρμόζονταν στην πράξη, δεν είχαν νόμιμη επίφαση, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να είναι απροστάτευτοι.
Πιο συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο, το οποίο φέρει την υπογραφή του Άδωνι Γεωργιάδη, κατοχυρώνει κομβικής σημασίας δικαιώματα για τον κόσμο της εργασίας.
Πολλαπλές συμβάσεις, ελαστικές συμβάσεις εργασίας και πρόστιμα
Πολλαπλοί εργοδότες. Ο εργαζόμενος μπορεί να απασχοληθεί σε δυο εργοδότες. Ένας εργοδότης θα επιτρέπει σε εργαζόμενό του να απασχολείται και σε άλλο εργοδότη με την προϋπόθεση ότι το ανώτερο όριο απασχόλησης δεν θα ξεπερνά τις 13 ώρες το 24ωρο.
- Νέες ελαστικές συμβάσεις εργασίας. Συμβάσεις μηδενικών ωρών απασχόλησης. Ο εργοδότης θα μπορεί να καλεί τον εργαζόμενο όποτε τον χρειάζεται για απασχόληση και να τον αξιοποιεί τις ώρες που επιθυμεί. Η αμοιβή θα γίνεται αναλόγως του χρόνου απασχόλησης με το νόμιμο ημερομίσθιο, ή ωρομίσθιο. Αυτό βοηθάει ιδιαίτερα φοιτητές συνταξιούχους γυναίκες που θέλουν δηλωμένη απασχόληση μερικών ωρών ημερησίως.
- Συμβάσεις κατά παραγγελία. Για τη σύναψη ανάλογων συμβάσεων τίθενται συγκεκριμένοι προστατευτικοί όροι για τον εργαζόμενο, ώστε να αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά ο αιφνιδιασμός του εργαζόμενου, ή τυχόν απώλεια εισοδήματός του και η αποφυγή καταχρήσεων.
- Πρόστιμα. Αυξάνεται το πρόστιμο 10.500 ευρώ ανά περίπτωση, για παραβάσεις μη δηλωμένης εργασίας.
Ποινικό αδίκημα η παρεμπόδιση εργασίας
Πράγματι, με το νέο νομοσχέδιο, η παρεμπόδιση της εργασίας ανάγεται σε αδίκημα, το οποίο άπτεται του ποινικού δικαίου.
Ιδιαίτερα, προβλέπονται ποινικές ευθύνες, σε απεργούς που παρεμποδίζουν την προσέλευση στην εργασία τους, σε άλλους εργαζόμενους. Αυτός που εμποδίζει την ελεύθερη προσέλευση ή αποχώρηση από την εργασία ή ασκεί σωματική ή ψυχολογική βία, θα τιμωρείται με τουλάχιστον 6 μήνες φυλάκιση και 5.000 ευρώ πρόστιμο. Σε περίπτωση υποτροπής οι ποινές διπλασιάζονται.
Κατάρτιση, επανόρθωση ζημίας, ψηφιακή κάρτα
Το νέο εργασιακό νομοσχέδιο κινείται, επίσης, και προς τις τρεις αυτές κατευθύνσεις, προωθώντας πρωτοποριακές μεταρρυθμίσεις.
Καθιερώνεται η προσμέτρηση της ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης – εφόσον αυτή είναι από το νόμο υποχρεωτική – ως αμειβόμενος χρόνος εργασίας.
Το νομοσχέδιο επιβάλει την επανόρθωση της ζημίας του εργαζομένου, σε περίπτωση που δεν τηρήσει ο εργοδότης τις υποχρεώσεις του. Αφορά δυσμενή μεταχείριση εργαζομένων, και των εκπροσώπων τους.
Το νομοσχέδιο προωθεί αλλαγές στον τρόπο εφαρμογής της κάρτας εργασίας για τις περιπτώσεις επιχειρήσεων που εφαρμόζουν οικειοθελώς την ψηφιακή κάρτα. Οι επιχειρήσεις αυτές θα απαλλάσσονται από το 90% των γραφειοκρατικών διαδικασιών που προβλέπονται στην εφαρμογή της κάρτας εργασίας.
Δοκιμαστική περίοδος και ενημέρωση εργαζομένου
Θεσπίζεται, με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, δοκιμαστική περίοδος έξι μηνών για έναν εργαζόμενο που προσλαμβάνεται. Σήμερα η περίοδος αυτή είναι ετήσια. Αν απολυθεί πριν το εξάμηνο ο εργαζόμενος δεν έχει δικαίωμα αποζημίωσης. Αν όμως ανανεωθεί η σύμβαση τότε παύει και η δοκιμαστική περίοδος.
Σε ό,τι αφορά την ενημέρωση του εργαζομένου, ο εργοδότης έχει υποχρέωση να ενημερώνει τους εργαζόμενους για αλλαγές στο ωράριο, στο χώρου εργασίας, στο είδος εργασίας, για θέματα απολύσεων και για κάθε δικαίωμά τους. Η ενημέρωση θα γίνεται εντός διαστήματος από μια εβδομάδα έως ένα μήνα, Θα περιέχει προσωπικά στοιχεία, τόπο εργασίας, είδος σύμβασης, ειδικότητα, αμοιβής, χρόνο, ωράρια, ταυτότητα φορέων κοινωνικής ασφάλισης και την ισχύουσα συλλογική σύμβαση υπαγωγής του εργαζομένου.
Ακυρότητα απόλυσης, καταγγελία σύμβασης, ψηφιακή πλατφόρμα
Με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, προβλέπεται ακυρότητα της καταγγελίας απόλυσης (εκδικητική απόλυση) αν διαπιστωθεί ότι αυτή προκλήθηκε λόγω άσκησης από τον εργαζόμενο των νόμιμων δικαιωμάτων του που απορρέουν από την Οδηγία.
Ακόμη, προβλέπεται πλέον ότι η αδικαιολόγητη (αυθαίρετη) αποχή του εργαζομένου από την εργασία, για διάστημα μεγαλύτερο των πέντε (5) συναπτών εργάσιμων ημερών μπορεί να θεωρηθεί ως καταγγελία σύμβασης εκ μέρους του εργαζόμενου. Το ίδιο ισχύει εφόσον ακολουθήσει όχληση του εργοδότη και εν συνεχεία από αυτήν παρέλθει επιπλέον χρονικό διάστημα πέντε (5) συναπτών εργασίμων ημερών.
Παράλληλα, δημιουργείται – για πρώτη φορά – ψηφιακή πλατφόρμα εύρεσης εργασίας σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, με την επωνυμία «REBRAIN GREECE». Η πλατφόρμα θα αφορά επαγγέλματα υψηλών δεξιοτήτων και εξειδίκευσης, για Έλληνες που ζουν στη χώρα μας, αλλά και για αυτούς που έχουν φύγει και εργάζονται στο εξωτερικό. Η ψηφιακή αυτή πλατφόρμα θα διαλειτουργεί με τον μηχανισμό διάγνωσης αναγκών για την αγορά εργασίας, το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, καθώς και με οποιονδήποτε άλλον φορέα κρίνεται απαραίτητο για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της. Η καταχώρηση των ζητούμενων, εκ μέρους των επιχειρήσεων, προσόντων και δεξιοτήτων θα διενεργείται με βάση την ευρωπαϊκή ταξινόμηση για τις δεξιότητες – ικανότητες, τα προσόντα και τα επαγγέλματα. Με αυτόν τον τρόπο λαμβάνονται δραστικά μέτρα για τον επαναπατρισμό των νέων εργαζομένων που έφυγαν από τη χώρα. Οι λεπτομέρειες για το περιεχόμενο, τη δομή, τη διαδικασία οργάνωσης και λειτουργίας της ψηφιακής πλατφόρμας αλλά και τον τρόπο επιλογής των επαγγελμάτων και δεξιοτήτων που θα συμπεριληφθούν στην πλατφόρμα θα καθοριστούν σε δεύτερο χρόνο, με υπουργική απόφαση.